Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw

Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw
Ice-Watch, dé hype van de horlogemarkt, heeft in nauwelijks één week tijd twee keer lik op stuk gekregen van de rechter. Eerst beet de Waalse horlogemaker in het zand in een geschil dat het bedrijf zelf had aangespannen tegen concurrenten die het van "namaak" beschuldigde, en nu heeft een Brusselse rechter het beroep verworpen in de zaak die Lego tegen Ice-Watch had aangespannen. Toch is Ice-Watch nog niet van plan om meteen te ontwapenen.

Beroep tegen Lego nietig verklaard

Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag het beroep dat de Belgische horlogemaker Ice-Watch had ingediend na het verlies van een rechtszaak tegen speelgoedreus Lego, nietig verklaard. De Deense speelgoedreus zou te weinig tijd hebben gekregen om zich te verdedigen en bovendien had Ice-Watch zijn beroepsakte niet alleen in het Frans maar ook in het Deens moeten opstellen, aldus de rechter.

 

Het geschil draait rond de verpakking van de felgekleurde horloges van Ice-Watch; die doet te veel denken aan grote blokken Lego. Daarom had de rechter in december de horlogemaker verplicht om zijn horloges anders te verpakken, op straffe van een dwangsom van 200 euro per inbreuk en van 10.000 euro per dag dat de bewuste verpakking nog wordt aangeboden. Ice-Watch laat het daar niet bij en heeft zijn advocaten al de opdracht gegeven een nieuwe procedure aan te tekenen. Zolang het vonnis niet betekend is, gaat de verkoop - in de betwiste dozen - gewoon door.

 

Evenmin schending van auteursrecht

De nietigverklaring in de zaak tegen Lego is de tweede tegenslag in nauwelijks één week tijd. Vorige week besliste de handelsrechtbank van Luik dat de Ice-Watch horloges niet beschermd zijn door het auteursrecht. Die uitspraak kwam er in een zaak die de Waalse horlogemaker zelf had aangespannen tegen concurrenten (o.a. CMC Diffusion) die ook gekleurde plastic horloges op de markt brengen. 

 

"De kleur en de keuze van het materiaal (...) kunnen op zich de originaliteit niet staven. Het effect van het assortiment en het kleurenpalet, het idee van het concept, vertalen niet de originaliteit van het product, maar wijzen eerder op een marketingkeuze", aldus de Luikse handelsrechter. Een ferme streep door de rekening van Ice-Watch, dat in 2010 liefst twee miljoen horloges verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top