'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden' | RetailDetail

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

Bedrijven die in eenzelfde logistieke keten zitten, moeten intenser gaan samenwerken. Dat is de bevinding van een studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat samen met acht bedrijven uit zeer diverse sectoren onderzocht hoe ondernemingen zich kunnen wapenen tegen verstoringen in de logistieke keten. Naast samenwerking is ook formalisering belangrijk, zo stelt het rapport ‘Meten van Resilience – veerkracht in de supply chain’.

Kosten en inkomstenverlies voor bedrijven

De acht bedrijven (waaronder kleppers als Nike en Toyota) begonnen in september vorig jaar met het project om de weerbaarheid van hun logistieke ketens (ook gekend als 'supply chains') te verhogen. De jaarlijkse studie ‘Supply Chain Resilience 2011’, die The Business Continuity Insitute bij 559 bedrijven uit 62 landen had uitgevoerd, bevestigde eerder immers al het belang van een veerkrachtige productieketen.

 

Bij niet minder dan 85% van hun respondenten had de logistieke keten dat jaar een belangrijke verstoring opgelopen, waardoor de helft van de respondenten productieverlies ervoer, bijna twee op de vijf te maken kreeg met verhoogde kosten en een derde van hen was er zelfs een merkbaar verlies aan inkomsten, een stijgend aantal klachten en een schadelijk effect op de dienstverlening moest optekenen.

 

Zekerheden inbouwen door procedures op te zetten

Het VIL ging nog een stapje verder en onderzocht de mogelijke zwaktes van logistieke ketens, die steeds kwetsbaarder worden door hun groeiende complexiteit. Daarnaast onderzocht het instituut ook maatregelen die bedrijven kunnen nemen om hun keten te versterken en de impact van verstoringen te beperken in alle schakels van de logistieke keten. De studie besloot dat samenwerking het belangrijkste wapen is in de strijd tegen onderbrekingen van de logistieke schakels. Als belangrijkste onderdeel daarvan noemt de studie informatiedeling, die "een reflex moet worden in de organisatie en als dusdanig in de bedrijfscultuur moet worden ingebakken."

 

Verder benadrukt de studie het belang van formele procedures, zowel om te kunnen leren uit voorgaande problemen als om een houvast te hebben bij nieuwe verstoringen. Ook moeten bedrijven strategieën uitwerken om bepaalde risico's op te vangen, en dat gebeurt best in samenwerking met de andere partijen in de keten. Het VIL raadt ook certificatieprogramma's aan: op die manier kunnen bepaalde zekerheden formeel in de keten worden ingebouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.