Intertoys wil meer huismerken verkopen

Intertoys wil meer huismerken verkopen.

Green Swan-CEO Paulo Andrez heeft zijn toekomstplannen voor speelgoedketen Intertoys uit de doeken gedaan. Opmerkelijk is dat het aanbod binnen twee jaar voor 30% uit huismerkproducten zal moeten bestaan. Intussen raakte ook bekend dat nog eens zestig Nederlandse winkels zullen sluiten.

 

Hogere marges

De voordelen van huismerken zijn groot: ze leveren hogere marges op en zijn bovendien exclusief. Consumenten kunnen dus niet online gaan zoeken naar het goedkoopste alternatief. Verder wil Andrez webshops bestrijden door producten vanuit de dichtstbijzijnde winkel te versturen, in plaats van uit een centraal distributiecentrum. “Wij hebben straks 220 distributiecentra in plaats van één”, aldus Andrez in een interview met het FD.

 

Intertoys moet daarnaast veel meer een belevingswinkel worden: Andrez denkt dan aan de samenwerking met lokale bakkers en entertainers voor verjaardagstaarten en kinderfeestjes. Of aan een karaokestudio om videoclips op te nemen. In een ander interview liet Andrez ook al verstaan te denken aan speelgoedverhuur en escaperooms in de winkel.

 

Vernieuwend

De ideeën van de CEO vallen alvast in goede aarde bij retailspecialist Paul Moers: hij noemt ze bij RTL Z “geestig, origineel en vernieuwend”. Hij denkt ook dat Green Swan zeker de middelen heeft om de plannen te realiseren, aangezien dat nu de grootste speelgoedgroep van Europa is.

 

Intertoys werd vorige week gedeeltelijk overgenomen door de Portugese investeringsgroep Green Swan. Die liet al weten minstens 91 winkels af te stoten. Daar komen nu er nog een zestigtal bij, die niet rendabel waren of omdat de verhuurder geen nieuw contract wou afsluiten. Dit betekent dat Intertoys doorgaat met ruim 230 winkels, waarvan een honderdtal franchisers.