Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel

Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel

Handel drijven is in België 7% duurder dan in de ons omringende landen. Dat staat te lezen in het "Witboek van de handel", dat beroepsvereniging Comeos vandaag overhandigt aan de politieke wereld. Die moet dringend de kosten verlagen "als de sector zijn rol van belangrijkste werkgever van het land wil blijven spelen", aldus gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

Vier factoren jagen de kosten omhoog

Het witboek, dat de titel "Hoe zwart moet de handel het inzien" meekreeg, brengt in meer dan 100 pagina's de resultaten van een grondige vergelijking van de kostenstructuur van de detailhandel bij ons en in de buurlanden. De consultants van AD Little onderzochten in opdracht van Comeos zowel supermarkten, kledingzaken als elektrowinkels.

 

Alles samen kampen de Belgische handelaars met 7% hogere kosten dan hun collega's in het buitenland, allemaal te verklaren door vier factoren:

  • de hoge loonkosten: Comeos becijfert de loonhandicap in de detailhandel op 9 tot 26%, en dat verschil wordt slechts ten dele goedgemaakt door een hogere productiviteit. Voor elke 1000 euro die een werknemer verdient, betaalt de Belgische handelaar 1.960 euro, tegenover 1.820 euro in Duitsland en slechts 1.570 euro in Nederland;
  • de strengere reglementering: Dominique Michel heeft het over een "reglementitis inzake milieu en voedselveiligheid";
  • de zwaardere btw: 1,4 tot 2% hoger dan in de buurlanden;
  • minder gunstige aankoopvoorwaarden bij de grote multinationals: Belgische handelaars betalen sommige producten tot 6% meer dan hun buitenlandse collega's.

 

Dat leidt er allemaal toe dat de consument voor flink wat producten tot 4,5% méér betaalt dan in de buurlanden, aldus nog Comeos. De resterende 3,5% "bespaart" de handelaar weg door te beknibbelen op de marges en door hetzelfde werk met minder mensen te doen.

 

Vier prioriteiten voor het beleid

"Dat concurrentienadeel zal bovendien nog versnellen met de opkomst van e-commerce", zegt Dominique Michel. "Net nu online winkelen eindelijk ook in België oppikt en de laatste drempel (de fysieke verplaatsing naar buitenlandse handelaars) wegvalt, dreigen de handelaars voor een tweede keer de dupe te worden van hun concurrentienadeel."

 

Daarom formuleert Comeos alvast vier prioriteiten naar de regionale, nationale en supranationale beleidsniveaus: de arbeidskosten verlagen en de flexibiliteit stimuleren; de fiscaliteit laten zakken tot het niveau van de buurlanden; de reglementen inzake onder meer milieu en voedselveiligheid minder streng maken en een échte eenmaking van de Europese markt, zodat leveranciersprijzen niet langer verschillen van land tot land.

 

"Consument wordt verwend"

"Het witboek heeft, gelukkig, ook positieve elementen voor onze consument", eindigt de gedelegeerd bestuurder van Comeos alsnog op een positieve noot: "Het leert ons dat de Belg wordt verwend door zijn handelaar. In vergelijking met de buurlanden vindt de consument meer winkels dicht bij huis, en in die winkels is de dienstverlening ook opmerkelijk beter."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top