Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken

Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken
Het Gentse Hof van Beroep heeft de straf bevestigd die hard discounter Lidl vorig jaar in eerste aanleg kreeg voor misleidende reclame. Lidl werd toen veroordeeld omdat de keten van eind 2007 tot maart 2009 ongeveer 160 promotieartikelen aangeboden zou hebben zonder over een voldoende grote voorraad te beschikken, zoals de wet voorschrijft.

"Doelbewuste lokvogelpolitiek"

Ontevreden klanten hadden meermaals geklaagd dat de interessante promoties veel te snel uitverkocht waren. Na herhaalde klachten bij de FOD Economie stuurde die haar inspecteurs op pad, die ter plaatse vaststelden dat er inderdaad altijd een opvallende onderbevoorrading was, en dat al van bij openingstijd.

 

Lidl hield altijd vol dat er geen misleidend opzet in het spel was, maar dat het hoogstens ging om een verkeerde inschatting van de vraag per individuele vestiging. Nationaal zou de voorraad voldoende zijn geweest, zo pleitten de advocaten van de discounter, die dan ook de vrijspraak vroegen.

 

De rechter in eerste aanleg achtte de feiten niettemin bewezen en veroordeelde Lidl wegens het voeren van een "doelbewuste lokvogelpolitiek" tot een boete van 27.000 euro. De discounter ging tegen die uitspraak in beroep, maar het Gentse Hof van Beroep heeft dat vonnis nu bevestigd.

"95% minder klachten rond promo's"

In een officiële reactie op het vonnis laat Lidl weten dat het "de voorbije jaren bijzonder sterk geïnvesteerd [heeft] in de werking van haar klantendienst en van haar wekelijkse acties. Dat vertaalt zich in een bijzonder sterke daling van het aantal klachten van klanten over de beschikbaarheid van promotieartikels in de vestigingen. Die zijn in drie jaar tijd met liefst 95 procent gedaald."

 

De discounter wijst erop dat het "een regionale klantendienst [heeft] opgericht. Die afdeling helpt individuele klanten alsnog verder als een bepaald product niet langer voorradig is in hun Lidl-winkel. Zij contacteren dan omliggende vestigingen. Met succes, want we slagen er met die procedure in om 100% van de klanten te helpen", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

Voorts heeft de groep naar eigen zeggen ook geïnvesteerd in een betere afstemming van het aantal actie-artikels op het aantal klanten per winkel: "Via onze folder en onze website communiceren we bovendien hoeveel stuks er per winkel beschikbaar zijn", aldus nog Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shoptalk kondigt nieuw mondiaal evenement aan

26/09/2017

In 2018 slaan Shoptalk Europe en Shoptalk U.S. de handen in elkaar voor het eerste mondiale event over retail- en e-commerce-innovatie. Eerst gaat op 8-11 oktober wel nog Shoptalk Europe door in Kopenhagen.

“Growth marketing is gewoon slimme marketing”

26/09/2017

(publireportage) Recycleert uw bedrijf ook het marketingplan van vorig jaar? Dan wordt het tijd om kennis te maken met ‘growth marketing’, op basis van data en slimme technologie, zegt Tom De Moor van Trigger.

Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Back to top