Knokke-Heist stimuleert lokale handel met "elektronische geschenkbon"

Knokke-Heist stimuleert lokale handel met "elektronische geschenkbon"

De toeristische dienst van Knokke-Heist brengt vanaf 1 juni dit jaar een exclusieve elektronische geschenkkaart op de markt: de Knokke-Heist Geschenkkaart. Die heeft een waarde van 10, 25 of 50 euro en maakt gebruik van moderne betaaltechnieken. De kaart kan zelfs gekoppeld worden aan online stadsgidsen, nog zo'n nieuw initiatief waar lokale handelaars dankbaar gebruik van kunnen maken.

Magneet, QR én NFC

De Knokke-Heist Geschenkkaart werd ontworpen in samenwerking met Monizze, één van de erkende uitgevers van elektronische maaltijdcheques. De kaart integreert drie bestaande communicatietechnologieën: de oude vertrouwde magneetstrip, de QR-code en zelfs draadloze technologie NFC (Near Field Communication). De handelaar kan zelf bepalen welk systeem hij gebruikt om de kaart te ontwaarden en het bedrag te innen.

 

Daarnaast bokste de kuststad samen met TagTagCity ook 'online stadsbezoeken' in elkaar op basis van QR-codes en NFC. Her en der in de stad verschijnen QR-stickers die de eigenaar met zijn smartphone kan inscannen. Op het scherm verschijnt dan toeristische info over de specifieke plek, al dan niet aangevuld met commerciële aanbiedingen van handelaars uit de buurt in de vorm van bijvoorbeeld e-coupons of kortingen.

 

"Kwalitatieve winkelstad"

Met deze commerciële initiatieven wil de chicste badplaats van de Belgische kust haar "aantrekkingskracht als kwalitatieve winkelstad vergroten, zowel op het vlak van de aanwezige creativiteit, verscheidenheid en exclusiviteit als qua onderscheidend vermogen van de diverse individuele handelaars in de kustgemeente", aldus de toeristische dienst.

 

Het tegoed op de kaart zal dan ook enkel verzilverd kunnen worden bij de plaatselijke winkeliers, restaurants en hotels. Hoeveel er uiteindelijk mee in het systeem zullen stappen, is evenwel nog niet bekend: "Handelaars die wensen deel te nemen kunnen zich nog altijd melden bij de Diensten voor Toerisme Knokke en Heist", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top