Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group wil op korte termijn ruim 110 winkels sluiten. Het gaat in de eerste plaats om modewinkels, waarvan de grote meerderheid (bijna tachtig) in Nederland, maar ook tien van de 180 winkels in België en Luxemburg. De sluiting komt neer op een afboeking van 36 miljoen euro. Daarbovenop komt nog een afboeking aan goodwill van bijna 100 miljoen euro. Over welke winkels het precies gaat, is nog niet bekend.

Tien procent winkels dicht

Het Nederlandse moederbedrijf heeft verschillende merken in zijn portefeuille, waaronder de merken Dolcis, Scapino, Invito, Jones Bootmaker, PRO 0031, Steve Madden, Manfield, Brantano en Kwantum. Macintosh verwacht dat de problemen in het modesegment als gevolg van de economische crisis en recessie nog wel even zullen voortduren en gaat ervan uit dat herstel pas op z’n vroegst in 2015 tegemoet kan worden gezien.

 

In totaal heeft het beursgenoteerde bedrijf Macintosh nu een duizendtal winkels in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf wil de voorgenomen sluitingen van de ruim honderd winkels binnen de drie jaar realiseren. Er zouden alvast tien Nederlandse Kwantum-vestigingen de deuren sluiten, de rest zal schoenenwinkels van verschillende enseignes betreffen. Het overgrote deel van eventuele ontslagen zal via natuurlijk verloop plaatsvinden.

 

Investeren in online

Macintosh gaat over 2012 uit van een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat als gevolg van de winkelsluitingen en afschrijvingen. Het operationeel resultaat over 2012 zal wel positief uitvallen, aldus de onderneming. Voor 2015 mikt Macintosh op een winst van dertig tot veertig miljoen euro. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.

 

Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door.

 

Consolidatieslag

“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in Fashion vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.

 

Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top