Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw | RetailDetail

Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw

Ice-Watch juridisch meer en meer in het nauw
Ice-Watch, dé hype van de horlogemarkt, heeft in nauwelijks één week tijd twee keer lik op stuk gekregen van de rechter. Eerst beet de Waalse horlogemaker in het zand in een geschil dat het bedrijf zelf had aangespannen tegen concurrenten die het van "namaak" beschuldigde, en nu heeft een Brusselse rechter het beroep verworpen in de zaak die Lego tegen Ice-Watch had aangespannen. Toch is Ice-Watch nog niet van plan om meteen te ontwapenen.

Beroep tegen Lego nietig verklaard

Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag het beroep dat de Belgische horlogemaker Ice-Watch had ingediend na het verlies van een rechtszaak tegen speelgoedreus Lego, nietig verklaard. De Deense speelgoedreus zou te weinig tijd hebben gekregen om zich te verdedigen en bovendien had Ice-Watch zijn beroepsakte niet alleen in het Frans maar ook in het Deens moeten opstellen, aldus de rechter.

 

Het geschil draait rond de verpakking van de felgekleurde horloges van Ice-Watch; die doet te veel denken aan grote blokken Lego. Daarom had de rechter in december de horlogemaker verplicht om zijn horloges anders te verpakken, op straffe van een dwangsom van 200 euro per inbreuk en van 10.000 euro per dag dat de bewuste verpakking nog wordt aangeboden. Ice-Watch laat het daar niet bij en heeft zijn advocaten al de opdracht gegeven een nieuwe procedure aan te tekenen. Zolang het vonnis niet betekend is, gaat de verkoop - in de betwiste dozen - gewoon door.

 

Evenmin schending van auteursrecht

De nietigverklaring in de zaak tegen Lego is de tweede tegenslag in nauwelijks één week tijd. Vorige week besliste de handelsrechtbank van Luik dat de Ice-Watch horloges niet beschermd zijn door het auteursrecht. Die uitspraak kwam er in een zaak die de Waalse horlogemaker zelf had aangespannen tegen concurrenten (o.a. CMC Diffusion) die ook gekleurde plastic horloges op de markt brengen. 

 

"De kleur en de keuze van het materiaal (...) kunnen op zich de originaliteit niet staven. Het effect van het assortiment en het kleurenpalet, het idee van het concept, vertalen niet de originaliteit van het product, maar wijzen eerder op een marketingkeuze", aldus de Luikse handelsrechter. Een ferme streep door de rekening van Ice-Watch, dat in 2010 liefst twee miljoen horloges verkocht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.