Mag supermarkt een klant die zich misdraagt, buitenzetten?

Mag supermarkt een klant die zich misdraagt, buitenzetten?

De Colruyt van Averbode heeft een klant die twee uur lang snoepjes, alcohol en koffie proefde, weggestuurd. In de Albert Heijn van Stabroek zijn jongeren uit een nabijgelegen school niet langer welkom na een (eier)gevecht tussen de winkelrekken. In de media rees de vraag: mag dat wel?

"Die klanten van tegenwoordig!"

De Albert Heijn-vestiging in Stabroek laat twee weken lang geen schoolgaande jeugd meer binnen, nadat jongeren elkaar in de supermarkt bekogelden met eieren. "Dat kunnen we natuurlijk niet aanvaarden", zegt uitbater Marco Van Ende. "Samen met de schooldirectie heb ik toen beslist om de scholieren voorlopig te weren uit de winkel. Gooien met eieren, dat kunnen we echt niet tolereren. Bovendien kwamen er de jongste tijd ook klachten van buren dat jongeren eieren kochten in de winkel, om die vervolgens tegen gevels of ramen te gooien."

 

Toch ligt het niet louter aan "die jeugd van tegenwoordig": de Colruyt in Averbode heeft vorige week een klant uit de winkel gezet omdat hij twee uur lang snoep, drankjes en koffie degusteerde. "Toen hij maar bleef terugkomen om de degustaties te consumeren, greep de gerant in." Colruyt knijpt naar eigen zeggen wel een oogje dicht als kinderen iets te veel van de degustaties snoepen, maar deze man maakte het blijkbaar toch té bont.

 

Toegang ontzeggen mag

Meteen rijst de vraag of je als uitbater van een supermarkt klanten wegens wangedrag mag buitenzetten of de toegang ontzeggen? "Juridisch kan het alvast wel", zegt Peter Vandenberghe, woordvoerder van Comeos. "Een warenhuis is privédomein en de eigenaar of de verantwoordelijke van zo'n ruimte mag bepalen wie er gewenst is en wie niet - op voorwaarde dat er geen sprake is van discriminatie zoals bedoeld in de wet van 2003."

 

Toch mogen bovenstaande gevallen niet overgedramatiseerd worden, meent Vandenberghe: "In het geval van Stabroek gaat om een tijdelijke maatregel. Het zijn schoolkinderen die kwajongensstreken uithaalden, en door de schooldirectie en de uitbater daarom zijn gestraft. Einde verhaal. Wel zijn we voorstander van het Nederlandse systeem van plaatsverboden, zodat handelaars indien nodig ook een toegangsverbod kunnen laten afdwingen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top