'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden' | RetailDetail

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

'Logistieke ketens moeten veerkrachtiger worden'

Bedrijven die in eenzelfde logistieke keten zitten, moeten intenser gaan samenwerken. Dat is de bevinding van een studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), dat samen met acht bedrijven uit zeer diverse sectoren onderzocht hoe ondernemingen zich kunnen wapenen tegen verstoringen in de logistieke keten. Naast samenwerking is ook formalisering belangrijk, zo stelt het rapport ‘Meten van Resilience – veerkracht in de supply chain’.

Kosten en inkomstenverlies voor bedrijven

De acht bedrijven (waaronder kleppers als Nike en Toyota) begonnen in september vorig jaar met het project om de weerbaarheid van hun logistieke ketens (ook gekend als 'supply chains') te verhogen. De jaarlijkse studie ‘Supply Chain Resilience 2011’, die The Business Continuity Insitute bij 559 bedrijven uit 62 landen had uitgevoerd, bevestigde eerder immers al het belang van een veerkrachtige productieketen.

 

Bij niet minder dan 85% van hun respondenten had de logistieke keten dat jaar een belangrijke verstoring opgelopen, waardoor de helft van de respondenten productieverlies ervoer, bijna twee op de vijf te maken kreeg met verhoogde kosten en een derde van hen was er zelfs een merkbaar verlies aan inkomsten, een stijgend aantal klachten en een schadelijk effect op de dienstverlening moest optekenen.

 

Zekerheden inbouwen door procedures op te zetten

Het VIL ging nog een stapje verder en onderzocht de mogelijke zwaktes van logistieke ketens, die steeds kwetsbaarder worden door hun groeiende complexiteit. Daarnaast onderzocht het instituut ook maatregelen die bedrijven kunnen nemen om hun keten te versterken en de impact van verstoringen te beperken in alle schakels van de logistieke keten. De studie besloot dat samenwerking het belangrijkste wapen is in de strijd tegen onderbrekingen van de logistieke schakels. Als belangrijkste onderdeel daarvan noemt de studie informatiedeling, die "een reflex moet worden in de organisatie en als dusdanig in de bedrijfscultuur moet worden ingebakken."

 

Verder benadrukt de studie het belang van formele procedures, zowel om te kunnen leren uit voorgaande problemen als om een houvast te hebben bij nieuwe verstoringen. Ook moeten bedrijven strategieën uitwerken om bepaalde risico's op te vangen, en dat gebeurt best in samenwerking met de andere partijen in de keten. Het VIL raadt ook certificatieprogramma's aan: op die manier kunnen bepaalde zekerheden formeel in de keten worden ingebouwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top