Ook retailers slachtoffer van faillissement Brink's.

Ook retailers slachtoffer van faillissement Brink's.

Het onvermijdelijke is gebeurd. Brink’s is failliet verklaard. Het geldtransport ligt opnieuw volledig stil, terwijl niemand benul heeft van hoe het nu verder moet. Retailers wiens geldvoorraad wederom dramatische proporties begint aan te nemen nog het minst.


Bij onder meer Kinepolis zijn de affiches om klanten vriendelijk te verzoeken zo gepast mogelijk te betalen weer bovengehaald. De federatie van winkelbedrijven Comeos roept consumenten van zijn kant op om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.


De activiteiten van Brink’s liggen sedert een aantal dagen stil omdat er geen middelen meer beschikbaar waren om de lonen en de verzekeringen van de werknemers te betalen. In navolging daarvan werd woensdag het langverwachte faillissement van de transporteur uitgesproken.


Bijzonder veel retailers komen zo in de problemen. Bij Brink’s belangrijkste klanten hoorden spelers als Delhaize, BNP Paribas Fortis en ING. De enige mogelijkheid die hen op dit moment rest is ofwel zelf hun geld vervoeren of beroep doen op G4S, de enige concurrent die Brink’s in België had.


De monopoliepositie die G4S op die manier verkrijgt, boezemt Comeos ongerustheid in. Het wegvallen van concurrentie zou de markt niet ten goede komen. Het valt niettemin te verwachten dat elk moment een overnemer opduikt die van de brokstukken van Brink’s België nog iets weet te maken.

 

Comeos vraagt de overheid in tussentijd in te springen. De  Nationale Bank en de federale politie zouden (begeleide) geldtransporten moeten faciliteren tijdens de overgangsperiode. Naar de toekomst is het belang van een minimale dienstverlening bovendien aangetoond.

Het onvermijdelijke is gebeurd. Brink’s is failliet verklaard. Het geldtransport ligt opnieuw volledig stil, terwijl niemand benul heeft van hoe het nu verder moet. Retailers wiens geldvoorraad wederom dramatische proporties begint aan te nemen nog het minst.


Bij onder meer Kinepolis zijn de affiches om klanten vriendelijk te verzoeken zo gepast mogelijk te betalen weer bovengehaald. De federatie van winkelbedrijven Comeos roept consumenten van zijn kant op om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.


De activiteiten van Brink’s liggen sedert een aantal dagen stil omdat er geen middelen meer beschikbaar waren om de lonen en de verzekeringen van de werknemers te betalen. In navolging daarvan werd woensdag het langverwachte faillissement van de transporteur uitgesproken.


Bijzonder veel retailers komen zo in de problemen. Bij Brink’s belangrijkste klanten hoorden spelers als Delhaize, BNP Paribas Fortis en ING. De enige mogelijkheid die hen op dit moment rest is ofwel zelf hun geld vervoeren of beroep doen op G4S, de enige concurrent die Brink’s in België had.


De monopoliepositie die G4S op die manier verkrijgt, boezemt Comeos ongerustheid in. Het wegvallen van concurrentie zou de markt niet ten goede komen. Het valt niettemin te verwachten dat elk moment een overnemer opduikt die van de brokstukken van Brink’s België nog iets weet te maken.

 

Comeos vraagt de overheid in tussentijd in te springen. De  Nationale Bank en de federale politie zouden (begeleide) geldtransporten moeten faciliteren tijdens de overgangsperiode. Naar de toekomst is het belang van een minimale dienstverlening bovendien aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

28/04/2017

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Ninoofse Kringwinkels verhuizen

27/04/2017

Kringwinkel 't Vierkant in Ninove gaat verhuizen naar een winkelpand waar vroeger een interieurzaak van Heytens gevestigd was. Meteen gaan ze het hele aanbod, dat nu nog verspreid is over twee vestigingen, centraliseren en verruimen.

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble

27/04/2017

Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.

De rijke geschiedenis van een boeiende job

26/04/2017

(publireportage) Op zoek naar een boeiende job? Dan kan je verrassend dichtbij terecht: in de badkamer. Werken in deze sector schenkt veel voldoening, en je talenten krijgen er de ruimte. Al hangt dat natuurlijk af van het bedrijf waar je terechtkomt...

RetailDetail verwelkomt Kjëll Bries

25/04/2017

Het blijft bewegen bij RetailDetail: zopas hebben we een nieuwe accountmanager aangeworven. Kjëll Bries wordt het aanspreekpunt voor onze partners en adverteerders.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

25/04/2017

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Back to top