Kleinhandel ziet extra koopzondagen niet zitten

Kleinhandel ziet extra koopzondagen niet zitten

De Belgische kleinhandelaars hebben op de koopzondagen van december 2012 twee procent meer omzet geboekt dan vorig jaar. Jong VLD pleit dan ook voor een groter aantal koopzondagen en ziet daar zelfs tot 15.000 nieuwe banen in. De handelaarsorganisaties zijn tegen: volgens hen gaat het om een verschuiving van de aankopen, niet om een toename.

Geen besparing met Kerst en Nieuw

Het aantal koopzondagen is sinds 2007 opgetrokken van drie naar zes per jaar. In de praktijk worden ze meestal genomen rond de eindejaarsperiode en in de periode van de koopjes. December 2012 alleen al telde drie koopzondagen: eentje meer dan in 2011, toen Kerst en Nieuwjaar op een zondag vielen. Daardoor werden de aankopen dit jaar beter gespreid.

 

Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gaf de consument dit jaar 2% meer uit op de koopzondagen. "Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden. Blijkbaar weigeren we te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuwjaar", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

 

Toch maakt de meerverkoop de handelaars niet onverdeeld gelukkig. Het matige najaar werd allerminst gecompenseerd: zowat vier op de vijf modehandelaars heeft nog evenveel of meer in voorraad als in 2011. Door het warme weer van de voorbije maand hangt zelfs nog 40% van de herfst- en wintercollectie in de rekken.

 

Producten die het wel goed deden als eindejaarsgeschenk waren multimedia (smartphones, tablet pc's), boeken, dvd-boxen, parfumerie, speelgoed en feestkleding. Ook cadeaubonnen zijn opnieuw in opmars: mensen willen vermijden dat ze foute cadeaus kopen.

 

Zondagsprestaties kosten meer

Intussen pleit Jong VLD voor het optrekken van het aantal koopzondagen. De Leuvense econoom Maarten Goos berekende immers dat dit kan leiden tot een meeromzet en 10.000 à 15.000 bijkomende arbeidsplaatsen in de handel. De ruimere openingstijden vergen namelijk de inzet van meer mensen.

 

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen en Unizo zijn evenwel geen vragende partij. Een dergelijke ingreep zou volgens hen leiden tot een verschuiving van de economie, zonder meerwaarde voor de handelszaken. Bovendien vinden uitbaters nu al moeilijk mensen om op zondag aan de slag te gaan. Daarnaast moeten ze zondagsprestaties nog eens extra verlonen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top