Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro | RetailDetail

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

De Makrowinkel van Eke onthult als eerste een nieuw winkelconcept, waarbij de keten een flinke stap weg zet van zijn cash & carry-beginselen. Totaalaanbod en sfeerbeleving voor de hele familie zijn voortaan de belangrijkste kernelementen. Zo vinden klanten in Eke vanaf nu een ‘UrbanOutdoor’-zone, waar ze zich van kop tot teen kunnen uitdossen voor bijvoorbeeld een bergwandeling of skitrip.

Shop-in-shop belevingswerelden

Het doel van het nieuwe winkelconcept is om meer thematische zones in de warenhuizen te introduceren, die als het ware een belevingswereld op zich vormen. Het eerste voorbeeld is de categorie ‘outdoor’ zoals die in Eke is uitgewerkt, maar er staan nog heel wat andere thema’s op stapel. "De thema’s zullen telkens in één winkel worden uitgetest. Die zones vormen dan een soort minishops binnen de winkel."

 

Daarmee richt de voormalige groothandelketen zich nu wel radicaal op de consument. Het groothandelidee zal volgens woordvoerster Julie Stordiau wel altijd blijven: "Het is gewoon belangrijk beleving en service toe te voegen voor een selectie van categorieën waarin we bijzonder sterk zijn en waarin we weten dat we een totaalpakket kunnen aanbieden tegen scherpe prijzen." Het is dan ook niet de bedoeling dat de hele winkel weldra uit een aaneenschakeling van shop-in-shops zal bestaan.

 

70 soorten wandelschoenen

UrbanOutdoor_090_HRDe UrbanOutdoor-zone in Eke draait inderdaad puur om beleving. De zone is onherkenbaar getransformeerd, met opvallend veel aandacht voor informatie. Zo zijn er panelen geplaatst met praktische tips voor wie het buitenleven tegemoet trekt. "Het assortiment wandelschoenen is ongelooflijk uitgebreid: we hebben liefst 70 soorten wandelschoenen, die de klanten zelf kunnen uittesten op een kiezeltraject."

 

"Als winkel met 60.000 referenties zijn we het onszelf verplicht om ook van andere producten, gaande van kleding tot drankflessen, een zo volledig mogelijk aanbod te hebben", vult Julie Stordiau aan. Ook een heel aantal grote merken komen daarbij aan bod, zoals Lafuma, Le Coq Sportif, O'neill en Puma.

 

Breuk met cash & carry-concept

Die nieuwe wind heeft ook zo zijn gevolgen voor het personeel, geeft Stordiau toe: "Anders dan normaal bij een cash & carry, staat het personeel paraat om vragen te beantwoorden en hulp te bieden. De medewerkers krijgen opleidingen bij de leveranciers om een meer proactieve aanpak te ontwikkelen."

 

Over het waarom van het nieuwe concept is Makro duidelijk: "Tegenwoordig verwacht de klant niet meer de pure ‘cash & carry’. Makro is een bijzondere formule. Zeker op zaterdag zien we hele families die hier komen winkelen. Elk gezinslid vindt wel zijn gading in het assortiment en nadien eten ze in het restaurant. Die troef willen we verder uitspelen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.