Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels" | RetailDetail

Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels"

Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels"

Op zaterdag 26 mei opent de totaal vernieuwde Oxfam-Wereldwinkel in de Leuvense Parijsstraat. Het wordt meteen de eerste wereldwinkel "nieuwe stijl", die van wereldwinkelen een heuse belevenis wil maken.

Belangrijkste uithangbord

Oxfam profileert zich steeds meer als een moderne en professionele retailer. Eerder nam het al het gerenommeerde communicatiebureau Saatchi & Saatchi Brussels onder de arm om te schaven aan zijn positionering en communicatie. "Tegelijk beseffen we dat onze wereldwinkels ons belangrijkste uithangbord zijn. Een nieuw concept voor de winkels was dan ook een logische stap", zegt Ive Boogaerts van Oxfam-Wereldwinkels.

 

Voor dat nieuwe concept ging de fairtradepionier in zee met Retail Office, dat ook al de huidige winkelconcepten van onder andere Veritas en A.S. Adventure bedacht. "Wij bekijken een winkel zoals een klant dat doet. We vragen ons af: Waaraan moet deze winkel voldoen om mij een aangename winkelervaring te bezorgen? Wat zorgt ervoor dat ik producten koop en dat ik graag terugkom?" zegt Luc Campo van Retail Office.

 

(Wereld)winkelen wordt een belevenis

Hoewel de eerste wereldwinkel nieuwe stijl pas op 26 mei opent, geeft Ive Boogaerts ons toch al een voorsmaakje van wat we mogen verwachten: "Televisieschermen tonen videobeelden van bijvoorbeeld koffieproducenten in Congo en binnenkort zal een touchscreen je helpen om de ideale wijn te kiezen."

 

Tegelijk verruimt ook het assortiment fairtradeproducten: "Zo komt er onder andere speculaas van Maya en kruiden van Ethiquable. In Leuven experimenteert de wereldwinkel ook nog met o.a. Ben&Jerry’s-ijs, Mongozo-bier en zelfs condooms gemaakt van fairtrade rubber."

 

Doordat de winkel logisch en thematisch ingedeeld is, zou de bezoeker ook vlotter moeten vinden wat hij of zij zoekt. Uiteraard was er bij de inrichting heel veel aandacht voor duurzame materialen, zo zijn de winkelrekken gemaakt van recyclagehout en verwerkte resten FSC-hout en is er gebruik gemaakt van natuurverf.

 

De toekomst start met feestweken

In het najaar plant Oxfam-Wereldwinkels een grondige evaluatie van de Leuvense pilootwinkel. Dan volgen de andere Wereldwinkels - dat zijn er intussen al meer dan 200 - geleidelijk aan: "We hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe concept stap voor stap toepasbaar is, zowel in grote als in kleine winkels", aldus nog Ive Boogaerts.

 

Eerst is het wel vier weken feest in Leuven, met gratis fairtradeworkshops, proeverijen en demonstraties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.