RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vernieuwde winkels en nieuw imago stuwen Zeeman

icon
Algemeen4 juli, 2017

De voorbije jaren heeft textielketen Zeeman sterk gewerkt aan de vernieuwing van de winkels en een nieuw imago. Die veranderingen werpen stilaan hun vruchten af, wat duidelijk wordt uit de betere resultaten van het bedrijf.

Lange reis

In de tien jaar waarin Bart Karis directeur is bij Zeeman, heeft hij hard gewerkt aan een imagowijziging die ook medewerkers trotser moet maken op het bedrijf. Dat is volgens Karis nodig omdat het anders onmogelijk is om een goede ambassadeur van het bedrijf te zijn. “Iedereen ziet wel dat er iets aan de hand is bij Zeeman, maar imagoverandering is een lange reis”, zegt Karis aan het FD. “Het is een mooi label met fantastische mogelijkheden, waar achterstallig onderhoud aan kleefde. Het revitaliseren leek me een prachtige uitdaging. Er was een investeringsachterstand in de filialen.”

 

Momenteel investeert de keten twintig miljoen euro per jaar in de vernieuwing van de bijna 1.300 winkels in zeven Europese landen, en dat bedrag kan nog oplopen tot dertig miljoen euro. Momenteel is ongeveer de helft van de winkels vernieuwd en wordt er ook gewerkt aan nieuwe concepten.

 

Betere winkelervaring

Die nieuwe winkels zijn vooral groter dan in het oude concept, om zo een meer overzichtelijke winkelvloer te creëren, met een betere winkelervaring. Er wordt wel nog steeds gefocust op belangrijke productgroepen, zoals baby- en kinderkleding, ondergoed en huishoudartikelen. Ook de typische graaitafels zijn nog steeds aanwezig, op vraag van de klant. “Daar wilden we eigenlijk vanaf, maar daar heeft de klant ons op afgerekend. Het wordt snel rommelig, maar de tafels moeten blijven”, aldus Karis.

 

Ook op logistiek vlak zijn er veranderingen doorgevoerd. Vroeger werd het assortiment twee keer per jaar vernieuwd, terwijl nieuwe producten nu zo snel mogelijk naar de winkels worden doorgestuurd. “Dat maakt de beschikbaarheid van producten in de winkel beter en er is steeds een reden om naar de winkel te komen.”

 

Al die vernieuwingen werpen ondertussen wel hun vruchten af, want de netto-omzet is in 2016 gegroeid van 530 miljoen euro naar 548 miljoen euro. Ook de winst zou een stuk hoger zijn. Om die groei te ondersteunen wordt alvast het distributiecentrum in Alphen aan den Rijn uitgebreid, om in de toekomst door te stomen naar 2.000 filialen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN