Meer dan 1 miljard keer betaald met Bancontact/Mister Cash | RetailDetail

Meer dan 1 miljard keer betaald met Bancontact/Mister Cash

Meer dan 1 miljard keer betaald met Bancontact/Mister Cash

Voor het eerst haalden we met z'n allen meer dan een miljard keer onze Bancontact/Mister Cash-kaart boven in één jaar tijd. Meer en meer ook voor kleinere bedragen, zo blijkt. Atos Worldline verwerkte in 2012 in totaal bijna 1,5 miljard elektronische betalingen met onze betaal- en kredietkaarten, dat zijn er ruim 2.800 per minuut.

Bancontact/Mister Cash veruit de populairste

Atos Worldline, in ons land de belangrijkste verwerker van betaaltransacties, registreerde vorig jaar 1.473.683.424 transacties (+6.2%). Het aantal Bancontact/Mister Cash-betalingen overschreed voor het eerst het miljard (1.028.890.132 om precies te zijn), wat neerkomt op een stijging met 5,7%.

 

De grootste procentuele stijging komt op naam van Visa en MasterCard (+10,5%). Beide kredietkaarten volgen met 164.011.784 transacties wel nog altijd op een serieuze afstand van Bancontact/Mister Cash.

 

Switch van Proton naar Bancontact/Mister Cash

De sterke stijging van Bancontact/Mister Cash gaat gepaard met de verder achteruitgang van Proton. "Jaar na jaar daalt het aantal Protontransacties. Dat was ook in 2012 niet anders", zegt Willy Walraeve, CEO van Atos Worldline Benelux. In 2012 werden 40.311.365 transacties geregistreerd met Proton; 20% minder dan in 2011.

 

"Zeker de aankondiging dat het betaalschema uitdooft (in 2014, nvdr.), heeft dit proces nog versneld", beseft de topman. Bovendien leidde ook de nieuwe tarifering voor handelaars voor het verwerken van kleine bedragen op 1 januari tot een snellere switch van contante betalingen én Proton naar Bancontact.

 

Doordat de Belgen nu ook meer en meer hun debetkaart bovenhalen voor kleinere bedragen, daalde vorig jaar ook het gemiddelde transactiebedrag voor Bancontact/Mister Cash van 48,8 tot 48 euro rond.

 

Spaar&Pluk blijft groeien

Tot slot had Atos Worldline ook nog wat cijfertjes over Spaar&Pluk, het getrouwheidsprogramma voor Visa en MasterCard. Dat telde in 2012 al 1.482.603 actief aangesloten kaarten.

 

"Spaar&Pluk groeide zo in zeven jaar tijd uit tot het favoriete getrouwheidsprogramma van de Belgen. In 2012 werden meer dan acht miljoen bonnen met een waarde van vijf euro verstuurd aan de deelnemers. Het aantal aangesloten partners klom tot 113", klinkt het bij Atos Worldline. Hoeveel van die bonnen er ook effectief werden ingeruild, is niet geweten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo pakt Fun het artikelbeheer van de webshop aan

24/04/2018

Voor speelgoed- en feestwinkel Fun wordt e-commerce almaar belangrijker. De grootste uitdaging: de productspecificaties van het sterk groeiende en wisselende assortiment onderhouden. De oplossing: doorgedreven automatisering.

Blokker onthoofd: CEO Holding en CEO België stappen op

24/04/2018

Het einde lijkt nabij voor de Nederlandse winkelketen en holding Blokker. CEO Casper Meijer maakt vandaag bekend dat hij eind juni opstapt bij Blokker Holding, CEO Belux Bernd Bosch vertrekt zelfs meteen.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.