Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group wil op korte termijn ruim 110 winkels sluiten. Het gaat in de eerste plaats om modewinkels, waarvan de grote meerderheid (bijna tachtig) in Nederland, maar ook tien van de 180 winkels in België en Luxemburg. De sluiting komt neer op een afboeking van 36 miljoen euro. Daarbovenop komt nog een afboeking aan goodwill van bijna 100 miljoen euro. Over welke winkels het precies gaat, is nog niet bekend.

Tien procent winkels dicht

Het Nederlandse moederbedrijf heeft verschillende merken in zijn portefeuille, waaronder de merken Dolcis, Scapino, Invito, Jones Bootmaker, PRO 0031, Steve Madden, Manfield, Brantano en Kwantum. Macintosh verwacht dat de problemen in het modesegment als gevolg van de economische crisis en recessie nog wel even zullen voortduren en gaat ervan uit dat herstel pas op z’n vroegst in 2015 tegemoet kan worden gezien.

 

In totaal heeft het beursgenoteerde bedrijf Macintosh nu een duizendtal winkels in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf wil de voorgenomen sluitingen van de ruim honderd winkels binnen de drie jaar realiseren. Er zouden alvast tien Nederlandse Kwantum-vestigingen de deuren sluiten, de rest zal schoenenwinkels van verschillende enseignes betreffen. Het overgrote deel van eventuele ontslagen zal via natuurlijk verloop plaatsvinden.

 

Investeren in online

Macintosh gaat over 2012 uit van een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat als gevolg van de winkelsluitingen en afschrijvingen. Het operationeel resultaat over 2012 zal wel positief uitvallen, aldus de onderneming. Voor 2015 mikt Macintosh op een winst van dertig tot veertig miljoen euro. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.

 

Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door.

 

Consolidatieslag

“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in Fashion vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.

 

Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top