Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels | RetailDetail

Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

De Nationale Loterij stuurt vanaf vandaag tot eind augustus opnieuw minderjarige 'mystery shoppers' op pad. Die moeten nagaan of de krantenwinkels het verkoopverbod op loterijproducten aan minderjarigen wel naleven. Bij soortgelijke controles vorig jaar liep één op de drie gecontroleerde krantenverkopers tegen de lamp.

"Krantenman is geen politieman"

Dat er wel degelijk een probleem is, tonen de cijfers aan: in 2011 verkochten liefst 541 van de 1.430 handelaars die dat jaar gecontroleerd werden, krasbiljetten en andere loterijproducten aan minderjarigen. Hoewel dat een serieuze verbetering was tegenover 2007 - toen negeerden nog 9 op de 10 handelaars dat verkoopverbod - ging toch nog altijd één op de drie in de fout.

 

"Wij hebben niets tegen het verkoopverbod aan minderjarigen", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, "maar we vinden het niet kunnen dat de handelaar politieagent moet spelen." Het NSZ heeft naar eigen zeggen wel de belofte gekregen dat de Nationale Loterij dit keer minderjarigen inzet die er écht -18 uitzien. Dat was vorig jaar niet het geval, tot grote ergernis van de betrapte handelaars.

 

"Voor de handelaar was het toen verre van duidelijk of hij te maken had met een minderjarige, praktijken die volgens ons veel weg hebben van uitlokking. We hopen dat de Loterij het spel dit keer eerlijk speelt, want anders steekt er gegarandeerd een nieuwe klachtenregen op zoals vorig jaar", aldus nog de NSZ-voorzitster.

 

Luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden

Hoewel de Nationale Loterij dit keer alle krantenwinkels vooraf een brief stuurde om de controlecampagne aan te kondigen en ondanks een mildering van de boetes - onder druk van de zelfstandigenorganisaties - richt het NSZ zijn pijlen opnieuw op de Nationale Loterij, die door de zelfstandigenorganisatie ei zo na beschuldigd wordt van hypocrisie.

 

"Die laatste (de Nationale Loterij, nvdr.)  zou beter geen krasbiljetten meer lanceren die vooral jongeren aanspreken. Ik denk dan aan krasbiljetten zoals er al geweest zijn rond de populaire danceformatie Milk Inc., maar evengoed rond Kuifje, Bling Bling, The Sound of Cash, vertederende huisdieren en binnenkort ook voetbal. Stuk voor stuk onderwerpen die vooral jongeren aanspreken", zegt Christine Mattheeuws. Het NSZ vindt het "vreemd dat de Loterij enerzijds controleert of krantenwinkels geen producten verkopen aan jongeren, maar tegelijk wel doodleuk blijft uitpakken met producten specifiek gericht op die leeftijdscategorie."

 

Overtreders betalen sensibiliseringscampagne

In een eerste reactie spreekt de Loterij deze suggestie tegen: "Wij moeten een alternatief bieden voor populaire spelletjes zoals online poker. Dat kan enkel door producten op de markt te brengen die zich in hun leefwereld situeren, bijvoorbeeld die krasbiljetten van Milk Inc. Dat we daarmee vooral minderjarigen aanspreken, klopt niet. De fans van Milk Inc. zijn doorgaans ouder dan 18.'

 

Samen met de controles start de Loterij vanaf vandaag ook met een sensibiliseringscampagne. "Daarmee willen we duidelijk maken dat onze producten niet voor minderjarigen bedoeld zijn. De campagne wordt gefinancierd met het geld dat we vorig jaar vorderden bij handelaars die in de fout gingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.