Minder Nederlandse shoppers in Antwerpen sinds Fyra-flop

Minder Nederlandse shoppers in Antwerpen sinds Fyra-flop
De perikelen met de inmiddels afgeschafte Fyra treffen niet enkel de pendelaars, maar ook de Antwerpse handelaars. Zij krijgen op zaterdag een pak minder Nederlanders over de vloer dan voordien. "Hoog tijd dat de nieuwe Intercity-treinverbinding vanuit Nederland van start gaat", zegt Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.

Minder Nederlanders, minder omzet

"De Antwerpse winkeliers voelen het duidelijk aan de omzet die ze draaien op zaterdag dat Nederlandse shoppers Antwerpen links laten liggen nu er voorlopig geen betrouwbare treinverbinding is voor hen." Dat zegt Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland na een kleine rondvraag in de Antwerpse binnenstad.

 

Bij heel wat Antwerpse winkels was op zaterdag één klant op de vijf een Nederlander. Bij het Antwerpse filiaal van Peek & Cloppenburg waren onze noorderburen op zaterdag "goed voor 25% van de omzet", zegt filiaalhoudster Gerty Schols. De afschaffing van de populaire Benelux-trein in december gooide echter roet in het eten.

 

"Met de komst van de Fyra moest een gezin van vier immers een kleine 200 euro betalen om per trein naar Antwerpen af te zakken. Voor veel kostenbewuste Nederlanders een brug te ver", zegt Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van de Antwerps-Wase ondernemersorganisatie. "En sinds de hogesnelheidstrein Fyra op 18 januari uit circulatie werd genomen, zakken nog minder Nederlandse shoppers af naar Antwerpen." En dat in volle soldenperiode!

 

Ook kleinhandel getroffen

Niet alleen de grote ketens op en rond de Meir klagen steen en been, ook de kleinere boetieks voelen de gevolgen van het Fyra-debacle: "Op een bepaalde zaterdag in 2012 stond het saldo van Nederlandse betalingen via een betaalkaart op 3.972 euro, terwijl dat op diezelfde zaterdag in 2013 slechts 1.806 euro bedraagt", zegt Tessa Wardenburg van de boetiek Closed aan de Nationalestraat.

 

Alle Antwerpse handelaars kijken dan ook vol verwachting uit naar de opstart van de nieuwe Intercity-treinverbinding. "De Intercity-trein die met ingang van maandag 18 februari zal gaan rijden tussen Den Haag en Brussel en in de weekends tot Antwerpen, zal meer dan welkom zijn", aldus nog Luc Luwel van Voka.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top