Kwartaal van hoge omzet en dito kosten voor Amazon.

Kwartaal van hoge omzet en dito kosten voor Amazon.

Amazon, dé online retailer der online retailers, behaalde in het vierde kwartaal een omzet van een slordige 12,95 miljard dollar. Het is de eerste keer dat Amazon de kaap van 10 miljard dollar in één kwartaal overschrijdt. Toch blijven de resultaten onder de verwachtingen steken.


De omzetstijging van maar liefst 36% ten aanzien van hetzelfde kwartaal vorig boekjaar wordt helaas overschaduwd door een sterke stijging van de operationele kosten. Die namen in het vierde kwartaal 38% toe wegens dure marketing initiatieven en grote investeringen in de distributie.


Bijgevolg steeg de winst van Amazon slechts 8%. De nettowinst bereikte een totaal van 416 miljoen dollar, in vergelijking met 384 miljoen dollar in het voorgaande boekjaar.


Amazon staat er evenwel om bekend het niet te schuwen hoge kosten te maken ten voordele van een groei op lange termijn. De spectaculaire omzetstijging toont alvast aan dat het groeipotentieel zeker aanwezig is.

Amazon, dé online retailer der online retailers, behaalde in het vierde kwartaal een omzet van een slordige 12,95 miljard dollar. Het is de eerste keer dat Amazon de kaap van 10 miljard dollar in één kwartaal overschrijdt. Toch blijven de resultaten onder de verwachtingen steken.


De omzetstijging van maar liefst 36% ten aanzien van hetzelfde kwartaal vorig boekjaar wordt helaas overschaduwd door een sterke stijging van de operationele kosten. Die namen in het vierde kwartaal 38% toe wegens dure marketing initiatieven en grote investeringen in de distributie.


Bijgevolg steeg de winst van Amazon slechts 8%. De nettowinst bereikte een totaal van 416 miljoen dollar, in vergelijking met 384 miljoen dollar in het voorgaande boekjaar.


Amazon staat er evenwel om bekend het niet te schuwen hoge kosten te maken ten voordele van een groei op lange termijn. De spectaculaire omzetstijging toont alvast aan dat het groeipotentieel zeker aanwezig is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nieuwe strategie Fun werpt vruchten af

26/06/2017

De koerswijziging die winkelketen Fun in 2013 doorvoerde, heeft het voorbije boekjaar zijn vruchten afgeworpen. Ten opzichte van 2015 groeide het marktaandeel en verdrievoudigde de EBITDA. Ook voor dit jaar wordt opnieuw grote groei verwacht.

Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Back to top