Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw | RetailDetail

Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw

Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw
Ice-Watch, dé hype van de horlogemarkt, heeft in nauwelijks één week tijd twee keer lik op stuk gekregen van de rechter. Eerst beet de Waalse horlogemaker in het zand in een geschil dat het bedrijf zelf had aangespannen tegen concurrenten die het van "namaak" beschuldigde, en nu heeft een Brusselse rechter het beroep verworpen in de zaak die Lego tegen Ice-Watch had aangespannen. Toch is Ice-Watch nog niet van plan om meteen te ontwapenen.

Beroep tegen Lego nietig verklaard

Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag het beroep dat de Belgische horlogemaker Ice-Watch had ingediend na het verlies van een rechtszaak tegen speelgoedreus Lego, nietig verklaard. De Deense speelgoedreus zou te weinig tijd hebben gekregen om zich te verdedigen en bovendien had Ice-Watch zijn beroepsakte niet alleen in het Frans maar ook in het Deens moeten opstellen, aldus de rechter.

 

Het geschil draait rond de verpakking van de felgekleurde horloges van Ice-Watch; die doet te veel denken aan grote blokken Lego. Daarom had de rechter in december de horlogemaker verplicht om zijn horloges anders te verpakken, op straffe van een dwangsom van 200 euro per inbreuk en van 10.000 euro per dag dat de bewuste verpakking nog wordt aangeboden. Ice-Watch laat het daar niet bij en heeft zijn advocaten al de opdracht gegeven een nieuwe procedure aan te tekenen. Zolang het vonnis niet betekend is, gaat de verkoop - in de betwiste dozen - gewoon door.

 

Evenmin schending van auteursrecht

De nietigverklaring in de zaak tegen Lego is de tweede tegenslag in nauwelijks één week tijd. Vorige week besliste de handelsrechtbank van Luik dat de Ice-Watch horloges niet beschermd zijn door het auteursrecht. Die uitspraak kwam er in een zaak die de Waalse horlogemaker zelf had aangespannen tegen concurrenten (o.a. CMC Diffusion) die ook gekleurde plastic horloges op de markt brengen. 

 

"De kleur en de keuze van het materiaal (...) kunnen op zich de originaliteit niet staven. Het effect van het assortiment en het kleurenpalet, het idee van het concept, vertalen niet de originaliteit van het product, maar wijzen eerder op een marketingkeuze", aldus de Luikse handelsrechter. Een ferme streep door de rekening van Ice-Watch, dat in 2010 liefst twee miljoen horloges verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.