NSZ vraagt verhoogd politietoezicht tijdens "donkere maanden"

NSZ vraagt verhoogd politietoezicht tijdens "donkere maanden"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen vraagt minister van binnenlandse zaken Joëlle Milquet dat het verhoogde politietoezicht, dat naar jaarlijkse traditie geldt tijdens de drukke eindejaarsperiode, zou worden uitgebreid naar "alle donkere maanden" (van oktober tot en met maart).

Meeste winkeldiefstallen tijdens winteruur

Het NSZ onderbouwt zijn vraag naar een verhoogd politietoezicht met cijfers van de vzw Preventie & Veiligheid over een periode van vijf jaar. Daaruit blijkt dat 52 tot 55% van alle winkeldiefstallen wordt gepleegd tussen oktober en maart, iets meer dus dan in de andere zes maanden van het jaar. "Niet toevallig de maanden waarin het winteruur geldt en het vroeg donker is", klaagt het NSZ toch.

 

"Wij willen dat toezicht uitbreiden van oktober - of toch zeker vanaf het moment dat we op winteruur overschakelen - tot en met einde maart, wanneer we opnieuw overschakelen op het zomeruur", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Minister Milquet deelt onze mening, maar moet wel nog een circulaire ondertekenen die dat verhoogd toezicht regelt. We vragen dat ze daar snel werk van maakt."

 

Strenger vervolvingsbeleid a.u.b.

Preventie is één ding, vervolging is nog iets anders. Het NSZ blijft ervan overtuigd dat winkeldieven pas echt zullen afgeschrikt worden indien er een strenger vervolgingsbeleid komt met effectieve straffen voor overvallers en dieven. "Zij komen er nu veel te goedkoop van af. Bewijs hiervan is dat maar liefst tachtig procent van de overvallers recidivisten zijn. Daders keren dus maar al te graag en zonder veel risico terug naar hun doelwitten", aldus Christine Mattheeuws.

 

Daarom hoopt de ondernemersorganisatie dat ook minister van Justitie Annemie Turtelboom en de parketten een even sterk signaal zullen geven dat het hen menens is met dergelijke vormen van criminaliteit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Decathlon trekt naar VS en Canada

23/08/2017

De Franse sportketen Decathlon keert terug naar Noord-Amerika: nog dit jaar opent een winkel in San Francisco, voor volgend jaar staat een verkooppunt nabij Montréal in Canada op de planning.

Algemeen directeur Blokker treedt terug

22/08/2017

Rob Heesen, algemeen directeur bij winkelketen Blokker, treedt met onmiddellijke ingang af. Zijn functie wordt overgenomen door Casper Meijer, CEO van de Blokker Holding: hij zal de beide functies voortaan combineren.

Storesquare mikt op 1 miljoen bezoekers - en Nederland

21/08/2017

Sinds de start in februari 2016 is Storesquare uitgegroeid tot de grootste Vlaamse start-up in e-commerce. Met een nieuwe look, een aangepaste prijsstructuur en doorgedreven data-analyse zet het bedrijf nieuwe stappen - ook richting Nederland. 

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Back to top