Mogelijke prijsblokkering zet retailsector op scherp

Mogelijke prijsblokkering zet retailsector op scherp

Het nieuws dat ambtenaren vanaf 2013 een half jaar lang prijscorrigerende maatregelen kunnen nemen - inclusief het blokkeren van prijzen waar nodig - is handelsfederatie Comeos in het verkeerde keelgat geschoten. "Onaanvaardbaar, contraproductief en populistisch", zegt topman Dominique Michel. Economieminister Vande Lanotte ontkent, en stelt tegelijk dat "het mededingingsbeleid in België onderontwikkeld is".

"Onaanvaardbaar, contraproductief..."

De verregaande plannen van de regering-Di Rupo om de handelsprijzen te blokkeren, vallen in slechte aarde bij Comeos. De ministerraad buigt zich eerstdaags over een voorontwerp van wet. Voor Comeos is het bevriezen van consumptieprijzen onaanvaardbaar.

 

"Ik begrijp dat de regering de inflatie onder controle wil krijgen”, zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel. "Er is blijkbaar een bezorgdheid over het prijsverschil tussen Belgische winkels en hun concurrenten in de buurlanden. Maar de prijsblokkering is wel de slechtste van alle mogelijke remedies. Ze zal zelfs contraproductief werken."

 

Comeos vreest bovendien dat prijsblokkeringen alleen maar verliezers zullen opleveren, want ze zullen ertoe leiden dat "de handelaar met verlies zal verkopen, hoewel dat wettelijk niet mag" en dat hij dus "zijn marges op andere producten kunstmatig zal moeten verhogen om dat verlies te compenseren." Daar wint niemand bij, ook de consument niet.

 

"...en populistisch"

"Het lijkt er sterk op dat de regering de échte problemen verbergt achter een rist populistische maatregelen", haalt Dominique Michel zwaar uit. Problemen zijn er nochtans genoeg in de sector: "Onze loonkost ligt 20% hoger dan in Nederland, de btw is hier hoger dan in Duitsland of Frankrijk,… De loonkost, de gebrekkige arbeidsflexibiliteit in de sector, de fiscale maatregelen en de groothandelsprijzen zorgen ervoor dat een Belgische handelaar 7% duurder werkt dan zijn concurrent in Nederland, Duitsland of Frankrijk."

 

"Begin dan maar eens de concurrentie aan te gaan met buitenlandse winkels. Jaarlijks verliezen we nu al 2,5 miljard euro inkomsten aan buitenlandse concurrenten, maar toch weigert de regering om iets aan die structurele problemen te doen", besluit de Comeos-topman.

 

... maar 'hun woede is ongegrond'?

Op Radio 1 wijst Economieminister Johan Vande Lanotte (SP.A) erop dat het Prijzenobservatorium zelf geen prijzen kan blokkeren, maar enkel een studie kan uitvoeren. "De mededingingsautoriteit, die onafhankelijk is, kan vervolgens maatregelen nemen. Daartegen is ook nog beroep mogelijk. Het is zeker niet zo dat ambtenaren nu de prijzen gaan kunnen blokkeren."

 

Volgens de minister mogen de handelaars nog van geluk spreken, want de Europese Unie gaat nog veel verder: "Ons mededingingsbeleid is onderontwikkeld in vergelijking met andere landen. We hebben deze maatregelen doorgepraat met de EU", aldus nog Johan Vande Lanotte. De sector is bij deze gewaarschuwd...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top