Kwartaal van hoge omzet en dito kosten voor Amazon.

Kwartaal van hoge omzet en dito kosten voor Amazon.

Amazon, dé online retailer der online retailers, behaalde in het vierde kwartaal een omzet van een slordige 12,95 miljard dollar. Het is de eerste keer dat Amazon de kaap van 10 miljard dollar in één kwartaal overschrijdt. Toch blijven de resultaten onder de verwachtingen steken.


De omzetstijging van maar liefst 36% ten aanzien van hetzelfde kwartaal vorig boekjaar wordt helaas overschaduwd door een sterke stijging van de operationele kosten. Die namen in het vierde kwartaal 38% toe wegens dure marketing initiatieven en grote investeringen in de distributie.


Bijgevolg steeg de winst van Amazon slechts 8%. De nettowinst bereikte een totaal van 416 miljoen dollar, in vergelijking met 384 miljoen dollar in het voorgaande boekjaar.


Amazon staat er evenwel om bekend het niet te schuwen hoge kosten te maken ten voordele van een groei op lange termijn. De spectaculaire omzetstijging toont alvast aan dat het groeipotentieel zeker aanwezig is.

Amazon, dé online retailer der online retailers, behaalde in het vierde kwartaal een omzet van een slordige 12,95 miljard dollar. Het is de eerste keer dat Amazon de kaap van 10 miljard dollar in één kwartaal overschrijdt. Toch blijven de resultaten onder de verwachtingen steken.


De omzetstijging van maar liefst 36% ten aanzien van hetzelfde kwartaal vorig boekjaar wordt helaas overschaduwd door een sterke stijging van de operationele kosten. Die namen in het vierde kwartaal 38% toe wegens dure marketing initiatieven en grote investeringen in de distributie.


Bijgevolg steeg de winst van Amazon slechts 8%. De nettowinst bereikte een totaal van 416 miljoen dollar, in vergelijking met 384 miljoen dollar in het voorgaande boekjaar.


Amazon staat er evenwel om bekend het niet te schuwen hoge kosten te maken ten voordele van een groei op lange termijn. De spectaculaire omzetstijging toont alvast aan dat het groeipotentieel zeker aanwezig is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

11/08/2017

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Recordomzet voor Henkel

10/08/2017

Henkel zag in het tweede kwartaal zijn omzet afklokken op een record van net geen 5,1 miljard euro, met dank aan de overname van wasmiddelconcern Sun. Voor het eerst in zijn geschiedenis klimt de halfjaaromzet meteen boven de tien miljard euro.

Ook Dreamland weg uit centrum Eeklo

10/08/2017

Speelgoed- en vrijetijdsketen Dreamland sluit eind dit jaar de deuren van zijn vestiging in Eeklo. De Colruyt-dochter is op zoek naar een ruimer pand met meer parkeergelegenheid. Het vertrek is een nieuwe aderlating voor het centrum van Eeklo.

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

08/08/2017

'Content marketing' is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Back to top