Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

Loterij stuurt weer minderjarige mystery shoppers af op krantenwinkels

De Nationale Loterij stuurt vanaf vandaag tot eind augustus opnieuw minderjarige 'mystery shoppers' op pad. Die moeten nagaan of de krantenwinkels het verkoopverbod op loterijproducten aan minderjarigen wel naleven. Bij soortgelijke controles vorig jaar liep één op de drie gecontroleerde krantenverkopers tegen de lamp.

"Krantenman is geen politieman"

Dat er wel degelijk een probleem is, tonen de cijfers aan: in 2011 verkochten liefst 541 van de 1.430 handelaars die dat jaar gecontroleerd werden, krasbiljetten en andere loterijproducten aan minderjarigen. Hoewel dat een serieuze verbetering was tegenover 2007 - toen negeerden nog 9 op de 10 handelaars dat verkoopverbod - ging toch nog altijd één op de drie in de fout.

 

"Wij hebben niets tegen het verkoopverbod aan minderjarigen", zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, "maar we vinden het niet kunnen dat de handelaar politieagent moet spelen." Het NSZ heeft naar eigen zeggen wel de belofte gekregen dat de Nationale Loterij dit keer minderjarigen inzet die er écht -18 uitzien. Dat was vorig jaar niet het geval, tot grote ergernis van de betrapte handelaars.

 

"Voor de handelaar was het toen verre van duidelijk of hij te maken had met een minderjarige, praktijken die volgens ons veel weg hebben van uitlokking. We hopen dat de Loterij het spel dit keer eerlijk speelt, want anders steekt er gegarandeerd een nieuwe klachtenregen op zoals vorig jaar", aldus nog de NSZ-voorzitster.

 

Luister naar mijn woorden, kijk niet naar mijn daden

Hoewel de Nationale Loterij dit keer alle krantenwinkels vooraf een brief stuurde om de controlecampagne aan te kondigen en ondanks een mildering van de boetes - onder druk van de zelfstandigenorganisaties - richt het NSZ zijn pijlen opnieuw op de Nationale Loterij, die door de zelfstandigenorganisatie ei zo na beschuldigd wordt van hypocrisie.

 

"Die laatste (de Nationale Loterij, nvdr.)  zou beter geen krasbiljetten meer lanceren die vooral jongeren aanspreken. Ik denk dan aan krasbiljetten zoals er al geweest zijn rond de populaire danceformatie Milk Inc., maar evengoed rond Kuifje, Bling Bling, The Sound of Cash, vertederende huisdieren en binnenkort ook voetbal. Stuk voor stuk onderwerpen die vooral jongeren aanspreken", zegt Christine Mattheeuws. Het NSZ vindt het "vreemd dat de Loterij enerzijds controleert of krantenwinkels geen producten verkopen aan jongeren, maar tegelijk wel doodleuk blijft uitpakken met producten specifiek gericht op die leeftijdscategorie."

 

Overtreders betalen sensibiliseringscampagne

In een eerste reactie spreekt de Loterij deze suggestie tegen: "Wij moeten een alternatief bieden voor populaire spelletjes zoals online poker. Dat kan enkel door producten op de markt te brengen die zich in hun leefwereld situeren, bijvoorbeeld die krasbiljetten van Milk Inc. Dat we daarmee vooral minderjarigen aanspreken, klopt niet. De fans van Milk Inc. zijn doorgaans ouder dan 18.'

 

Samen met de controles start de Loterij vanaf vandaag ook met een sensibiliseringscampagne. "Daarmee willen we duidelijk maken dat onze producten niet voor minderjarigen bedoeld zijn. De campagne wordt gefinancierd met het geld dat we vorig jaar vorderden bij handelaars die in de fout gingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top