Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel

Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel

Handel drijven is in België 7% duurder dan in de ons omringende landen. Dat staat te lezen in het "Witboek van de handel", dat beroepsvereniging Comeos vandaag overhandigt aan de politieke wereld. Die moet dringend de kosten verlagen "als de sector zijn rol van belangrijkste werkgever van het land wil blijven spelen", aldus gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

Vier factoren jagen de kosten omhoog

Het witboek, dat de titel "Hoe zwart moet de handel het inzien" meekreeg, brengt in meer dan 100 pagina's de resultaten van een grondige vergelijking van de kostenstructuur van de detailhandel bij ons en in de buurlanden. De consultants van AD Little onderzochten in opdracht van Comeos zowel supermarkten, kledingzaken als elektrowinkels.

 

Alles samen kampen de Belgische handelaars met 7% hogere kosten dan hun collega's in het buitenland, allemaal te verklaren door vier factoren:

  • de hoge loonkosten: Comeos becijfert de loonhandicap in de detailhandel op 9 tot 26%, en dat verschil wordt slechts ten dele goedgemaakt door een hogere productiviteit. Voor elke 1000 euro die een werknemer verdient, betaalt de Belgische handelaar 1.960 euro, tegenover 1.820 euro in Duitsland en slechts 1.570 euro in Nederland;
  • de strengere reglementering: Dominique Michel heeft het over een "reglementitis inzake milieu en voedselveiligheid";
  • de zwaardere btw: 1,4 tot 2% hoger dan in de buurlanden;
  • minder gunstige aankoopvoorwaarden bij de grote multinationals: Belgische handelaars betalen sommige producten tot 6% meer dan hun buitenlandse collega's.

 

Dat leidt er allemaal toe dat de consument voor flink wat producten tot 4,5% méér betaalt dan in de buurlanden, aldus nog Comeos. De resterende 3,5% "bespaart" de handelaar weg door te beknibbelen op de marges en door hetzelfde werk met minder mensen te doen.

 

Vier prioriteiten voor het beleid

"Dat concurrentienadeel zal bovendien nog versnellen met de opkomst van e-commerce", zegt Dominique Michel. "Net nu online winkelen eindelijk ook in België oppikt en de laatste drempel (de fysieke verplaatsing naar buitenlandse handelaars) wegvalt, dreigen de handelaars voor een tweede keer de dupe te worden van hun concurrentienadeel."

 

Daarom formuleert Comeos alvast vier prioriteiten naar de regionale, nationale en supranationale beleidsniveaus: de arbeidskosten verlagen en de flexibiliteit stimuleren; de fiscaliteit laten zakken tot het niveau van de buurlanden; de reglementen inzake onder meer milieu en voedselveiligheid minder streng maken en een échte eenmaking van de Europese markt, zodat leveranciersprijzen niet langer verschillen van land tot land.

 

"Consument wordt verwend"

"Het witboek heeft, gelukkig, ook positieve elementen voor onze consument", eindigt de gedelegeerd bestuurder van Comeos alsnog op een positieve noot: "Het leert ons dat de Belg wordt verwend door zijn handelaar. In vergelijking met de buurlanden vindt de consument meer winkels dicht bij huis, en in die winkels is de dienstverlening ook opmerkelijk beter."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top