Ook retailers slachtoffer van faillissement Brink's.

Ook retailers slachtoffer van faillissement Brink's.

Het onvermijdelijke is gebeurd. Brink’s is failliet verklaard. Het geldtransport ligt opnieuw volledig stil, terwijl niemand benul heeft van hoe het nu verder moet. Retailers wiens geldvoorraad wederom dramatische proporties begint aan te nemen nog het minst.


Bij onder meer Kinepolis zijn de affiches om klanten vriendelijk te verzoeken zo gepast mogelijk te betalen weer bovengehaald. De federatie van winkelbedrijven Comeos roept consumenten van zijn kant op om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.


De activiteiten van Brink’s liggen sedert een aantal dagen stil omdat er geen middelen meer beschikbaar waren om de lonen en de verzekeringen van de werknemers te betalen. In navolging daarvan werd woensdag het langverwachte faillissement van de transporteur uitgesproken.


Bijzonder veel retailers komen zo in de problemen. Bij Brink’s belangrijkste klanten hoorden spelers als Delhaize, BNP Paribas Fortis en ING. De enige mogelijkheid die hen op dit moment rest is ofwel zelf hun geld vervoeren of beroep doen op G4S, de enige concurrent die Brink’s in België had.


De monopoliepositie die G4S op die manier verkrijgt, boezemt Comeos ongerustheid in. Het wegvallen van concurrentie zou de markt niet ten goede komen. Het valt niettemin te verwachten dat elk moment een overnemer opduikt die van de brokstukken van Brink’s België nog iets weet te maken.

 

Comeos vraagt de overheid in tussentijd in te springen. De  Nationale Bank en de federale politie zouden (begeleide) geldtransporten moeten faciliteren tijdens de overgangsperiode. Naar de toekomst is het belang van een minimale dienstverlening bovendien aangetoond.

Het onvermijdelijke is gebeurd. Brink’s is failliet verklaard. Het geldtransport ligt opnieuw volledig stil, terwijl niemand benul heeft van hoe het nu verder moet. Retailers wiens geldvoorraad wederom dramatische proporties begint aan te nemen nog het minst.


Bij onder meer Kinepolis zijn de affiches om klanten vriendelijk te verzoeken zo gepast mogelijk te betalen weer bovengehaald. De federatie van winkelbedrijven Comeos roept consumenten van zijn kant op om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.


De activiteiten van Brink’s liggen sedert een aantal dagen stil omdat er geen middelen meer beschikbaar waren om de lonen en de verzekeringen van de werknemers te betalen. In navolging daarvan werd woensdag het langverwachte faillissement van de transporteur uitgesproken.


Bijzonder veel retailers komen zo in de problemen. Bij Brink’s belangrijkste klanten hoorden spelers als Delhaize, BNP Paribas Fortis en ING. De enige mogelijkheid die hen op dit moment rest is ofwel zelf hun geld vervoeren of beroep doen op G4S, de enige concurrent die Brink’s in België had.


De monopoliepositie die G4S op die manier verkrijgt, boezemt Comeos ongerustheid in. Het wegvallen van concurrentie zou de markt niet ten goede komen. Het valt niettemin te verwachten dat elk moment een overnemer opduikt die van de brokstukken van Brink’s België nog iets weet te maken.

 

Comeos vraagt de overheid in tussentijd in te springen. De  Nationale Bank en de federale politie zouden (begeleide) geldtransporten moeten faciliteren tijdens de overgangsperiode. Naar de toekomst is het belang van een minimale dienstverlening bovendien aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Weinig enthousiasme voor nieuwe Amazon boekwinkel in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Analisten vinden immers dat Amazon niet verder gaat dan wat we al kennen van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top