Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations

Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations

Hoewel veruit de meeste Brusselaars Frans als eerste taal hebben, zijn in de Brusselse treinstations toch meer Nederlandstalige dan Franstalige reclameaffiches te vinden, zo blijkt na onderzoek in 31 Brusselse treinstations.

162 affiches gescreend

Van de 162 affiches die van Sofie Thielemans (Universiteit Antwerpen) voor haar bachelorscriptie onderzocht, waren er 53 in het Nederlands en 43 in het Frans. Ook 43 waren er in het Engels en nog eens 23 waren woordeloos. "In het centrum, maar vooral in het oosten van de stad, merkte ik een overwicht aan Nederlandstalige affiches", zegt Thielemans aan persbureau Belga.

 

"In het noorden domineren de Franstalige affiches dan weer en in het zuiden is het aantal Franstalige en Nederlandstalige affiches min of meer in evenwicht." Volgens Thielemans gaat dit in tegen de stilaan uitdovende gemeenplaats dat het noorden minder en het zuiden en zuidoosten meer verfranst zouden zijn.

 

Taalkeuze deels productgebonden

Daarnaast ging de studente ook na of de taalkeuze afhangt van het soort product waarvoor reclame gemaakt wordt. Zo stelde ze vast dat reclame voor tentoonstellingen de enige soort publiciteit is waarbij het Frans domineert. In de categorieën auto’s en stationdiensten overheerst dan weer het Nederlands, en in de categorie cultuur blijkt het Engels het populairst. In andere categorieën houden het Frans en het Nederlands elkaar in evenwicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Back to top