Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren

Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren

Zo’n 2.500 uitbaters van een krantenwinkel hebben in Brussel betoogd tegen de nieuwe Europese richtlijn op tabaksproducten. Volgens de sectororganisaties dreigt die heel wat winkels over de kop te laten gaan. Nu zijn de rookwaren immers goed voor een derde van de omzet en de helft van de nettowinst van die winkels, maar door de nieuwe richtlijn komt die marge onder druk. Ook heel wat buurtwinkels die rookwaren verkopen, dreigen te worden getroffen.

De nieuwe richtlijn wordt ten vroegste eind 2015 van kracht. Ze verplicht de producenten van sigaretten om minstens driekwart van hun verpakkingen voor te behouden voor afschrikwekkende foto’s van rokerslongen, bruine tanden of gezondheidsmededelingen. Voorts worden sigaretten met menthol- of vanillesmaak verboden. Op die manier zouden jongeren minder worden aangezet om te gaan roken.

 

Europa hypocriet, menen winkeluitbaters

De betogers klagen echter “de hypocrisie van Europa” aan. Hun tegenargumenten luiden dat de effecten van de afschrikwekkende foto’s niet wetenschappelijk bewezen zijn, de klant sowieso toch weet dat hij een schadelijk product koopt, Europa beter iets zou doen aan namaak en smokkel – omdat de inhoud van die rookwaren niet wordt gecontroleerd – en dat de overheid dan wel heel wat taksen en accijnzen op sigaretten heft.

 

De actievoerders hopen dat het voorstel van de Europese Commissie alsnog wordt tegengehouden. Het moet immers nog worden goedgekeurd door het Europees parlement en door de lidstaten.

 

"Duizenden buurtwinkels bedreigd"

Niet alleen krantenwinkels worden getroffen, ook veel buurtwinkels verkopen rookwaren. Hun rendabiliteit is in belangrijke mate afhankelijk van de tabaksverkoop, stelt Unizo: “Kiest de politiek ervoor dat dit product legaal blijft, dan moeten ondernemers het ook op een werkbare manier kunnen verhandelen. De economische situatie van deze kleine handelszaken is vandaag reeds bijzonder precair en door de door Europa geplande maatregelen zullen duizenden handelaars het nog moeilijker krijgen.”

 

Twee dagbladhandelaars zijn intussen ook gestart met de website buurtwinkelbedreigd.be, waarin ze de toestand aanklagen. Ze kregen hiervoor de welwillende steun van sigarettenproducent Philip Morris.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top