Kerstbudget van de Belg lijdt onder de crisis

Kerstbudget van de Belg lijdt onder de crisis

Vier op de tien Belgen zullen dit eindejaar minder dure geschenken kopen dan de voorbije jaren. De gezinnen verwachten dat ze 559 euro zullen besteden aan de eindejaarsfeesten, wat meteen het laagste bedrag sinds het begin van de economische crisis in 2008 is. Dat blijkt uit de 15e editie van de Deloitte Kerststudie.

Besparen ook met kerst

Vorig jaar dachten Belgische consumenten 574 euro te zullen uitgeven, maar uiteindelijk spendeerden ze slechts 544 euro. Dit jaar trekken Belgische gezinnen 559 euro uit voor de eindejaarsfeesten, het laagste bedrag sinds het begin van de economische crisis in 2008. Van dit budget is 286 euro bestemd voor cadeaus, 204 euro voor voeding en drank en 69 euro voor sociale activiteiten.

 

Naar de oorzaken van de budgetkrimp is het niet ver zoeken: "Eén op de drie Belgische consumenten liet weten dat hun energiefactuur hoger is dan vorig jaar en dat ze meer geld uitgeven aan voedingsmiddelen", zegt Koen De Staercke, partner van Deloitte België en verantwoordelijk voor de Retail & consumer goods business. "Veel consumenten houden hun huishoudbudget nauwgezet in het oog en maken belangrijke afwegingen. Op vakantie, kleding en ontspanning wordt als eerste bespaard."


We willen geld maar krijgen cadeaubons

Een klassieker in de jaarlijkse Kerststudie van Deloitte zijn de lijstjes met "meest gewenste" en "meest gegeven" geschenken. Net als vorig jaar zijn geld (47%), boeken (39%) en cadeaubonnen (37%) de meest gegeerde geschenken. Hoewel cash nog steeds bovenaan op het verlanglijstje staat, prijkt het toch pas op de zevende plaats in het lijstje van meest gegeven cadeaus. Belgische consumenten zullen dit jaar veeleer een cadeaubon (38%), boeken (33%) en cosmetica/parfum (22%) onder de kerstboom vinden. Cosmetica en parfum waren vorig jaar nog het meest gegeven geschenk (toen liefst 50%!). 

 

Deloitte vraagt ook elk jaar naar het (al dan niet) inwisselen van cadeaubonnen. De voorbije jaren bleven er steeds meer ongebruikt in de lade liggen, maar "in vergelijking met 2011 is in België het percentage niet-ingewisselde cadeaubonnen aanzienlijk gedaald, tot ongeveer 7%, wat overeenkomt met het Europese gemiddelde. De consumenten gaan blijkbaar zorgvuldiger om met hun cadeaubonnen dan in het verleden", klinkt het bij het advieskantoor.

 

Belgische consument "defensief"

De crisis laat zich dus voelen onder de kerstboom. Ongeveer de helft van de Belgische consumenten beschouwt de huidige economische situatie als een recessie en verwacht dat deze recessie zal voortduren in 2013. We zijn bovendien somber gestemd over de evolutie van de koopkracht in 2013

 

"Uiteindelijk maakt het niet uit of ons land technisch gezien in recessie is: de perceptie van de consument is cruciaal", aldus nog Koen De Staercke. "Een economisch klimaat van grote onzekerheid zet consumenten aan tot 'defensief' gedrag. Ze zullen zich nauwgezet aan hun persoonlijk budget houden, nagaan waar ze kosten kunnen besparen, specifiek op zoek gaan naar aanbiedingen en ze zullen impulsaankopen vermijden."

 

De Deloitte Kerststudie werd in de tweede en de derde week van september uitgevoerd, dus nog vóór de grote golf van ontslagen (met als voorlopig orgelpunt Ford Genk) en lang vóór de beslommeringen rond de federale begroting. "We verwachten dus niet dat consumenten hun oordeel in de nabije toekomst zullen veranderen", klinkt het niet echt hoopgevend bij Deloitte. Aan de Kerststudie namen dit jaar 1.214 landgenoten deel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top