'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden' | RetailDetail

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

Bedrijven die in eenzelfde logistieke keten zitten, moeten intenser gaan samenwerken. Dat is de bevinding van een studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat samen met acht bedrijven uit zeer diverse sectoren onderzocht hoe ondernemingen zich kunnen wapenen tegen verstoringen in de logistieke keten. Naast samenwerking is ook formalisering belangrijk, zo stelt het rapport ‘Meten van Resilience – veerkracht in de supply chain’.

Kosten en inkomstenverlies voor bedrijven

De acht bedrijven (waaronder kleppers als Nike en Toyota) begonnen in september vorig jaar met het project om de weerbaarheid van hun logistieke ketens (ook gekend als 'supply chains') te verhogen. De jaarlijkse studie ‘Supply Chain Resilience 2011’, die The Business Continuity Insitute bij 559 bedrijven uit 62 landen had uitgevoerd, bevestigde eerder immers al het belang van een veerkrachtige productieketen.

 

Bij niet minder dan 85% van hun respondenten had de logistieke keten dat jaar een belangrijke verstoring opgelopen, waardoor de helft van de respondenten productieverlies ervoer, bijna twee op de vijf te maken kreeg met verhoogde kosten en een derde van hen was er zelfs een merkbaar verlies aan inkomsten, een stijgend aantal klachten en een schadelijk effect op de dienstverlening moest optekenen.

 

Zekerheden inbouwen door procedures op te zetten

Het VIL ging nog een stapje verder en onderzocht de mogelijke zwaktes van logistieke ketens, die steeds kwetsbaarder worden door hun groeiende complexiteit. Daarnaast onderzocht het instituut ook maatregelen die bedrijven kunnen nemen om hun keten te versterken en de impact van verstoringen te beperken in alle schakels van de logistieke keten. De studie besloot dat samenwerking het belangrijkste wapen is in de strijd tegen onderbrekingen van de logistieke schakels. Als belangrijkste onderdeel daarvan noemt de studie informatiedeling, die "een reflex moet worden in de organisatie en als dusdanig in de bedrijfscultuur moet worden ingebakken."

 

Verder benadrukt de studie het belang van formele procedures, zowel om te kunnen leren uit voorgaande problemen als om een houvast te hebben bij nieuwe verstoringen. Ook moeten bedrijven strategieën uitwerken om bepaalde risico's op te vangen, en dat gebeurt best in samenwerking met de andere partijen in de keten. Het VIL raadt ook certificatieprogramma's aan: op die manier kunnen bepaalde zekerheden formeel in de keten worden ingebouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.