Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012

Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012

De verkoop van bloemen en planten is het (bijna) voorbije jaar in ons land lichtjes gestegen. De gemiddelde Belg besteedde zo’n 42 euro, tegenover slechts 38 euro in 2011 en 2010. Ondanks die lichte heropleving staat de sector voor grote uitdagingen.

42 euro per persoon per jaar

Het Algemeen Verbond van de Belgische Siertelers en Groenvoorzieners (AVBS) maakte de cijfers vorige zaterdag bekend tijdens zijn 39e jaarvergadering in Gent. Daar werd een gemengde balans van het voorbije jaar opgemaakt: de heropleving van de markt is goed nieuws na twee 'magere' jaren, maar het cijfer van 42 euro per persoon per jaar blijft nog altijd onder het niveau van 2006 tot 2009.

 

Bovendien wijst het AVBS op twee verontrustende fenomenen: steeds minder Belgen kopen regelmatig bloemen of planten, en vooral de 20- tot 35-jarigen laten het afweten. Daarom gaat de sector, in samenwerking met VLAM, extra campagne voeren, met een mulitmediale aanpak.

 

Beide organisaties hopen in 2013 de jonge consument te bereiken via de Eén-programma’s Groenland en Fabriek Romantiek, uiteraard ook via sociale media als Facebook en - opmerkelijk - via een samenwerking met het razend populaire dancefestival Tomorrowland. De sector zal daarnaast ook via radiospots op Studio Brussel communiceren.

 

Netto-exporteur van bloemen en planten

De Belgische sierteelt was in 2012 goed voor een totaal areaal van 6.342 hectare. De sector exporteerde voor zo'n 660 miljoen euro, terwijl de invoer 105 miljoen euro bedroeg. Daarmee blijft ons land dus een netto-exporteur van bloemen en planten, met Frankrijk en Nederland als belangrijkste bestemmingen. De export naar Nederland als doorvoerland is daarbij fel gestegen, aldus nog het AVBS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top