"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost

"Marketeer van het Jaar 2012" werkt bij bpost

Dirk Oosterlinck van bpost is verkozen tot "marketeer van het jaar". Hij haalde het van Bart Becks (Sonic Angel), Nicolas Marchand (VOO) en Gregory Berleur (Danone). De 41-jarige Gentenaar volgt Nils van Dam (van Unilever) op.

Klantgerichte aanpak van ex-monopolist

Dirk Oosterlinck is volgens de jury een van de drijvende krachten achter de enorme dynamiek die zich de laatste jaren binnen het overheidsbedrijf voordeed en waarbij gaandeweg ook de marketing- en de salesaanpak volledig werd herzien. Daar zit de Gentenaar, die al tien jaar aan de slag is bij het nationale postbedrijf, voor veel tussen, aldus de jury.

 

De econoom van opleiding, met een MBA in marketing, charmeerde de jury vooral met twee initiatieven. Enerzijds riep hij DM Boost in het leven, het succesvolle directmarketingprogramma van bpost. Anderzijds tekende hij volgens de jury ook voor een echte revolutie met de uitrol van bpost op afspraak, het fameuze e-commerceproject dat bpost momenteel uittest en waarbij de postbode - op afspraak - boodschappen komt leveren en bijvoorbeeld leeggoed of vuile was komt ophalen om bij de gewenste handelaar te deponeren.

 

FMCG grote afwezige dit jaar

Opvallend voor de editie 2012 is dat slechts één op de vier genomineerden uit de Fast Moving Consumer Goods-wereld komt, terwijl deze sector tot voor kort eigenlijk dé hofleverancier was van marketeers van hoog niveau. Een teken des tijds, aldus de organisatoren, want "de dienstensector biedt vandaag opvallend mooie carrièremogelijkheden, vooral wanneer hij steunt op de snel ontwikkelende digitale wereld. Dit voorspelt mooie innovaties voor de toekomst."

 

Dirk Oosterlinck is de opvolger van Nils van Dam (Unilever). Andere "grote namen" die de prestigieuze verkiezing ooit wonnen, zijn onder meer Johan Van Dyck (Duvel Moortgat), Nicolas Lambert (Alken-Maes), Patrick Wauters (Chiquita), Phillippe Wallez (ING Belgium), Saskia Schatteman (De Lijn-Telenet) en Christophe Mottint (Sara Lee/Douwe Egberts).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top