RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

350 miljoen euro aan m-commerce in 2016

icon
Algemeen16 januari, 2017

Als de trends van de eerste drie kwartalen worden doorgetrokken, dan stevent de m-commerce in België voor 2016 af op een omzet van ongeveer 350 miljoen euro. Dat is wel nog steeds amper 4% van de totale online uitgaven.

Smartphone overtreft tablet

In het derde kwartaal van 2016 haalde de smartphone alvast de tablet in als derde populairste toestel om online te kopen, na de desktop en de laptop. 16% van de Belgen kocht in het derde kwartaal iets via zijn smartphone, in dezelfde periode in 2015 was dat slechts 12%. Het aandeel van de tablet bleef daarbij stabiel op 14%.

 

In de periode van januari tot en met september 2016 deden 8,2 miljoen Belgen minstens één online aankoop, een stijging van 10% ten opzichte van een jaar eerder en goed voor een totaal van 6,66 miljard euro. Ongeveer 4% werd daarbij via smartphone uitgegeven: dan zou de totale omzet van m-commerce voor heel 2016 uitkomen op ongeveer 350 miljoen euro.

 

“We verwachten dat dit cijfer uiteindelijk hoger zal liggen, door enkele specifieke trends uit het vierde kwartaal (zoals Black Friday) en de eindejaarsaankopen uiteraard, die ook meer en meer online gebeuren”, zegt Inge Zeeuws van marktonderzoeker GfK.

 

Smartphone als hulp- en betaalmiddel

De smartphone wordt ook steeds belangrijker als informatiebron in de aanloop naar een aankoop: vier op de tien Belgen zegt wel eens een product te kopen in een winkel, nadat ze het op hun smartphone bekeken hadden. Voor 14% is de smartphone zelfs het belangrijkste hulpmiddel tijdens het shoppen.

 

“Traditionele winkels dienen zich niet per sé bedreigd te voelen door de opkomst van e-commerce en m-commerce. Integendeel, deze evolutie biedt hen heel wat mogelijkheden. 1 op 10 consumenten geeft immers aan dat ze het leuk vinden om via hun smartphone benaderd te worden door winkeliers tijdens het winkelen. Bij de jongere generatie, ‘Generation Z’ (15 tot 21 jarigen), stijgt dit tot 1 op 5”, zegt Bert Hendrickx, verantwoordelijk voor digitaal onderzoek bij GfK.

 

De smartphone wordt ook steeds meer gebruikt als betaalmiddel, al vindt zes op de tien Belgen dat de technologie nog verder ontwikkeld moet worden voor die vaker gebruikt zal worden. De helft van de ondervraagden heeft ook vragen bij de privacy wanneer er betaald wordt via de smartphone. “We verwachten dat de rol van mobile ook in het komende jaar zal toenemen. Een belangrijke reden hiervoor is het toenemende vertrouwen ten opzichte van de smartphone als winkel- en betaalmiddel”, aldus Hendrickx.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN