Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro | RetailDetail

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

De Makrowinkel van Eke onthult als eerste een nieuw winkelconcept, waarbij de keten een flinke stap weg zet van zijn cash & carry-beginselen. Totaalaanbod en sfeerbeleving voor de hele familie zijn voortaan de belangrijkste kernelementen. Zo vinden klanten in Eke vanaf nu een ‘UrbanOutdoor’-zone, waar ze zich van kop tot teen kunnen uitdossen voor bijvoorbeeld een bergwandeling of skitrip.

Shop-in-shop belevingswerelden

Het doel van het nieuwe winkelconcept is om meer thematische zones in de warenhuizen te introduceren, die als het ware een belevingswereld op zich vormen. Het eerste voorbeeld is de categorie ‘outdoor’ zoals die in Eke is uitgewerkt, maar er staan nog heel wat andere thema’s op stapel. "De thema’s zullen telkens in één winkel worden uitgetest. Die zones vormen dan een soort minishops binnen de winkel."

 

Daarmee richt de voormalige groothandelketen zich nu wel radicaal op de consument. Het groothandelidee zal volgens woordvoerster Julie Stordiau wel altijd blijven: "Het is gewoon belangrijk beleving en service toe te voegen voor een selectie van categorieën waarin we bijzonder sterk zijn en waarin we weten dat we een totaalpakket kunnen aanbieden tegen scherpe prijzen." Het is dan ook niet de bedoeling dat de hele winkel weldra uit een aaneenschakeling van shop-in-shops zal bestaan.

 

70 soorten wandelschoenen

UrbanOutdoor_090_HRDe UrbanOutdoor-zone in Eke draait inderdaad puur om beleving. De zone is onherkenbaar getransformeerd, met opvallend veel aandacht voor informatie. Zo zijn er panelen geplaatst met praktische tips voor wie het buitenleven tegemoet trekt. "Het assortiment wandelschoenen is ongelooflijk uitgebreid: we hebben liefst 70 soorten wandelschoenen, die de klanten zelf kunnen uittesten op een kiezeltraject."

 

"Als winkel met 60.000 referenties zijn we het onszelf verplicht om ook van andere producten, gaande van kleding tot drankflessen, een zo volledig mogelijk aanbod te hebben", vult Julie Stordiau aan. Ook een heel aantal grote merken komen daarbij aan bod, zoals Lafuma, Le Coq Sportif, O'neill en Puma.

 

Breuk met cash & carry-concept

Die nieuwe wind heeft ook zo zijn gevolgen voor het personeel, geeft Stordiau toe: "Anders dan normaal bij een cash & carry, staat het personeel paraat om vragen te beantwoorden en hulp te bieden. De medewerkers krijgen opleidingen bij de leveranciers om een meer proactieve aanpak te ontwikkelen."

 

Over het waarom van het nieuwe concept is Makro duidelijk: "Tegenwoordig verwacht de klant niet meer de pure ‘cash & carry’. Makro is een bijzondere formule. Zeker op zaterdag zien we hele families die hier komen winkelen. Elk gezinslid vindt wel zijn gading in het assortiment en nadien eten ze in het restaurant. Die troef willen we verder uitspelen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top