Knokke-Heist stimuleert lokale handel met "elektronische geschenkbon"

Knokke-Heist stimuleert lokale handel met "elektronische geschenkbon"

De toeristische dienst van Knokke-Heist brengt vanaf 1 juni dit jaar een exclusieve elektronische geschenkkaart op de markt: de Knokke-Heist Geschenkkaart. Die heeft een waarde van 10, 25 of 50 euro en maakt gebruik van moderne betaaltechnieken. De kaart kan zelfs gekoppeld worden aan online stadsgidsen, nog zo'n nieuw initiatief waar lokale handelaars dankbaar gebruik van kunnen maken.

Magneet, QR én NFC

De Knokke-Heist Geschenkkaart werd ontworpen in samenwerking met Monizze, één van de erkende uitgevers van elektronische maaltijdcheques. De kaart integreert drie bestaande communicatietechnologieën: de oude vertrouwde magneetstrip, de QR-code en zelfs draadloze technologie NFC (Near Field Communication). De handelaar kan zelf bepalen welk systeem hij gebruikt om de kaart te ontwaarden en het bedrag te innen.

 

Daarnaast bokste de kuststad samen met TagTagCity ook 'online stadsbezoeken' in elkaar op basis van QR-codes en NFC. Her en der in de stad verschijnen QR-stickers die de eigenaar met zijn smartphone kan inscannen. Op het scherm verschijnt dan toeristische info over de specifieke plek, al dan niet aangevuld met commerciële aanbiedingen van handelaars uit de buurt in de vorm van bijvoorbeeld e-coupons of kortingen.

 

"Kwalitatieve winkelstad"

Met deze commerciële initiatieven wil de chicste badplaats van de Belgische kust haar "aantrekkingskracht als kwalitatieve winkelstad vergroten, zowel op het vlak van de aanwezige creativiteit, verscheidenheid en exclusiviteit als qua onderscheidend vermogen van de diverse individuele handelaars in de kustgemeente", aldus de toeristische dienst.

 

Het tegoed op de kaart zal dan ook enkel verzilverd kunnen worden bij de plaatselijke winkeliers, restaurants en hotels. Hoeveel er uiteindelijk mee in het systeem zullen stappen, is evenwel nog niet bekend: "Handelaars die wensen deel te nemen kunnen zich nog altijd melden bij de Diensten voor Toerisme Knokke en Heist", klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top