Just under the sky heeft bouw- en milieuvergunning op zak | RetailDetail

Just under the sky heeft bouw- en milieuvergunning op zak

Just under the sky heeft bouw- en milieuvergunning op zak

(update) In alle stilte heeft Just under the sky een bouwvergunning en een milievergunning gekregen. Tot grote ontevredenheid van Unizo, dat stelt dat "de strijd om de winkelcentra nog niet gestreden" is. Just under the sky is naast Uplace Machelen en Neo op de Heizel één van de drie grote shoppingprojecten die in en rond Brussel op stapel staan.

Ze zijn er bijna...

Na Uplace Machelen heeft nu dus ook het kleinere Just under the sky, een project van de Mestdagh-groep, in alle stilte een bouw- en milieuvergunning gekregen voor een winkelcomplex van een kleine 60.000 m². Het nieuws van de afgeleverde bouwvergunning werd bevestigd aan de regionale nieuwssite brusselnieuws.be door het kabinet van schepen van Stedenbouw Christian Ceux (CDH).

 

Als er nu ook nog een sociaal-economische vergunning komt - dat zou voor binnenkort zijn - kunnen de werkzaamheden van start gaan, want een eventueel beroep bij de Raad van State werkt niet opschortend.

 

"Strijd nog niet gestreden"

"De milieu- en bouwvergunning voor Just under the sky zullen de rand rond Brussel zowel voor de kleinhandel als voor de bewoners onleefbaar maken", reageert Unizo. De ondernemersorganisatie besliste eerder al om samen met het Interregionaal Platform voor duurzame economische ontwikkeling in beroep te gaan tegen zowel de milieu- als de stedenbouwkundige vergunning en heeft dat nu ook kenbaar gemaakt. De ondernemersorganisatie is naar eigen zeggen akkoord dat er iets aan de historische site aan de Van Praetbrug moet gedaan worden, maar een winkelcentrum vindt de organisatie uitgesloten.

 

Ook tegen Uplace Machelen, het grootste van de drie geplande winkelcentra rond Brussel, heeft Unizo meerdere procedures lopen, en over dat derde shoppingproject, Neo, is de ondernemersorganisatie evenmin te spreken. "Unizo is in principe voorstander van een heraanleg van de Heizelvlakte en de ruimte creëert mogelijkheden voor toeristische attracties, maar een winkelcentrum is uit den boze, alleen de gebruikelijke winkels ter aanvulling van toeristische activiteiten kunnen er door de beugel."

 

De zelfstandigenvereniging haalde vervolgens ook uit naar de media: "Door de communicatie in de media lijkt het of de strijd rond de shoppingcentra gestreden is, maar we zijn er nog lang niet", klinkt het strijdvaardig. Het laatste woord over de veelbesproken projecten is inderdaad nog niet gezegd, want ook het Brussels Gewest diende al een beroep in bij de Raad van State tegen Uplace, terwijl de provincie Vlaams-Brabant hetzelfde deed tegen Neo. Kortom, de eerste spadesteek is nog niet meteen voor morgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.