Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012 | RetailDetail

Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012

Iets meer bloemen en planten verkocht in 2012

De verkoop van bloemen en planten is het (bijna) voorbije jaar in ons land lichtjes gestegen. De gemiddelde Belg besteedde zo’n 42 euro, tegenover slechts 38 euro in 2011 en 2010. Ondanks die lichte heropleving staat de sector voor grote uitdagingen.

42 euro per persoon per jaar

Het Algemeen Verbond van de Belgische Siertelers en Groenvoorzieners (AVBS) maakte de cijfers vorige zaterdag bekend tijdens zijn 39e jaarvergadering in Gent. Daar werd een gemengde balans van het voorbije jaar opgemaakt: de heropleving van de markt is goed nieuws na twee 'magere' jaren, maar het cijfer van 42 euro per persoon per jaar blijft nog altijd onder het niveau van 2006 tot 2009.

 

Bovendien wijst het AVBS op twee verontrustende fenomenen: steeds minder Belgen kopen regelmatig bloemen of planten, en vooral de 20- tot 35-jarigen laten het afweten. Daarom gaat de sector, in samenwerking met VLAM, extra campagne voeren, met een mulitmediale aanpak.

 

Beide organisaties hopen in 2013 de jonge consument te bereiken via de Eén-programma’s Groenland en Fabriek Romantiek, uiteraard ook via sociale media als Facebook en - opmerkelijk - via een samenwerking met het razend populaire dancefestival Tomorrowland. De sector zal daarnaast ook via radiospots op Studio Brussel communiceren.

 

Netto-exporteur van bloemen en planten

De Belgische sierteelt was in 2012 goed voor een totaal areaal van 6.342 hectare. De sector exporteerde voor zo'n 660 miljoen euro, terwijl de invoer 105 miljoen euro bedroeg. Daarmee blijft ons land dus een netto-exporteur van bloemen en planten, met Frankrijk en Nederland als belangrijkste bestemmingen. De export naar Nederland als doorvoerland is daarbij fel gestegen, aldus nog het AVBS.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.