Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel | RetailDetail

Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel

Kostenhandicap van 7% voor Belgische handel

Handel drijven is in België 7% duurder dan in de ons omringende landen. Dat staat te lezen in het "Witboek van de handel", dat beroepsvereniging Comeos vandaag overhandigt aan de politieke wereld. Die moet dringend de kosten verlagen "als de sector zijn rol van belangrijkste werkgever van het land wil blijven spelen", aldus gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

Vier factoren jagen de kosten omhoog

Het witboek, dat de titel "Hoe zwart moet de handel het inzien" meekreeg, brengt in meer dan 100 pagina's de resultaten van een grondige vergelijking van de kostenstructuur van de detailhandel bij ons en in de buurlanden. De consultants van AD Little onderzochten in opdracht van Comeos zowel supermarkten, kledingzaken als elektrowinkels.

 

Alles samen kampen de Belgische handelaars met 7% hogere kosten dan hun collega's in het buitenland, allemaal te verklaren door vier factoren:

  • de hoge loonkosten: Comeos becijfert de loonhandicap in de detailhandel op 9 tot 26%, en dat verschil wordt slechts ten dele goedgemaakt door een hogere productiviteit. Voor elke 1000 euro die een werknemer verdient, betaalt de Belgische handelaar 1.960 euro, tegenover 1.820 euro in Duitsland en slechts 1.570 euro in Nederland;
  • de strengere reglementering: Dominique Michel heeft het over een "reglementitis inzake milieu en voedselveiligheid";
  • de zwaardere btw: 1,4 tot 2% hoger dan in de buurlanden;
  • minder gunstige aankoopvoorwaarden bij de grote multinationals: Belgische handelaars betalen sommige producten tot 6% meer dan hun buitenlandse collega's.

 

Dat leidt er allemaal toe dat de consument voor flink wat producten tot 4,5% méér betaalt dan in de buurlanden, aldus nog Comeos. De resterende 3,5% "bespaart" de handelaar weg door te beknibbelen op de marges en door hetzelfde werk met minder mensen te doen.

 

Vier prioriteiten voor het beleid

"Dat concurrentienadeel zal bovendien nog versnellen met de opkomst van e-commerce", zegt Dominique Michel. "Net nu online winkelen eindelijk ook in België oppikt en de laatste drempel (de fysieke verplaatsing naar buitenlandse handelaars) wegvalt, dreigen de handelaars voor een tweede keer de dupe te worden van hun concurrentienadeel."

 

Daarom formuleert Comeos alvast vier prioriteiten naar de regionale, nationale en supranationale beleidsniveaus: de arbeidskosten verlagen en de flexibiliteit stimuleren; de fiscaliteit laten zakken tot het niveau van de buurlanden; de reglementen inzake onder meer milieu en voedselveiligheid minder streng maken en een échte eenmaking van de Europese markt, zodat leveranciersprijzen niet langer verschillen van land tot land.

 

"Consument wordt verwend"

"Het witboek heeft, gelukkig, ook positieve elementen voor onze consument", eindigt de gedelegeerd bestuurder van Comeos alsnog op een positieve noot: "Het leert ons dat de Belg wordt verwend door zijn handelaar. In vergelijking met de buurlanden vindt de consument meer winkels dicht bij huis, en in die winkels is de dienstverlening ook opmerkelijk beter."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.