Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw

Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw
Ice-Watch, dé hype van de horlogemarkt, heeft in nauwelijks één week tijd twee keer lik op stuk gekregen van de rechter. Eerst beet de Waalse horlogemaker in het zand in een geschil dat het bedrijf zelf had aangespannen tegen concurrenten die het van "namaak" beschuldigde, en nu heeft een Brusselse rechter het beroep verworpen in de zaak die Lego tegen Ice-Watch had aangespannen. Toch is Ice-Watch nog niet van plan om meteen te ontwapenen.

Beroep tegen Lego nietig verklaard

Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag het beroep dat de Belgische horlogemaker Ice-Watch had ingediend na het verlies van een rechtszaak tegen speelgoedreus Lego, nietig verklaard. De Deense speelgoedreus zou te weinig tijd hebben gekregen om zich te verdedigen en bovendien had Ice-Watch zijn beroepsakte niet alleen in het Frans maar ook in het Deens moeten opstellen, aldus de rechter.

 

Het geschil draait rond de verpakking van de felgekleurde horloges van Ice-Watch; die doet te veel denken aan grote blokken Lego. Daarom had de rechter in december de horlogemaker verplicht om zijn horloges anders te verpakken, op straffe van een dwangsom van 200 euro per inbreuk en van 10.000 euro per dag dat de bewuste verpakking nog wordt aangeboden. Ice-Watch laat het daar niet bij en heeft zijn advocaten al de opdracht gegeven een nieuwe procedure aan te tekenen. Zolang het vonnis niet betekend is, gaat de verkoop - in de betwiste dozen - gewoon door.

 

Evenmin schending van auteursrecht

De nietigverklaring in de zaak tegen Lego is de tweede tegenslag in nauwelijks één week tijd. Vorige week besliste de handelsrechtbank van Luik dat de Ice-Watch horloges niet beschermd zijn door het auteursrecht. Die uitspraak kwam er in een zaak die de Waalse horlogemaker zelf had aangespannen tegen concurrenten (o.a. CMC Diffusion) die ook gekleurde plastic horloges op de markt brengen. 

 

"De kleur en de keuze van het materiaal (...) kunnen op zich de originaliteit niet staven. Het effect van het assortiment en het kleurenpalet, het idee van het concept, vertalen niet de originaliteit van het product, maar wijzen eerder op een marketingkeuze", aldus de Luikse handelsrechter. Een ferme streep door de rekening van Ice-Watch, dat in 2010 liefst twee miljoen horloges verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top