Ook retailers slachtoffer van faillissement Brink's.

Ook retailers slachtoffer van faillissement Brink's.

Het onvermijdelijke is gebeurd. Brink’s is failliet verklaard. Het geldtransport ligt opnieuw volledig stil, terwijl niemand benul heeft van hoe het nu verder moet. Retailers wiens geldvoorraad wederom dramatische proporties begint aan te nemen nog het minst.


Bij onder meer Kinepolis zijn de affiches om klanten vriendelijk te verzoeken zo gepast mogelijk te betalen weer bovengehaald. De federatie van winkelbedrijven Comeos roept consumenten van zijn kant op om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.


De activiteiten van Brink’s liggen sedert een aantal dagen stil omdat er geen middelen meer beschikbaar waren om de lonen en de verzekeringen van de werknemers te betalen. In navolging daarvan werd woensdag het langverwachte faillissement van de transporteur uitgesproken.


Bijzonder veel retailers komen zo in de problemen. Bij Brink’s belangrijkste klanten hoorden spelers als Delhaize, BNP Paribas Fortis en ING. De enige mogelijkheid die hen op dit moment rest is ofwel zelf hun geld vervoeren of beroep doen op G4S, de enige concurrent die Brink’s in België had.


De monopoliepositie die G4S op die manier verkrijgt, boezemt Comeos ongerustheid in. Het wegvallen van concurrentie zou de markt niet ten goede komen. Het valt niettemin te verwachten dat elk moment een overnemer opduikt die van de brokstukken van Brink’s België nog iets weet te maken.

 

Comeos vraagt de overheid in tussentijd in te springen. De  Nationale Bank en de federale politie zouden (begeleide) geldtransporten moeten faciliteren tijdens de overgangsperiode. Naar de toekomst is het belang van een minimale dienstverlening bovendien aangetoond.

Het onvermijdelijke is gebeurd. Brink’s is failliet verklaard. Het geldtransport ligt opnieuw volledig stil, terwijl niemand benul heeft van hoe het nu verder moet. Retailers wiens geldvoorraad wederom dramatische proporties begint aan te nemen nog het minst.


Bij onder meer Kinepolis zijn de affiches om klanten vriendelijk te verzoeken zo gepast mogelijk te betalen weer bovengehaald. De federatie van winkelbedrijven Comeos roept consumenten van zijn kant op om zoveel mogelijk elektronisch te betalen.


De activiteiten van Brink’s liggen sedert een aantal dagen stil omdat er geen middelen meer beschikbaar waren om de lonen en de verzekeringen van de werknemers te betalen. In navolging daarvan werd woensdag het langverwachte faillissement van de transporteur uitgesproken.


Bijzonder veel retailers komen zo in de problemen. Bij Brink’s belangrijkste klanten hoorden spelers als Delhaize, BNP Paribas Fortis en ING. De enige mogelijkheid die hen op dit moment rest is ofwel zelf hun geld vervoeren of beroep doen op G4S, de enige concurrent die Brink’s in België had.


De monopoliepositie die G4S op die manier verkrijgt, boezemt Comeos ongerustheid in. Het wegvallen van concurrentie zou de markt niet ten goede komen. Het valt niettemin te verwachten dat elk moment een overnemer opduikt die van de brokstukken van Brink’s België nog iets weet te maken.

 

Comeos vraagt de overheid in tussentijd in te springen. De  Nationale Bank en de federale politie zouden (begeleide) geldtransporten moeten faciliteren tijdens de overgangsperiode. Naar de toekomst is het belang van een minimale dienstverlening bovendien aangetoond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top