Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken

Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken
Het Gentse Hof van Beroep heeft de straf bevestigd die hard discounter Lidl vorig jaar in eerste aanleg kreeg voor misleidende reclame. Lidl werd toen veroordeeld omdat de keten van eind 2007 tot maart 2009 ongeveer 160 promotieartikelen aangeboden zou hebben zonder over een voldoende grote voorraad te beschikken, zoals de wet voorschrijft.

"Doelbewuste lokvogelpolitiek"

Ontevreden klanten hadden meermaals geklaagd dat de interessante promoties veel te snel uitverkocht waren. Na herhaalde klachten bij de FOD Economie stuurde die haar inspecteurs op pad, die ter plaatse vaststelden dat er inderdaad altijd een opvallende onderbevoorrading was, en dat al van bij openingstijd.

 

Lidl hield altijd vol dat er geen misleidend opzet in het spel was, maar dat het hoogstens ging om een verkeerde inschatting van de vraag per individuele vestiging. Nationaal zou de voorraad voldoende zijn geweest, zo pleitten de advocaten van de discounter, die dan ook de vrijspraak vroegen.

 

De rechter in eerste aanleg achtte de feiten niettemin bewezen en veroordeelde Lidl wegens het voeren van een "doelbewuste lokvogelpolitiek" tot een boete van 27.000 euro. De discounter ging tegen die uitspraak in beroep, maar het Gentse Hof van Beroep heeft dat vonnis nu bevestigd.

"95% minder klachten rond promo's"

In een officiële reactie op het vonnis laat Lidl weten dat het "de voorbije jaren bijzonder sterk geïnvesteerd [heeft] in de werking van haar klantendienst en van haar wekelijkse acties. Dat vertaalt zich in een bijzonder sterke daling van het aantal klachten van klanten over de beschikbaarheid van promotieartikels in de vestigingen. Die zijn in drie jaar tijd met liefst 95 procent gedaald."

 

De discounter wijst erop dat het "een regionale klantendienst [heeft] opgericht. Die afdeling helpt individuele klanten alsnog verder als een bepaald product niet langer voorradig is in hun Lidl-winkel. Zij contacteren dan omliggende vestigingen. Met succes, want we slagen er met die procedure in om 100% van de klanten te helpen", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

Voorts heeft de groep naar eigen zeggen ook geïnvesteerd in een betere afstemming van het aantal actie-artikels op het aantal klanten per winkel: "Via onze folder en onze website communiceren we bovendien hoeveel stuks er per winkel beschikbaar zijn", aldus nog Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top