Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels | RetailDetail

Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group wil op korte termijn ruim 110 winkels sluiten. Het gaat in de eerste plaats om modewinkels, waarvan de grote meerderheid (bijna tachtig) in Nederland, maar ook tien van de 180 winkels in België en Luxemburg. De sluiting komt neer op een afboeking van 36 miljoen euro. Daarbovenop komt nog een afboeking aan goodwill van bijna 100 miljoen euro. Over welke winkels het precies gaat, is nog niet bekend.

Tien procent winkels dicht

Het Nederlandse moederbedrijf heeft verschillende merken in zijn portefeuille, waaronder de merken Dolcis, Scapino, Invito, Jones Bootmaker, PRO 0031, Steve Madden, Manfield, Brantano en Kwantum. Macintosh verwacht dat de problemen in het modesegment als gevolg van de economische crisis en recessie nog wel even zullen voortduren en gaat ervan uit dat herstel pas op z’n vroegst in 2015 tegemoet kan worden gezien.

 

In totaal heeft het beursgenoteerde bedrijf Macintosh nu een duizendtal winkels in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf wil de voorgenomen sluitingen van de ruim honderd winkels binnen de drie jaar realiseren. Er zouden alvast tien Nederlandse Kwantum-vestigingen de deuren sluiten, de rest zal schoenenwinkels van verschillende enseignes betreffen. Het overgrote deel van eventuele ontslagen zal via natuurlijk verloop plaatsvinden.

 

Investeren in online

Macintosh gaat over 2012 uit van een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat als gevolg van de winkelsluitingen en afschrijvingen. Het operationeel resultaat over 2012 zal wel positief uitvallen, aldus de onderneming. Voor 2015 mikt Macintosh op een winst van dertig tot veertig miljoen euro. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.

 

Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door.

 

Consolidatieslag

“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in Fashion vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.

 

Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Wouter Kolk, de CEO van Albert Heijn, een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping' in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.

Opinie: Blockchain, de killer van de platformen

11/06/2018

Blockchain houdt bijzonder interessante mogelijkheden in voor retail. Het is echter niet alleen een hulpmiddel voor de retailer, het kan die ook gaan vervangen. Maakt blockchain banken en supermarkten overbodig?