Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

De Nationale Loterij stuurt vanaf vandaag tot eind augustus opnieuw minderjarige 'mystery shoppers' op pad. Die moeten nagaan of de krantenwinkels het verkoopverbod op loterijproducten aan minderjarigen wel naleven. Bij soortgelijke controles vorig jaar liep één op de drie gecontroleerde krantenverkopers tegen de lamp.

"Krantenman is geen politieman"

Dat er wel degelijk een probleem is, tonen de cijfers aan: in 2011 verkochten liefst 541 van de 1.430 handelaars die dat jaar gecontroleerd werden, krasbiljetten en andere loterijproducten aan minderjarigen. Hoewel dat een serieuze verbetering was tegenover 2007 - toen negeerden nog 9 op de 10 handelaars dat verkoopverbod - ging toch nog altijd één op de drie in de fout.

 

"Wij hebben niets tegen het verkoopverbod aan minderjarigen", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, "maar we vinden het niet kunnen dat de handelaar politieagent moet spelen." Het NSZ heeft naar eigen zeggen wel de belofte gekregen dat de Nationale Loterij dit keer minderjarigen inzet die er écht -18 uitzien. Dat was vorig jaar niet het geval, tot grote ergernis van de betrapte handelaars.

 

"Voor de handelaar was het toen verre van duidelijk of hij te maken had met een minderjarige, praktijken die volgens ons veel weg hebben van uitlokking. We hopen dat de Loterij het spel dit keer eerlijk speelt, want anders steekt er gegarandeerd een nieuwe klachtenregen op zoals vorig jaar", aldus nog de NSZ-voorzitster.

 

Luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden

Hoewel de Nationale Loterij dit keer alle krantenwinkels vooraf een brief stuurde om de controlecampagne aan te kondigen en ondanks een mildering van de boetes - onder druk van de zelfstandigenorganisaties - richt het NSZ zijn pijlen opnieuw op de Nationale Loterij, die door de zelfstandigenorganisatie ei zo na beschuldigd wordt van hypocrisie.

 

"Die laatste (de Nationale Loterij, nvdr.)  zou beter geen krasbiljetten meer lanceren die vooral jongeren aanspreken. Ik denk dan aan krasbiljetten zoals er al geweest zijn rond de populaire danceformatie Milk Inc., maar evengoed rond Kuifje, Bling Bling, The Sound of Cash, vertederende huisdieren en binnenkort ook voetbal. Stuk voor stuk onderwerpen die vooral jongeren aanspreken", zegt Christine Mattheeuws. Het NSZ vindt het "vreemd dat de Loterij enerzijds controleert of krantenwinkels geen producten verkopen aan jongeren, maar tegelijk wel doodleuk blijft uitpakken met producten specifiek gericht op die leeftijdscategorie."

 

Overtreders betalen sensibiliseringscampagne

In een eerste reactie spreekt de Loterij deze suggestie tegen: "Wij moeten een alternatief bieden voor populaire spelletjes zoals online poker. Dat kan enkel door producten op de markt te brengen die zich in hun leefwereld situeren, bijvoorbeeld die krasbiljetten van Milk Inc. Dat we daarmee vooral minderjarigen aanspreken, klopt niet. De fans van Milk Inc. zijn doorgaans ouder dan 18.'

 

Samen met de controles start de Loterij vanaf vandaag ook met een sensibiliseringscampagne. "Daarmee willen we duidelijk maken dat onze producten niet voor minderjarigen bedoeld zijn. De campagne wordt gefinancierd met het geld dat we vorig jaar vorderden bij handelaars die in de fout gingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top