Minder Nederlandse shoppers in Antwerpen sinds Fyra-flop

Minder Nederlandse shoppers in Antwerpen sinds Fyra-flop
De perikelen met de inmiddels afgeschafte Fyra treffen niet enkel de pendelaars, maar ook de Antwerpse handelaars. Zij krijgen op zaterdag een pak minder Nederlanders over de vloer dan voordien. "Hoog tijd dat de nieuwe Intercity-treinverbinding vanuit Nederland van start gaat", zegt Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Minder Nederlanders, minder omzet

"De Antwerpse winkeliers voelen het duidelijk aan de omzet die ze draaien op zaterdag dat Nederlandse shoppers Antwerpen links laten liggen nu er voorlopig geen betrouwbare treinverbinding is voor hen." Dat zegt Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland na een kleine rondvraag in de Antwerpse binnenstad.

 

Bij heel wat Antwerpse winkels was op zaterdag één klant op de vijf een Nederlander. Bij het Antwerpse filiaal van Peek & Cloppenburg waren onze noorderburen op zaterdag "goed voor 25% van de omzet", zegt filiaalhoudster Gerty Schols. De afschaffing van de populaire Benelux-trein in december gooide echter roet in het eten.

 

"Met de komst van de Fyra moest een gezin van vier immers een kleine 200 euro betalen om per trein naar Antwerpen af te zakken. Voor veel kostenbewuste Nederlanders een brug te ver", zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van de Antwerps-Wase ondernemersorganisatie. "En sinds de hogesnelheidstrein Fyra op 18 januari uit circulatie werd genomen, zakken nog minder Nederlandse shoppers af naar Antwerpen." En dat in volle soldenperiode!

 

Ook kleinhandel getroffen

Niet alleen de grote ketens op en rond de Meir klagen steen en been, ook de kleinere boetieks voelen de gevolgen van het Fyra-debacle: "Op een bepaalde zaterdag in 2012 stond het saldo van Nederlandse betalingen via een betaalkaart op 3.972 euro, terwijl dat op diezelfde zaterdag in 2013 slechts 1.806 euro bedraagt", zegt Tessa Wardenburg van de boetiek Closed aan de Nationalestraat.

 

Alle Antwerpse handelaars kijken dan ook vol verwachting uit naar de opstart van de nieuwe Intercity-treinverbinding. "De Intercity-trein die met ingang van maandag 18 februari zal gaan rijden tussen Den Haag en Brussel en in de weekends tot Antwerpen, zal meer dan welkom zijn", aldus nog Luc Luwel van Voka.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Back to top