Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren | RetailDetail

Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren

Krantenwinkels tegen Europees voorstel op rookwaren

Zo’n 2.500 uitbaters van een krantenwinkel hebben in Brussel betoogd tegen de nieuwe Europese richtlijn op tabaksproducten. Volgens de sectororganisaties dreigt die heel wat winkels over de kop te laten gaan. Nu zijn de rookwaren immers goed voor een derde van de omzet en de helft van de nettowinst van die winkels, maar door de nieuwe richtlijn komt die marge onder druk. Ook heel wat buurtwinkels die rookwaren verkopen, dreigen te worden getroffen.

De nieuwe richtlijn wordt ten vroegste eind 2015 van kracht. Ze verplicht de producenten van sigaretten om minstens driekwart van hun verpakkingen voor te behouden voor afschrikwekkende foto’s van rokerslongen, bruine tanden of gezondheidsmededelingen. Voorts worden sigaretten met menthol- of vanillesmaak verboden. Op die manier zouden jongeren minder worden aangezet om te gaan roken.

 

Europa hypocriet, menen winkeluitbaters

De betogers klagen echter “de hypocrisie van Europa” aan. Hun tegenargumenten luiden dat de effecten van de afschrikwekkende foto’s niet wetenschappelijk bewezen zijn, de klant sowieso toch weet dat hij een schadelijk product koopt, Europa beter iets zou doen aan namaak en smokkel – omdat de inhoud van die rookwaren niet wordt gecontroleerd – en dat de overheid dan wel heel wat taksen en accijnzen op sigaretten heft.

 

De actievoerders hopen dat het voorstel van de Europese Commissie alsnog wordt tegengehouden. Het moet immers nog worden goedgekeurd door het Europees parlement en door de lidstaten.

 

"Duizenden buurtwinkels bedreigd"

Niet alleen krantenwinkels worden getroffen, ook veel buurtwinkels verkopen rookwaren. Hun rendabiliteit is in belangrijke mate afhankelijk van de tabaksverkoop, stelt Unizo: “Kiest de politiek ervoor dat dit product legaal blijft, dan moeten ondernemers het ook op een werkbare manier kunnen verhandelen. De economische situatie van deze kleine handelszaken is vandaag reeds bijzonder precair en door de door Europa geplande maatregelen zullen duizenden handelaars het nog moeilijker krijgen.”

 

Twee dagbladhandelaars zijn intussen ook gestart met de website buurtwinkelbedreigd.be, waarin ze de toestand aanklagen. Ze kregen hiervoor de welwillende steun van sigarettenproducent Philip Morris.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.