'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

Bedrijven die in eenzelfde logistieke keten zitten, moeten intenser gaan samenwerken. Dat is de bevinding van een studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat samen met acht bedrijven uit zeer diverse sectoren onderzocht hoe ondernemingen zich kunnen wapenen tegen verstoringen in de logistieke keten. Naast samenwerking is ook formalisering belangrijk, zo stelt het rapport ‘Meten van Resilience – veerkracht in de supply chain’.

Kosten en inkomstenverlies voor bedrijven

De acht bedrijven (waaronder kleppers als Nike en Toyota) begonnen in september vorig jaar met het project om de weerbaarheid van hun logistieke ketens (ook gekend als 'supply chains') te verhogen. De jaarlijkse studie ‘Supply Chain Resilience 2011’, die The Business Continuity Insitute bij 559 bedrijven uit 62 landen had uitgevoerd, bevestigde eerder immers al het belang van een veerkrachtige productieketen.

 

Bij niet minder dan 85% van hun respondenten had de logistieke keten dat jaar een belangrijke verstoring opgelopen, waardoor de helft van de respondenten productieverlies ervoer, bijna twee op de vijf te maken kreeg met verhoogde kosten en een derde van hen was er zelfs een merkbaar verlies aan inkomsten, een stijgend aantal klachten en een schadelijk effect op de dienstverlening moest optekenen.

 

Zekerheden inbouwen door procedures op te zetten

Het VIL ging nog een stapje verder en onderzocht de mogelijke zwaktes van logistieke ketens, die steeds kwetsbaarder worden door hun groeiende complexiteit. Daarnaast onderzocht het instituut ook maatregelen die bedrijven kunnen nemen om hun keten te versterken en de impact van verstoringen te beperken in alle schakels van de logistieke keten. De studie besloot dat samenwerking het belangrijkste wapen is in de strijd tegen onderbrekingen van de logistieke schakels. Als belangrijkste onderdeel daarvan noemt de studie informatiedeling, die "een reflex moet worden in de organisatie en als dusdanig in de bedrijfscultuur moet worden ingebakken."

 

Verder benadrukt de studie het belang van formele procedures, zowel om te kunnen leren uit voorgaande problemen als om een houvast te hebben bij nieuwe verstoringen. Ook moeten bedrijven strategieën uitwerken om bepaalde risico's op te vangen, en dat gebeurt best in samenwerking met de andere partijen in de keten. Het VIL raadt ook certificatieprogramma's aan: op die manier kunnen bepaalde zekerheden formeel in de keten worden ingebouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top