Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro | RetailDetail

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

Minder Cash & Carry, meer beleving bij Makro

De Makrowinkel van Eke onthult als eerste een nieuw winkelconcept, waarbij de keten een flinke stap weg zet van zijn cash & carry-beginselen. Totaalaanbod en sfeerbeleving voor de hele familie zijn voortaan de belangrijkste kernelementen. Zo vinden klanten in Eke vanaf nu een ‘UrbanOutdoor’-zone, waar ze zich van kop tot teen kunnen uitdossen voor bijvoorbeeld een bergwandeling of skitrip.

Shop-in-shop belevingswerelden

Het doel van het nieuwe winkelconcept is om meer thematische zones in de warenhuizen te introduceren, die als het ware een belevingswereld op zich vormen. Het eerste voorbeeld is de categorie ‘outdoor’ zoals die in Eke is uitgewerkt, maar er staan nog heel wat andere thema’s op stapel. "De thema’s zullen telkens in één winkel worden uitgetest. Die zones vormen dan een soort minishops binnen de winkel."

 

Daarmee richt de voormalige groothandelketen zich nu wel radicaal op de consument. Het groothandelidee zal volgens woordvoerster Julie Stordiau wel altijd blijven: "Het is gewoon belangrijk beleving en service toe te voegen voor een selectie van categorieën waarin we bijzonder sterk zijn en waarin we weten dat we een totaalpakket kunnen aanbieden tegen scherpe prijzen." Het is dan ook niet de bedoeling dat de hele winkel weldra uit een aaneenschakeling van shop-in-shops zal bestaan.

 

70 soorten wandelschoenen

UrbanOutdoor_090_HRDe UrbanOutdoor-zone in Eke draait inderdaad puur om beleving. De zone is onherkenbaar getransformeerd, met opvallend veel aandacht voor informatie. Zo zijn er panelen geplaatst met praktische tips voor wie het buitenleven tegemoet trekt. "Het assortiment wandelschoenen is ongelooflijk uitgebreid: we hebben liefst 70 soorten wandelschoenen, die de klanten zelf kunnen uittesten op een kiezeltraject."

 

"Als winkel met 60.000 referenties zijn we het onszelf verplicht om ook van andere producten, gaande van kleding tot drankflessen, een zo volledig mogelijk aanbod te hebben", vult Julie Stordiau aan. Ook een heel aantal grote merken komen daarbij aan bod, zoals Lafuma, Le Coq Sportif, O'neill en Puma.

 

Breuk met cash & carry-concept

Die nieuwe wind heeft ook zo zijn gevolgen voor het personeel, geeft Stordiau toe: "Anders dan normaal bij een cash & carry, staat het personeel paraat om vragen te beantwoorden en hulp te bieden. De medewerkers krijgen opleidingen bij de leveranciers om een meer proactieve aanpak te ontwikkelen."

 

Over het waarom van het nieuwe concept is Makro duidelijk: "Tegenwoordig verwacht de klant niet meer de pure ‘cash & carry’. Makro is een bijzondere formule. Zeker op zaterdag zien we hele families die hier komen winkelen. Elk gezinslid vindt wel zijn gading in het assortiment en nadien eten ze in het restaurant. Die troef willen we verder uitspelen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.