RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers vragen betere data van fabrikanten

icon
Algemeen10 februari, 2017

Omnichannelretail kan niet zonder accurate data, maar de kwaliteit blijft onvoldoende. Retailers voeren daarom de druk op hun leveranciers op, zo bleek gisteren op het Forum van standaardiseringsorganisatie GS1.

 

Datakwaliteit verbeteren

Vooral de duopresentatie van Koen Desmet (Delhaize) en Armand Schins (Albert Heijn) liet aan duidelijkheid niets te wensen over. Delhaize en Albert Heijn hebben elkaar gevonden in een gezamenlijk datasynchronisatieproject. “We zien een explosie in de vraag naar voedings- en productinformatie. Zijn we daar klaar voor?” vroeg Koen Desmet zich af. “De datakwaliteit is nog steeds onvoldoende”, benadrukte Armand Schins. “Begin er gisteren mee!”
 

Na de lancering van GDSN (data-uitwisseling volgens de standaarden van het Global Data Synchronisation Network) bij Delhaize ging de kwaliteit van de aangeleverde data snel omhoog, maar het afgelopen jaar zagen we een stagnering, meldt Koen Desmet. “Daar kunnen we niet tevreden over zijn. We hebben iets nieuws nodig om de datakwaliteit verder omhoog te krijgen.”
 

De sprekers verwezen naar het project DatakwaliTijd 2.0 van GS1 Nederland, waarbij artikelgegevens van nieuw ingevoerde artikelen fysiek worden gecontroleerd door een GS1 gecertificeerde Data Management Service (DMS). Als de leverancier goed scoort bij de controles, worden de controles minder.

 

Slechte data blokkeren
 

De heren hielden een pleidooi voor een GDSN-datamodel op Beneluxniveau: “Er zijn nog steeds verschillen in implementatie tussen België, Nederland en Luxemburg.  Dat kan niet langer. De aanpak moet meer pragmatisch, minder academisch worden. De complexiteit moet eruit. Mensen maken immers niet bewust fouten. Gelukkig zien we steeds meer samenwerking tussen GS1 BelgiLux en Nederland.”
 

De boodschap van Ahold Delhaize richting leveranciers was ondubbelzinnig: “Data van slechte kwaliteit willen we voortaan uitsluiten uit het systeem. We gaan zulke data blokkeren wanneer ze niet conform zijn.”

 

Betere data, minder retours
 

Het belang van data voor retail en e-commerce bleek ook uit de presentatie van Rogier Martens van Bol.com. Het up-to-date houden van de informatie is een gigantische uitdaging voor de webshop met wel 45 miljoen producten in de catalogus, van 14.000 verkopers en 800 leveranciers. Elke dag worden er wel 280.000 content updates doorgevoerd.
 

Accurate productinformatie helpt de e-tailer niet enkel om meer te verkopen, maar ook om retours te vermijden: 20% van de terugzendingen heeft immers te maken met maten of afmetingen. Dat valt te vermijden. Martens benadrukte het belang van visuele informatie. Een productfoto volstaat niet, ook geanimeerde content (instructievideo’s bijvoorbeeld) en modelfotografie horen erbij. De toevoeging van een visuele gids bij de hondenmanden wist het aantal retours met 45% te verminderen.

 

Data-uitdagingen
 

CEO Jan Somers benadrukte tot slot nog eens de prioriteiten van GS1 Belgium & Luxembourg voor 2017. De uitrol van de GDSN-standaarden voor data-uitwisseling gaat verder, niet enkel in FMCG maar ook in doe-het-zelf en in de zorgsector.
 

Datakwaliteit blijft de rode draad. “Consumenten hebben data nodig, retailers staan voor grote data-uitdagingen.” Op het belang van goede foto’s kan niet genoeg gehamerd worden.
 

Tot slot is er EDI, een ‘ouderwetse’ oplossing die actueel blijft, met geharmoniseerde ‘order to cash’ berichten waardoor papieren bestelbonnen, verzendnota’s en facturen tot het verleden gaan behoren. “De wetgeving en de groei van cross-channel commerce zijn de twee drivers voor betere data.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN