RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe winkelstad Tongeren uit het dal klimt

icon
Algemeen30 januari, 2018

De oudste stad van België bewijst dat je leegstand wel degelijk succesvol kunt aanpakken. Met een helder winkelbeleid dat inzet op ‘couleur locale’ kan Tongeren wellicht ook andere kleine winkelsteden inspireren.

Actieplan

De afgelopen jaren voerden media steevast Tongeren op als een typevoorbeeld van de toenemende leegstand in kleinere winkelsteden. De groei van baanwinkels en e-commerce zou de fysieke retail in provinciesteden versmachten, zo luidde steeds opnieuw de boodschap – en daar hoorde dan de obligate foto van een troosteloze Maastrichterstraat bij. Maar kijk, de stad herpakt zich en nieuwe handelaars openen de deuren in het centrum. Tijd om nog eens oostwaarts te trekken dus.

Ons bezoek vindt plaats op een grijze, miezerige dag, waardoor de pittoreske stad er jammer genoeg nét iets minder fotogeniek bijligt, maar dat doet niets af aan het enthousiasme van onze gesprekspartners Natalie Houbrechts (diensthoofd economie), Guy Schiepers (schepen van Economie en Cultuur) en Jan Boots (gedelegeerd bestuurder bij CityD, dat de stad begeleidt).

“Maart 2013 was een dieptepunt”, herinnert zich Guy Schiepers. Het jaar voordien immers was T-Forum geopend, net buiten het centrum. Twee belangrijke trekkers – Torfs en JBC – verlieten het Julianusproject in de Maastrichterstraat om naar dat retailpark te verhuizen. Bovendien viel die opening samen met de eerste tekenen van de impact van e-commerce op kwetsbare kleinere steden. Daarmee ontstond een negatieve beeldvorming. Tongeren had het niet moeilijker dan andere steden, de leegstand was er niet groter, maar de toon was gezet. Het stadsbestuur zag zich dan ook verplicht om krachtig te reageren en werkte een ambitieus actieplan uit.

Hefboomeffect

Wel veertig punten omvat dat plan. De krachtlijnen? Een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Luikersteenweg belet dat er een uitbreiding komt van T-Forum of dat er baanwinkels bijkomen. De bestaande handelszaken kunnen blijven, maar slechts drie handelspanden voor persoonsgebonden uitrusting zijn toegelaten. Het kernwinkelgebied werd verkleind tot de as Sint-Truiderstraat – Maastrichterstraat. Hierop concentreert de stad zich voortaan. Handelaars en eigenaars kunnen genieten van forse steunmaatregelen om de noodzakelijke aanpassings- en verfraaiingswerken te kunnen uitvoeren.

Het Plusplan voorziet in een budget van 500.000 euro voor renovaties, uitbreidingen, opstartpremies… Handelaars en starters kunnen tot 20.000 euro aan subsidies ontvangen, met een eigen opleg van slechts 25%. Deze maatregel heeft een sterk hefboomeffect. Winkelpanden in historische binnensteden zijn immers vaak verouderd of onvoldoende aangepast aan de huidige normen van winkeluitbating. “Sinds de lancering heeft het stadsbestuur al 56 dossiers goedgekeurd,” weet Natalie Houbrechts. In totaal hebben de stad Tongeren en Vlaanderen al 253.298,41 euro aan subsidies uitgekeerd.

“Teveel steden zitten te wachten tot de ketens gaan terugkeren”, zegt Jan Boots. “Maar dat zal niet gebeuren. De expansiemanagers kennen Tongeren wel, ze hebben hun huiswerk allang gemaakt. Ze weten nu dat ze niet meer naar T-Forum kunnen – sommigen hebben misschien afgewacht of er een uitbreiding zou komen. De duidelijkheid hierover is een goede zaak. De stad moet haar tanden niet meer stukbijten op de grote ketens. Laat de binnenstad zich heruitvinden, met de nadruk op couleur locale en op specifieke ketens. We zien een positieve dynamiek. Een speler als Rituals past perfect in de Maastrichterstraat. Recent opende Domino’s Pizza hier een vestiging. Ook veel jonge handelaars melden zich. De binnenstad wordt een broeihaard van ondernemerschap.”

Interessante nieuwkomers

De Maastrichterstraat heeft recent inderdaad enkele interessante nieuwkomers mogen verwelkomen: onder andere de damesboetieks Très Jolie en Marie-Lou maar ook de eerste halalslagerij van Tongeren. De campagne ‘Grijp Je Kans’ gaf drie kandidaat-ondernemers de gelegenheid om hun droom waar te maken. Dat leidde tot de opening van vintage barbier Barbarius, van naai- en wolatelier Needle & Stitch en ook van Puur Oogst, een mooie groenten- en fruitzaak die tegelijk koffiehuis, lunchbar en geschenkenwinkel is. Onderneemster Linda Malcorps komt uit de zorgsector en geeft hier een geheel nieuwe wending aan haar loopbaan. “We zien een instroom van jonge ondernemers uit andere sectoren. Dat zijn mooie verhalen.” Bovendien helpen ondernemers in Tongeren elkaar. SPOT (“Steunpunt Ondernemen Tongeren”) is een groep van handelaars die collega’s en starters bijstaat. Het initiatief groeide vanuit de middenstandsraad. Een goeie zaak, want de nieuwkomers zijn geen doorwinterde ondernemers en zonder hulp hadden ze dit misschien niet gedurfd.

Ook het Julianusproject, aan het einde van de Maastrichterstraat, veert weer op. De Franse eigenaar tracht het winkelcentrum te dynamiseren, met behulp van beheerder SCMS. De mooiste toeristische dienst van het land bevindt zich hier, in de kapel. Er zijn recent enkele mooie winkels opengegaan. Geen grote ketens, maar mooie boetieks en horeca: wijn- en tapaswinkel Culaccino en conceptstore ‘Xavier B’.

Flexibel beleid

Kortom, de eerste stad van dit land wordt nu ook de eerste stad die een nieuw retailbeleid implementeert, vervolgt Boots. Er zijn heel wat steden van een vergelijkbaar kaliber (31.000 inwoners, red.) voor wie Tongeren een voorbeeld kan zijn.

“Veel steden bezondigen zich aan overmoed, bijvoorbeeld door maatregelen te nemen die de bereikbaarheid van de binnenstad bemoeilijken. Maar Tongeren kan zich dat niet permitteren. De stad ligt tussen Hasselt, Maastricht en Luik, het verzorgingsgebied is dus beperkt. Voor een bescheiden, bovenlokaal handelscentrum moeten de basisvoorwaarden goed ingevuld zijn. Shoppers komen uit de omgeving en verwachten gemak. Ze komen hier niet om de hele dag te flaneren, zoals in een grote winkelstad. Bereikbaarheid en zichtbaarheid zijn dan essentieel. Zorg dus voor voldoende parkeerplaatsen en een duidelijke signalisatie. Van november tot maart mag je weer op de Grote Markt parkeren. We flexibiliseren de mobiliteit en het parkeerbeleid. Je moet durven corrigeren.”

En de stad blijft investeren. Met de realisatie van een derde ondergrondse parking in de Vermeulenstraat wordt de bereikbaarheid van het handelscentrum voor de volgende jaren gegarandeerd. Het parkeergeleidingssysteem begeleidt alle bezoekers op een vlotte en snelle manier op hun bestemming. Het pand van de vroegere Standaard Boekhandel maakt weldra plaats voor een groene passage in het hart van het centrum. Hierdoor wordt een deel van het oud Kanunnikhuis zichtbaar waar de stichter van het Belang Van Limburg, Nicolas Theelen ruim 100 jaar geleden woonde en werkte. Samen met Concentra werkt de stad aan de realisatie van een museum op deze plek.

Guy Schiepers gelooft in de kracht van Tongeren als winkelstad, waarbij handel wordt gekoppeld aan toeristische en culturele troeven. Elke eerste zondag van de maand is er een koopzondag, tegelijk met Maastricht. Het Gallo-Romeins museum is een trekpleister, net als de zondagse antiekmarkt, die onlangs zelfs een lovende recensie kreeg in de Britse krant The Guardian. Er is weer vertrouwen in de toekomst. Steeds meer handelaars stappen nu enthousiast mee in het verhaal en investeren in hun zaak. De ommekeer lijkt een feit.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN