Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations | RetailDetail

Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations

Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations

Hoewel veruit de meeste Brusselaars Frans als eerste taal hebben, zijn in de Brusselse treinstations toch meer Nederlandstalige dan Franstalige reclameaffiches te vinden, zo blijkt na onderzoek in 31 Brusselse treinstations.

162 affiches gescreend

Van de 162 affiches die van Sofie Thielemans (Universiteit Antwerpen) voor haar bachelorscriptie onderzocht, waren er 53 in het Nederlands en 43 in het Frans. Ook 43 waren er in het Engels en nog eens 23 waren woordeloos. "In het centrum, maar vooral in het oosten van de stad, merkte ik een overwicht aan Nederlandstalige affiches", zegt Thielemans aan persbureau Belga.

 

"In het noorden domineren de Franstalige affiches dan weer en in het zuiden is het aantal Franstalige en Nederlandstalige affiches min of meer in evenwicht." Volgens Thielemans gaat dit in tegen de stilaan uitdovende gemeenplaats dat het noorden minder en het zuiden en zuidoosten meer verfranst zouden zijn.

 

Taalkeuze deels productgebonden

Daarnaast ging de studente ook na of de taalkeuze afhangt van het soort product waarvoor reclame gemaakt wordt. Zo stelde ze vast dat reclame voor tentoonstellingen de enige soort publiciteit is waarbij het Frans domineert. In de categorieën auto’s en stationdiensten overheerst dan weer het Nederlands, en in de categorie cultuur blijkt het Engels het populairst. In andere categorieën houden het Frans en het Nederlands elkaar in evenwicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top