Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren | RetailDetail

Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren

Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren

Zo’n 2.500 uitbaters van een krantenwinkel hebben in Brussel betoogd tegen de nieuwe Europese richtlijn op tabaksproducten. Volgens de sectororganisaties dreigt die heel wat winkels over de kop te laten gaan. Nu zijn de rookwaren immers goed voor een derde van de omzet en de helft van de nettowinst van die winkels, maar door de nieuwe richtlijn komt die marge onder druk. Ook heel wat buurtwinkels die rookwaren verkopen, dreigen te worden getroffen.

De nieuwe richtlijn wordt ten vroegste eind 2015 van kracht. Ze verplicht de producenten van sigaretten om minstens driekwart van hun verpakkingen voor te behouden voor afschrikwekkende foto’s van rokerslongen, bruine tanden of gezondheidsmededelingen. Voorts worden sigaretten met menthol- of vanillesmaak verboden. Op die manier zouden jongeren minder worden aangezet om te gaan roken.

 

Europa hypocriet, menen winkeluitbaters

De betogers klagen echter “de hypocrisie van Europa” aan. Hun tegenargumenten luiden dat de effecten van de afschrikwekkende foto’s niet wetenschappelijk bewezen zijn, de klant sowieso toch weet dat hij een schadelijk product koopt, Europa beter iets zou doen aan namaak en smokkel – omdat de inhoud van die rookwaren niet wordt gecontroleerd – en dat de overheid dan wel heel wat taksen en accijnzen op sigaretten heft.

 

De actievoerders hopen dat het voorstel van de Europese Commissie alsnog wordt tegengehouden. Het moet immers nog worden goedgekeurd door het Europees parlement en door de lidstaten.

 

"Duizenden buurtwinkels bedreigd"

Niet alleen krantenwinkels worden getroffen, ook veel buurtwinkels verkopen rookwaren. Hun rendabiliteit is in belangrijke mate afhankelijk van de tabaksverkoop, stelt Unizo: “Kiest de politiek ervoor dat dit product legaal blijft, dan moeten ondernemers het ook op een werkbare manier kunnen verhandelen. De economische situatie van deze kleine handelszaken is vandaag reeds bijzonder precair en door de door Europa geplande maatregelen zullen duizenden handelaars het nog moeilijker krijgen.”

 

Twee dagbladhandelaars zijn intussen ook gestart met de website buurtwinkelbedreigd.be, waarin ze de toestand aanklagen. Ze kregen hiervoor de welwillende steun van sigarettenproducent Philip Morris.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.