"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost

"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost

Dirk Oosterlinck van bpost is verkozen tot "marketeer van het jaar". Hij haalde het van Bart Becks (Sonic Angel), Nicolas Marchand (VOO) en Gregory Berleur (Danone). De 41-jarige Gentenaar volgt Nils van Dam (van Unilever) op.

Klantgerichte aanpak van ex-monopolist

Dirk Oosterlinck is volgens de jury een van de drijvende krachten achter de enorme dynamiek die zich de laatste jaren binnen het overheidsbedrijf voordeed en waarbij gaandeweg ook de marketing- en de salesaanpak volledig werd herzien. Daar zit de Gentenaar, die al tien jaar aan de slag is bij het nationale postbedrijf, voor veel tussen, aldus de jury.

 

De econoom van opleiding, met een MBA in marketing, charmeerde de jury vooral met twee initiatieven. Enerzijds riep hij DM Boost in het leven, het succesvolle directmarketingprogramma van bpost. Anderzijds tekende hij volgens de jury ook voor een echte revolutie met de uitrol van bpost op afspraak, het fameuze e-commerceproject dat bpost momenteel uittest en waarbij de postbode - op afspraak - boodschappen komt leveren en bijvoorbeeld leeggoed of vuile was komt ophalen om bij de gewenste handelaar te deponeren.

 

FMCG grote afwezige dit jaar

Opvallend voor de editie 2012 is dat slechts één op de vier genomineerden uit de Fast Moving Consumer Goods-wereld komt, terwijl deze sector tot voor kort eigenlijk dé hofleverancier was van marketeers van hoog niveau. Een teken des tijds, aldus de organisatoren, want "de dienstensector biedt vandaag opvallend mooie carrièremogelijkheden, vooral wanneer hij steunt op de snel ontwikkelende digitale wereld. Dit voorspelt mooie innovaties voor de toekomst."

 

Dirk Oosterlinck is de opvolger van Nils van Dam (Unilever). Andere "grote namen" die de prestigieuze verkiezing ooit wonnen, zijn onder meer Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita), Phillippe Wallez (ING Belgium), Saskia Schatteman (De Lijn-Telenet) en Christophe Mottint (Sara Lee/Douwe Egberts).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top