Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group wil op korte termijn ruim 110 winkels sluiten. Het gaat in de eerste plaats om modewinkels, waarvan de grote meerderheid (bijna tachtig) in Nederland, maar ook tien van de 180 winkels in België en Luxemburg. De sluiting komt neer op een afboeking van 36 miljoen euro. Daarbovenop komt nog een afboeking aan goodwill van bijna 100 miljoen euro. Over welke winkels het precies gaat, is nog niet bekend.

Tien procent winkels dicht

Het Nederlandse moederbedrijf heeft verschillende merken in zijn portefeuille, waaronder de merken Dolcis, Scapino, Invito, Jones Bootmaker, PRO 0031, Steve Madden, Manfield, Brantano en Kwantum. Macintosh verwacht dat de problemen in het modesegment als gevolg van de economische crisis en recessie nog wel even zullen voortduren en gaat ervan uit dat herstel pas op z’n vroegst in 2015 tegemoet kan worden gezien.

 

In totaal heeft het beursgenoteerde bedrijf Macintosh nu een duizendtal winkels in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf wil de voorgenomen sluitingen van de ruim honderd winkels binnen de drie jaar realiseren. Er zouden alvast tien Nederlandse Kwantum-vestigingen de deuren sluiten, de rest zal schoenenwinkels van verschillende enseignes betreffen. Het overgrote deel van eventuele ontslagen zal via natuurlijk verloop plaatsvinden.

 

Investeren in online

Macintosh gaat over 2012 uit van een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat als gevolg van de winkelsluitingen en afschrijvingen. Het operationeel resultaat over 2012 zal wel positief uitvallen, aldus de onderneming. Voor 2015 mikt Macintosh op een winst van dertig tot veertig miljoen euro. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.

 

Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door.

 

Consolidatieslag

“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in Fashion vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.

 

Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top