"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost | RetailDetail

"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost

"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost

Dirk Oosterlinck van bpost is verkozen tot "marketeer van het jaar". Hij haalde het van Bart Becks (Sonic Angel), Nicolas Marchand (VOO) en Gregory Berleur (Danone). De 41-jarige Gentenaar volgt Nils van Dam (van Unilever) op.

Klantgerichte aanpak van ex-monopolist

Dirk Oosterlinck is volgens de jury een van de drijvende krachten achter de enorme dynamiek die zich de laatste jaren binnen het overheidsbedrijf voordeed en waarbij gaandeweg ook de marketing- en de salesaanpak volledig werd herzien. Daar zit de Gentenaar, die al tien jaar aan de slag is bij het nationale postbedrijf, voor veel tussen, aldus de jury.

 

De econoom van opleiding, met een MBA in marketing, charmeerde de jury vooral met twee initiatieven. Enerzijds riep hij DM Boost in het leven, het succesvolle directmarketingprogramma van bpost. Anderzijds tekende hij volgens de jury ook voor een echte revolutie met de uitrol van bpost op afspraak, het fameuze e-commerceproject dat bpost momenteel uittest en waarbij de postbode - op afspraak - boodschappen komt leveren en bijvoorbeeld leeggoed of vuile was komt ophalen om bij de gewenste handelaar te deponeren.

 

FMCG grote afwezige dit jaar

Opvallend voor de editie 2012 is dat slechts één op de vier genomineerden uit de Fast Moving Consumer Goods-wereld komt, terwijl deze sector tot voor kort eigenlijk dé hofleverancier was van marketeers van hoog niveau. Een teken des tijds, aldus de organisatoren, want "de dienstensector biedt vandaag opvallend mooie carrièremogelijkheden, vooral wanneer hij steunt op de snel ontwikkelende digitale wereld. Dit voorspelt mooie innovaties voor de toekomst."

 

Dirk Oosterlinck is de opvolger van Nils van Dam (Unilever). Andere "grote namen" die de prestigieuze verkiezing ooit wonnen, zijn onder meer Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita), Phillippe Wallez (ING Belgium), Saskia Schatteman (De Lijn-Telenet) en Christophe Mottint (Sara Lee/Douwe Egberts).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.