Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken | RetailDetail

Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken

Lidl ook in beroep veroordeeld voor lokvogelpraktijken
Het Gentse Hof van Beroep heeft de straf bevestigd die hard discounter Lidl vorig jaar in eerste aanleg kreeg voor misleidende reclame. Lidl werd toen veroordeeld omdat de keten van eind 2007 tot maart 2009 ongeveer 160 promotieartikelen aangeboden zou hebben zonder over een voldoende grote voorraad te beschikken, zoals de wet voorschrijft.

"Doelbewuste lokvogelpolitiek"

Ontevreden klanten hadden meermaals geklaagd dat de interessante promoties veel te snel uitverkocht waren. Na herhaalde klachten bij de FOD Economie stuurde die haar inspecteurs op pad, die ter plaatse vaststelden dat er inderdaad altijd een opvallende onderbevoorrading was, en dat al van bij openingstijd.

 

Lidl hield altijd vol dat er geen misleidend opzet in het spel was, maar dat het hoogstens ging om een verkeerde inschatting van de vraag per individuele vestiging. Nationaal zou de voorraad voldoende zijn geweest, zo pleitten de advocaten van de discounter, die dan ook de vrijspraak vroegen.

 

De rechter in eerste aanleg achtte de feiten niettemin bewezen en veroordeelde Lidl wegens het voeren van een "doelbewuste lokvogelpolitiek" tot een boete van 27.000 euro. De discounter ging tegen die uitspraak in beroep, maar het Gentse Hof van Beroep heeft dat vonnis nu bevestigd.

"95% minder klachten rond promo's"

In een officiële reactie op het vonnis laat Lidl weten dat het "de voorbije jaren bijzonder sterk geïnvesteerd [heeft] in de werking van haar klantendienst en van haar wekelijkse acties. Dat vertaalt zich in een bijzonder sterke daling van het aantal klachten van klanten over de beschikbaarheid van promotieartikels in de vestigingen. Die zijn in drie jaar tijd met liefst 95 procent gedaald."

 

De discounter wijst erop dat het "een regionale klantendienst [heeft] opgericht. Die afdeling helpt individuele klanten alsnog verder als een bepaald product niet langer voorradig is in hun Lidl-winkel. Zij contacteren dan omliggende vestigingen. Met succes, want we slagen er met die procedure in om 100% van de klanten te helpen", aldus woordvoerder Pieterjan Rynwalt.

 

Voorts heeft de groep naar eigen zeggen ook geïnvesteerd in een betere afstemming van het aantal actie-artikels op het aantal klanten per winkel: "Via onze folder en onze website communiceren we bovendien hoeveel stuks er per winkel beschikbaar zijn", aldus nog Lidl.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.