Mogelijke prijsblokkering zet retailsector op scherp | RetailDetail

Mogelijke prijsblokkering zet retailsector op scherp

Mogelijke prijsblokkering zet retailsector op scherp

Het nieuws dat ambtenaren vanaf 2013 een half jaar lang prijscorrigerende maatregelen kunnen nemen - inclusief het blokkeren van prijzen waar nodig - is handelsfederatie Comeos in het verkeerde keelgat geschoten. "Onaanvaardbaar, contraproductief en populistisch", zegt topman Dominique Michel. Economieminister Vande Lanotte ontkent, en stelt tegelijk dat "het mededingingsbeleid in België onderontwikkeld is".

"Onaanvaardbaar, contraproductief..."

De verregaande plannen van de regering-Di Rupo om de handelsprijzen te blokkeren, vallen in slechte aarde bij Comeos. De ministerraad buigt zich eerstdaags over een voorontwerp van wet. Voor Comeos is het bevriezen van consumptieprijzen onaanvaardbaar.

 

"Ik begrijp dat de regering de inflatie onder controle wil krijgen”, zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel. "Er is blijkbaar een bezorgdheid over het prijsverschil tussen Belgische winkels en hun concurrenten in de buurlanden. Maar de prijsblokkering is wel de slechtste van alle mogelijke remedies. Ze zal zelfs contraproductief werken."

 

Comeos vreest bovendien dat prijsblokkeringen alleen maar verliezers zullen opleveren, want ze zullen ertoe leiden dat "de handelaar met verlies zal verkopen, hoewel dat wettelijk niet mag" en dat hij dus "zijn marges op andere producten kunstmatig zal moeten verhogen om dat verlies te compenseren." Daar wint niemand bij, ook de consument niet.

 

"...en populistisch"

"Het lijkt er sterk op dat de regering de échte problemen verbergt achter een rist populistische maatregelen", haalt Dominique Michel zwaar uit. Problemen zijn er nochtans genoeg in de sector: "Onze loonkost ligt 20% hoger dan in Nederland, de btw is hier hoger dan in Duitsland of Frankrijk,… De loonkost, de gebrekkige arbeidsflexibiliteit in de sector, de fiscale maatregelen en de groothandelsprijzen zorgen ervoor dat een Belgische handelaar 7% duurder werkt dan zijn concurrent in Nederland, Duitsland of Frankrijk."

 

"Begin dan maar eens de concurrentie aan te gaan met buitenlandse winkels. Jaarlijks verliezen we nu al 2,5 miljard euro inkomsten aan buitenlandse concurrenten, maar toch weigert de regering om iets aan die structurele problemen te doen", besluit de Comeos-topman.

 

... maar 'hun woede is ongegrond'?

Op Radio 1 wijst Economieminister Johan Vande Lanotte (SP.A) erop dat het Prijzenobservatorium zelf geen prijzen kan blokkeren, maar enkel een studie kan uitvoeren. "De mededingingsautoriteit, die onafhankelijk is, kan vervolgens maatregelen nemen. Daartegen is ook nog beroep mogelijk. Het is zeker niet zo dat ambtenaren nu de prijzen gaan kunnen blokkeren."

 

Volgens de minister mogen de handelaars nog van geluk spreken, want de Europese Unie gaat nog veel verder: "Ons mededingingsbeleid is onderontwikkeld in vergelijking met andere landen. We hebben deze maatregelen doorgepraat met de EU", aldus nog Johan Vande Lanotte. De sector is bij deze gewaarschuwd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.