Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012

Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012

De verkoop van bloemen en planten is het (bijna) voorbije jaar in ons land lichtjes gestegen. De gemiddelde Belg besteedde zo’n 42 euro, tegenover slechts 38 euro in 2011 en 2010. Ondanks die lichte heropleving staat de sector voor grote uitdagingen.

42 euro per persoon per jaar

Het Algemeen Verbond van de Belgische Siertelers en Groenvoorzieners (AVBS) maakte de cijfers vorige zaterdag bekend tijdens zijn 39e jaarvergadering in Gent. Daar werd een gemengde balans van het voorbije jaar opgemaakt: de heropleving van de markt is goed nieuws na twee 'magere' jaren, maar het cijfer van 42 euro per persoon per jaar blijft nog altijd onder het niveau van 2006 tot 2009.

 

Bovendien wijst het AVBS op twee verontrustende fenomenen: steeds minder Belgen kopen regelmatig bloemen of planten, en vooral de 20- tot 35-jarigen laten het afweten. Daarom gaat de sector, in samenwerking met VLAM, extra campagne voeren, met een mulitmediale aanpak.

 

Beide organisaties hopen in 2013 de jonge consument te bereiken via de Eén-programma’s Groenland en Fabriek Romantiek, uiteraard ook via sociale media als Facebook en - opmerkelijk - via een samenwerking met het razend populaire dancefestival Tomorrowland. De sector zal daarnaast ook via radiospots op Studio Brussel communiceren.

 

Netto-exporteur van bloemen en planten

De Belgische sierteelt was in 2012 goed voor een totaal areaal van 6.342 hectare. De sector exporteerde voor zo'n 660 miljoen euro, terwijl de invoer 105 miljoen euro bedroeg. Daarmee blijft ons land dus een netto-exporteur van bloemen en planten, met Frankrijk en Nederland als belangrijkste bestemmingen. De export naar Nederland als doorvoerland is daarbij fel gestegen, aldus nog het AVBS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top