Mag supermarkt een klant die zich misdraagt, buitenzetten?

Mag supermarkt een klant die zich misdraagt, buitenzetten?

De Colruyt van Averbode heeft een klant die twee uur lang snoepjes, alcohol en koffie proefde, weggestuurd. In de Albert Heijn van Stabroek zijn jongeren uit een nabijgelegen school niet langer welkom na een (eier)gevecht tussen de winkelrekken. In de media rees de vraag: mag dat wel?

"Die klanten van tegenwoordig!"

De Albert Heijn-vestiging in Stabroek laat twee weken lang geen schoolgaande jeugd meer binnen, nadat jongeren elkaar in de supermarkt bekogelden met eieren. "Dat kunnen we natuurlijk niet aanvaarden", zegt uitbater Marco Van Ende. "Samen met de schooldirectie heb ik toen beslist om de scholieren voorlopig te weren uit de winkel. Gooien met eieren, dat kunnen we echt niet tolereren. Bovendien kwamen er de jongste tijd ook klachten van buren dat jongeren eieren kochten in de winkel, om die vervolgens tegen gevels of ramen te gooien."

 

Toch ligt het niet louter aan "die jeugd van tegenwoordig": de Colruyt in Averbode heeft vorige week een klant uit de winkel gezet omdat hij twee uur lang snoep, drankjes en koffie degusteerde. "Toen hij maar bleef terugkomen om de degustaties te consumeren, greep de gerant in." Colruyt knijpt naar eigen zeggen wel een oogje dicht als kinderen iets te veel van de degustaties snoepen, maar deze man maakte het blijkbaar toch té bont.

 

Toegang ontzeggen mag

Meteen rijst de vraag of je als uitbater van een supermarkt klanten wegens wangedrag mag buitenzetten of de toegang ontzeggen? "Juridisch kan het alvast wel", zegt Peter Vandenberghe, woordvoerder van Comeos. "Een warenhuis is privédomein en de eigenaar of de verantwoordelijke van zo'n ruimte mag bepalen wie er gewenst is en wie niet - op voorwaarde dat er geen sprake is van discriminatie zoals bedoeld in de wet van 2003."

 

Toch mogen bovenstaande gevallen niet overgedramatiseerd worden, meent Vandenberghe: "In het geval van Stabroek gaat om een tijdelijke maatregel. Het zijn schoolkinderen die kwajongensstreken uithaalden, en door de schooldirectie en de uitbater daarom zijn gestraft. Einde verhaal. Wel zijn we voorstander van het Nederlandse systeem van plaatsverboden, zodat handelaars indien nodig ook een toegangsverbod kunnen laten afdwingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top