RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kerstbudget van de Belg lijdt onder de crisis

icon
Algemeen22 november, 2012

Besparen ook met kerst

Vorig jaar dachten Belgische consumenten 574 euro te zullen uitgeven, maar uiteindelijk spendeerden ze slechts 544 euro. Dit jaar trekken Belgische gezinnen 559 euro uit voor de eindejaarsfeesten, het laagste bedrag sinds het begin van de economische crisis in 2008. Van dit budget is 286 euro bestemd voor cadeaus, 204 euro voor voeding en drank en 69 euro voor sociale activiteiten.

 

Naar de oorzaken van de budgetkrimp is het niet ver zoeken: “Eén op de drie Belgische consumenten liet weten dat hun energiefactuur hoger is dan vorig jaar en dat ze meer geld uitgeven aan voedingsmiddelen”, zegt Koen De Staercke, partner van Deloitte België en verantwoordelijk voor de Retail & consumer goods business. “Veel consumenten houden hun huishoudbudget nauwgezet in het oog en maken belangrijke afwegingen. Op vakantie, kleding en ontspanning wordt als eerste bespaard.”


We willen geld maar krijgen cadeaubons

Een klassieker in de jaarlijkse Kerststudie van Deloitte zijn de lijstjes met “meest gewenste” en “meest gegeven” geschenken. Net als vorig jaar zijn geld (47%), boeken (39%) en cadeaubonnen (37%) de meest gegeerde geschenken. Hoewel cash nog steeds bovenaan op het verlanglijstje staat, prijkt het toch pas op de zevende plaats in het lijstje van meest gegeven cadeaus. Belgische consumenten zullen dit jaar veeleer een cadeaubon (38%), boeken (33%) en cosmetica/parfum (22%) onder de kerstboom vinden. Cosmetica en parfum waren vorig jaar nog het meest gegeven geschenk (toen liefst 50%!). 

 

Deloitte vraagt ook elk jaar naar het (al dan niet) inwisselen van cadeaubonnen. De voorbije jaren bleven er steeds meer ongebruikt in de lade liggen, maar “in vergelijking met 2011 is in België het percentage niet-ingewisselde cadeaubonnen aanzienlijk gedaald, tot ongeveer 7%, wat overeenkomt met het Europese gemiddelde. De consumenten gaan blijkbaar zorgvuldiger om met hun cadeaubonnen dan in het verleden”, klinkt het bij het advieskantoor.

 

Belgische consument “defensief”

De crisis laat zich dus voelen onder de kerstboom. Ongeveer de helft van de Belgische consumenten beschouwt de huidige economische situatie als een recessie en verwacht dat deze recessie zal voortduren in 2013. We zijn bovendien somber gestemd over de evolutie van de koopkracht in 2013. 

 

“Uiteindelijk maakt het niet uit of ons land technisch gezien in recessie is: de perceptie van de consument is cruciaal“, aldus nog Koen De Staercke. “Een economisch klimaat van grote onzekerheid zet consumenten aan tot ‘defensief’ gedrag. Ze zullen zich nauwgezet aan hun persoonlijk budget houden, nagaan waar ze kosten kunnen besparen, specifiek op zoek gaan naar aanbiedingen en ze zullen impulsaankopen vermijden.”

 

De Deloitte Kerststudie werd in de tweede en de derde week van september uitgevoerd, dus nog vóór de grote golf van ontslagen (met als voorlopig orgelpunt Ford Genk) en lang vóór de beslommeringen rond de federale begroting. “We verwachten dus niet dat consumenten hun oordeel in de nabije toekomst zullen veranderen“, klinkt het niet echt hoopgevend bij Deloitte. Aan de Kerststudie namen dit jaar 1.214 landgenoten deel.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Primeur: slimme lichtreclame Neolytics analyseert shoppergedrag

    Lichtreclamespecialist Neopaul-signs en data-analist The Retail Factory lanceren samen Neolytics, ’s werelds eerste slimme lichtreclame met geïntegreerde technologie die passanten- en bezoekersgedrag in kaart brengt: “Dit zal de fysieke retail voorgoed veranderen”.

  • icon
    Algemeen10 december, 2025
    Meer winnaars per trekking en één droomwoning per maand dankzij vernieuwde Lucky Lotto Code

    In mei van dit jaar heeft de Nationale Loterij de Lotto-formule vernieuwd: er zijn nu meer winnaars dan ooit. Dat is goed nieuws voor winkeliers, en zeker in aanloop naar de eindejaarsfeesten, een tijd om gul te zijn, een periode om te delen.

  • icon
    Algemeen9 december, 2025
    Lush wil met franchise Franse groei versnellen

    Cosmeticaketen Lush gaat opnieuw beginnen met franchising in Frankrijk. Drie jaar nadat de laatste Franse franchisewinkel werd omgevormd tot een eigen filiaal, kiest de Britse groep opnieuw voor het franchisemodel om zijn winkelnet versneld uitbreiden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN