Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

De Nationale Loterij stuurt vanaf vandaag tot eind augustus opnieuw minderjarige 'mystery shoppers' op pad. Die moeten nagaan of de krantenwinkels het verkoopverbod op loterijproducten aan minderjarigen wel naleven. Bij soortgelijke controles vorig jaar liep één op de drie gecontroleerde krantenverkopers tegen de lamp.

"Krantenman is geen politieman"

Dat er wel degelijk een probleem is, tonen de cijfers aan: in 2011 verkochten liefst 541 van de 1.430 handelaars die dat jaar gecontroleerd werden, krasbiljetten en andere loterijproducten aan minderjarigen. Hoewel dat een serieuze verbetering was tegenover 2007 - toen negeerden nog 9 op de 10 handelaars dat verkoopverbod - ging toch nog altijd één op de drie in de fout.

 

"Wij hebben niets tegen het verkoopverbod aan minderjarigen", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, "maar we vinden het niet kunnen dat de handelaar politieagent moet spelen." Het NSZ heeft naar eigen zeggen wel de belofte gekregen dat de Nationale Loterij dit keer minderjarigen inzet die er écht -18 uitzien. Dat was vorig jaar niet het geval, tot grote ergernis van de betrapte handelaars.

 

"Voor de handelaar was het toen verre van duidelijk of hij te maken had met een minderjarige, praktijken die volgens ons veel weg hebben van uitlokking. We hopen dat de Loterij het spel dit keer eerlijk speelt, want anders steekt er gegarandeerd een nieuwe klachtenregen op zoals vorig jaar", aldus nog de NSZ-voorzitster.

 

Luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden

Hoewel de Nationale Loterij dit keer alle krantenwinkels vooraf een brief stuurde om de controlecampagne aan te kondigen en ondanks een mildering van de boetes - onder druk van de zelfstandigenorganisaties - richt het NSZ zijn pijlen opnieuw op de Nationale Loterij, die door de zelfstandigenorganisatie ei zo na beschuldigd wordt van hypocrisie.

 

"Die laatste (de Nationale Loterij, nvdr.)  zou beter geen krasbiljetten meer lanceren die vooral jongeren aanspreken. Ik denk dan aan krasbiljetten zoals er al geweest zijn rond de populaire danceformatie Milk Inc., maar evengoed rond Kuifje, Bling Bling, The Sound of Cash, vertederende huisdieren en binnenkort ook voetbal. Stuk voor stuk onderwerpen die vooral jongeren aanspreken", zegt Christine Mattheeuws. Het NSZ vindt het "vreemd dat de Loterij enerzijds controleert of krantenwinkels geen producten verkopen aan jongeren, maar tegelijk wel doodleuk blijft uitpakken met producten specifiek gericht op die leeftijdscategorie."

 

Overtreders betalen sensibiliseringscampagne

In een eerste reactie spreekt de Loterij deze suggestie tegen: "Wij moeten een alternatief bieden voor populaire spelletjes zoals online poker. Dat kan enkel door producten op de markt te brengen die zich in hun leefwereld situeren, bijvoorbeeld die krasbiljetten van Milk Inc. Dat we daarmee vooral minderjarigen aanspreken, klopt niet. De fans van Milk Inc. zijn doorgaans ouder dan 18.'

 

Samen met de controles start de Loterij vanaf vandaag ook met een sensibiliseringscampagne. "Daarmee willen we duidelijk maken dat onze producten niet voor minderjarigen bedoeld zijn. De campagne wordt gefinancierd met het geld dat we vorig jaar vorderden bij handelaars die in de fout gingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Back to top