Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations | RetailDetail

Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations

Meer Nederlands- dan Franstalige reclame in Brusselse stations

Hoewel veruit de meeste Brusselaars Frans als eerste taal hebben, zijn in de Brusselse treinstations toch meer Nederlandstalige dan Franstalige reclameaffiches te vinden, zo blijkt na onderzoek in 31 Brusselse treinstations.

162 affiches gescreend

Van de 162 affiches die van Sofie Thielemans (Universiteit Antwerpen) voor haar bachelorscriptie onderzocht, waren er 53 in het Nederlands en 43 in het Frans. Ook 43 waren er in het Engels en nog eens 23 waren woordeloos. "In het centrum, maar vooral in het oosten van de stad, merkte ik een overwicht aan Nederlandstalige affiches", zegt Thielemans aan persbureau Belga.

 

"In het noorden domineren de Franstalige affiches dan weer en in het zuiden is het aantal Franstalige en Nederlandstalige affiches min of meer in evenwicht." Volgens Thielemans gaat dit in tegen de stilaan uitdovende gemeenplaats dat het noorden minder en het zuiden en zuidoosten meer verfranst zouden zijn.

 

Taalkeuze deels productgebonden

Daarnaast ging de studente ook na of de taalkeuze afhangt van het soort product waarvoor reclame gemaakt wordt. Zo stelde ze vast dat reclame voor tentoonstellingen de enige soort publiciteit is waarbij het Frans domineert. In de categorieën auto’s en stationdiensten overheerst dan weer het Nederlands, en in de categorie cultuur blijkt het Engels het populairst. In andere categorieën houden het Frans en het Nederlands elkaar in evenwicht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.