Meer dan 1 miljard keer betaald met Bancontact/Mister Cash

Meer dan 1 miljard keer betaald met Bancontact/Mister Cash

Voor het eerst haalden we met z'n allen meer dan een miljard keer onze Bancontact/Mister Cash-kaart boven in één jaar tijd. Meer en meer ook voor kleinere bedragen, zo blijkt. Atos Worldline verwerkte in 2012 in totaal bijna 1,5 miljard elektronische betalingen met onze betaal- en kredietkaarten, dat zijn er ruim 2.800 per minuut.

Bancontact/Mister Cash veruit de populairste

Atos Worldline, in ons land de belangrijkste verwerker van betaaltransacties, registreerde vorig jaar 1.473.683.424 transacties (+6.2%). Het aantal Bancontact/Mister Cash-betalingen overschreed voor het eerst het miljard (1.028.890.132 om precies te zijn), wat neerkomt op een stijging met 5,7%.

 

De grootste procentuele stijging komt op naam van Visa en MasterCard (+10,5%). Beide kredietkaarten volgen met 164.011.784 transacties wel nog altijd op een serieuze afstand van Bancontact/Mister Cash.

 

Switch van Proton naar Bancontact/Mister Cash

De sterke stijging van Bancontact/Mister Cash gaat gepaard met de verder achteruitgang van Proton. "Jaar na jaar daalt het aantal Protontransacties. Dat was ook in 2012 niet anders", zegt Willy Walraeve, CEO van Atos Worldline Benelux. In 2012 werden 40.311.365 transacties geregistreerd met Proton; 20% minder dan in 2011.

 

"Zeker de aankondiging dat het betaalschema uitdooft (in 2014, nvdr.), heeft dit proces nog versneld", beseft de topman. Bovendien leidde ook de nieuwe tarifering voor handelaars voor het verwerken van kleine bedragen op 1 januari tot een snellere switch van contante betalingen én Proton naar Bancontact.

 

Doordat de Belgen nu ook meer en meer hun debetkaart bovenhalen voor kleinere bedragen, daalde vorig jaar ook het gemiddelde transactiebedrag voor Bancontact/Mister Cash van 48,8 tot 48 euro rond.

 

Spaar&Pluk blijft groeien

Tot slot had Atos Worldline ook nog wat cijfertjes over Spaar&Pluk, het getrouwheidsprogramma voor Visa en MasterCard. Dat telde in 2012 al 1.482.603 actief aangesloten kaarten.

 

"Spaar&Pluk groeide zo in zeven jaar tijd uit tot het favoriete getrouwheidsprogramma van de Belgen. In 2012 werden meer dan acht miljoen bonnen met een waarde van vijf euro verstuurd aan de deelnemers. Het aantal aangesloten partners klom tot 113", klinkt het bij Atos Worldline. Hoeveel van die bonnen er ook effectief werden ingeruild, is niet geweten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top