Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group sluit ruim 110 winkels

Macintosh Retail Group wil op korte termijn ruim 110 winkels sluiten. Het gaat in de eerste plaats om modewinkels, waarvan de grote meerderheid (bijna tachtig) in Nederland, maar ook tien van de 180 winkels in België en Luxemburg. De sluiting komt neer op een afboeking van 36 miljoen euro. Daarbovenop komt nog een afboeking aan goodwill van bijna 100 miljoen euro. Over welke winkels het precies gaat, is nog niet bekend.

Tien procent winkels dicht

Het Nederlandse moederbedrijf heeft verschillende merken in zijn portefeuille, waaronder de merken Dolcis, Scapino, Invito, Jones Bootmaker, PRO 0031, Steve Madden, Manfield, Brantano en Kwantum. Macintosh verwacht dat de problemen in het modesegment als gevolg van de economische crisis en recessie nog wel even zullen voortduren en gaat ervan uit dat herstel pas op z’n vroegst in 2015 tegemoet kan worden gezien.

 

In totaal heeft het beursgenoteerde bedrijf Macintosh nu een duizendtal winkels in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf wil de voorgenomen sluitingen van de ruim honderd winkels binnen de drie jaar realiseren. Er zouden alvast tien Nederlandse Kwantum-vestigingen de deuren sluiten, de rest zal schoenenwinkels van verschillende enseignes betreffen. Het overgrote deel van eventuele ontslagen zal via natuurlijk verloop plaatsvinden.

 

Investeren in online

Macintosh gaat over 2012 uit van een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat als gevolg van de winkelsluitingen en afschrijvingen. Het operationeel resultaat over 2012 zal wel positief uitvallen, aldus de onderneming. Voor 2015 mikt Macintosh op een winst van dertig tot veertig miljoen euro. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.

 

Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door.

 

Consolidatieslag

“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in Fashion vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.

 

Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top