RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ontdek je Purpose met Herman Toch in Amsterdam

icon
Algemeen7 mei, 2019

Als je het over de toekomst van retail hebt, heb je het tegenwoordig automatisch over digitalisering en datagiganten als Zalando, Amazon en Alibaba. Er is nochtans ook een alternatief, ziet Happy Profit-auteur Herman Toch. In Amsterdam ontdek je het zelf.

 

Meer waarde met ‘social experience’

“Niet alleen vanuit digitalisering kun je innovatief en succesvol retailen. Grote spelers vandaag focussen volledig op de klantenbeleving, aan de hand van data en technologie, maar als je dat combineert met sociale beleving kun je meervoudige waarde creëren”, legt Herman Toch uit. 

 

Met die sociale beleving bedoelt Toch dat wat de consument koopt goed is voor zichzelf én voor de wereld. Zeker de nieuwe generatie millennials is daar erg vatbaar voor: ze willen met hun consumptie een betere versie van zichzelf en van de wereld verwezenlijken. 

 

Aangezien de millennials in de levensfase komen waarop ze volop in hun koop- en politieke kracht staan, kennen de ‘conscious consumer’-bewegingen vandaag een sterk momentum. Geconfronteerd met de systeemcrisissen door de globalisering, de klimaatverandering die zichtbaar wordt en de toenemende ongelijkheid, groeit de vraag naar ‘sustainable development goals’ en datatransparantie snel. 

 

Hét businessmodel van de toekomst

Duurzaam ondernemen, of ondernemen met ‘Purpose’ (zoals Herman Toch het noemt), is daarom nu leefbaar en klaar voor succes. Het is voor bedrijven ook de manier bij uitstek om je nog te kunnen onderscheiden. “De toenemende ongelijkheid zie je ook in retail: de groten worden steeds groter en hebben een ‘winner takes all’-mentaliteit: steeds minder bedrijven kunnen nog meedoen. Maar hun model is niet het enige model.”

 

Er staat een hele generatie retailers en merken op die het anders aanpakken, ziet Toch: “Hun hiërarchie van denken is anders. Als je onderneemt met Purpose creëer je ook waarde die niet alleen monetair en voor jezelf is. Als je kijkt naar de winststructuur voeg je nog een niveau toe: er is de functionele winst (het financiële), de emotionele winst (de band met het merk), maar ook nog de transformationele winst. Dit is het besef dat je effectief voor verandering, ten goede, zorgt.”

 

“Combinaties tussen die emotionele en transformationele winst zijn dé businessmodellen van de toekomst”, is de consultant en auteur overtuigd. Je ziet nu immers al ontzettend veel begeleidingsapps en formules die helpen met het beter invullen van het goede leven, of dat nu mensen helpen met gezonder eten is of zorgen dat er minder afval in de oceanen terechtkomt.

 

Retailhunt met Purpose in Amsterdam

Cijfers tonen dat het leidt tot succes, ook in de ‘war for talent’. Tony’s Chocolonely werkt nu bijvoorbeeld al samen met Albert Heijn en Callebaut, maar er zijn nog succesvoorbeelden bij de vleet. Een deel daarvan gaan Toch en RetailDetail bezoeken in Amsterdam op de retailhunt rond Purpose op 23 en 24 mei. 

 

Purpose wordt een algemene beweging, omdat ook grote spelers het oppikken, maar bij wie zich hierin echt wil onderscheiden zie je vooral dat duurzaamheid ingebakken zit in het volledige businessmodel. De klantenreis en -beleving is er anders dan bij sectorgenoten. Zo kunnen ze zich écht onderscheiden. “Dat zie je ook in de businessmodellen: er wordt heel veel met abonnementen gewerkt, recycling en upcycling of circulaire modellen.”

 

Centraal tijdens de retailhunt staat de vraag hoe ze het doen. De tweedaagse gaat op bezoek bij spelers uit van sectoren, van food over banking tot witgoed en tuinartikelen, vooral om er met retailers te spreken. Het worden intieme en openhartige blikken achter de schermen, ook over details en cijfers, de opportuniteiten evengoed als de uitdagingen. 

 

“Je zult overtuigd worden dat het niet naïef is”, aldus Toch, die in augustus een nieuw boek over het thema uitbrengt. Aan de hand van de concrete doe-schema’s in dat boek gaan de deelnemers ook zelf in interactie. “Deze retailhunt is er voor iedereen die er al mee bezig is of aan de reis wil beginnen, ongeacht hoe ver je staat. Het is niet zo belangrijk of je er al veel van weet, als er maar een intrinsieke motivatie is. Je zult ook leren van elkaar.” 

 

 

De retailhunt Amsterdam 2019 gaat door op 23 en 24 mei. Klik hier voor meer informatie. Opgelet: het aantal plaatsen is beperkt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN