RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Day 2017 stoomt u klaar voor de toekomst

icon
Algemeen27 juli, 2017

Hoe blijven retailers ook morgen succesvol? Op de RetailDetail Day 2017 presenteren acht topondernemers hun eigenzinnige visie op de toekomst. Het wordt een congres dat barst van de inspiratie, zegt dagvoorzitter Gino Van Ossel.

Ondernemerschap

‘Futureproof!’, zo luidt de baseline dit jaar. Het thema is breed, aldus Gino Van Ossel. “We brengen sprekers en cases die uitmunten door verscheidenheid: zowel grote spelers als kleinere bedrijven, zowel food als non-food, zowel traditionele retailers als e-commercebedrijven, zowel nieuwkomers als gevestigde waarden.”
 

Wat ze gemeen hebben, is dat ze elk op hun eigen manier het verschil maken. “Het zijn mensen die hun eigen ding doen. Ondernemerschap is wat hen kenmerkt. En het zijn bedrijven waarvan we denken dat ze ook morgen succesvol zullen zijn. Maar uiteraard: de toekomst heeft veel verschijningsvormen.”

 

Markante foodspelers

Een eerste blok brengt twee markante spelers uit de foodbranche op het podium. Het inspirerende verhaal van de slaafvrije chocolade van Tony’s Chocolonely is van recente datum, het biologisch en vegetarisch restaurant Lombardia bestaat al sinds de jaren zeventig. Maar er is wel degelijk een link.
 

“Beide ondernemers, Ynzo Van Zanten en Alain Indria, zijn enorm gedreven en zetten sterk in op fairtrade. Bovendien brengen ze hun boodschap met een twist. Het hoeft allemaal niet té ernstig te zijn. Ze prediken niet enkel voor hun eigen kerk maar weten ook te groeien via klassieke kanalen en dat is opmerkelijk.”

 

Digitaal denken

In het tweede blok staat technologie centraal. Karel Demeester van KRL associates tastte gedurende jaren de digitale mogelijkheden af voor Coca-Cola in België en Europa. “Daarbij oversteeg hij de pure digitale marketing en keek hij ook naar het salesaspect. Hoe kunnen we samenwerken met HelloFresh? Wat kunnen we doen op de webshop van Colruyt? Het wordt een boeiend strategisch verhaal over digitaal denken vanuit de customer journey.”
 

Vervolgens geven enkele vernieuwende digitale bedrijven hun ‘elevator pitch’.
 

Sam Berteloot heeft een verleden als storyteller bij Club Brugge en begeeft zich met Snackbytes in de wereld van de content marketing. Hij mag al enkele toonaangevende retailers en fabrikanten tot zijn klanten rekenen: Schoenen Torfs, Q8, Belgica Meubelen, Greenyard Foods, Brugge Kaas…
 

Customer centricity is van levensbelang voor merken die toekomstbestendig willen zijn. Leslie Cottenjé van Hello Customer presenteert vernieuwende een softwaretool die klanttevredenheid meet. “En het is opmerkelijk hoeveel retailklanten dat bedrijf al heeft: Brantano, e5 Mode, Lunch Garden, Veritas, ICI Paris XL… Dat intrigeert me.”
 

Vernieuwend is ook Hashting, het bedrijf van Karl De Beul dat een app ontwikkelde waarmee merken hun promotie-acties kunnen uitrollen naar alternatieve distributiekanalen, zoals cafés of apotheken. “Technologie maakt het mogelijk om op nieuwe manieren een relatie op te bouwen met je klanten.”
 

Groeiverhalen in mode

Een derde blok tenslotte focust op de modesector met twee aansprekende groeiverhalen.
 

“Luc Van Mol van ZEB is altijd een plezier om naar te luisteren. De man neemt immers geen blad voor de mond. Hij slaagt erin succesvol te groeien met een multimerkenconcept terwijl dat segment onder druk staat. Recent heeft hij ook de stap naar Wallonië gezet. Frappant.”
 

Net als het groeiverhaal van FNG Group, een echt ‘buy & build’ verhaal. “FNG is een voorloper in de consolidatie in de modesector en werd in korte tijd één van de grootste spelers in de Benelux. De Brantano case is tekenend. Dat bedrijf stond lang stil in een markt waar ketens groeien en zelfstandigen achteruitgaan. Maar na een noodzakelijke ingreep die je kunt catalogeren als ‘snoeien om te bloeien’ boeken de verbouwde winkels nu een omzetgroei van 25%, en dat zonder marketinginvesteringen – dus er zit zeker nog meer in.”
 

Categoriewinnaars ‘Beste Winkelketen’

Nog een goede reden om er op 21 september bij te zijn: u komt als eerste te weten wie de categoriewinnaars zijn van de Qrf Beste Winkelketen van België en de Qrf Webshop Awards. De winnaars van die verkiezing mogen zich één jaar lang ‘Beste Winkelketen van België’ noemen. De overall-winnaar wordt naar jaarlijkse traditie op de RetailDetail Night bekendgemaakt.
 

Wil je erbij zijn op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen? Reserveer dan snel je plaats en klik hier voor meer info.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN