Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels"

Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels"

Op zaterdag 26 mei opent de totaal vernieuwde Oxfam-Wereldwinkel in de Leuvense Parijsstraat. Het wordt meteen de eerste wereldwinkel "nieuwe stijl", die van wereldwinkelen een heuse belevenis wil maken.

Belangrijkste uithangbord

Oxfam profileert zich steeds meer als een moderne en professionele retailer. Eerder nam het al het gerenommeerde communicatiebureau Saatchi & Saatchi Brussels onder de arm om te schaven aan zijn positionering en communicatie. "Tegelijk beseffen we dat onze wereldwinkels ons belangrijkste uithangbord zijn. Een nieuw concept voor de winkels was dan ook een logische stap", zegt Ive Boogaerts van Oxfam-Wereldwinkels.

 

Voor dat nieuwe concept ging de fairtradepionier in zee met Retail Office, dat ook al de huidige winkelconcepten van onder andere Veritas en A.S. Adventure bedacht. "Wij bekijken een winkel zoals een klant dat doet. We vragen ons af: Waaraan moet deze winkel voldoen om mij een aangename winkelervaring te bezorgen? Wat zorgt ervoor dat ik producten koop en dat ik graag terugkom?" zegt Luc Campo van Retail Office.

 

(Wereld)winkelen wordt een belevenis

Hoewel de eerste wereldwinkel nieuwe stijl pas op 26 mei opent, geeft Ive Boogaerts ons toch al een voorsmaakje van wat we mogen verwachten: "Televisieschermen tonen videobeelden van bijvoorbeeld koffieproducenten in Congo en binnenkort zal een touchscreen je helpen om de ideale wijn te kiezen."

 

Tegelijk verruimt ook het assortiment fairtradeproducten: "Zo komt er onder andere speculaas van Maya en kruiden van Ethiquable. In Leuven experimenteert de wereldwinkel ook nog met o.a. Ben&Jerry’s-ijs, Mongozo-bier en zelfs condooms gemaakt van fairtrade rubber."

 

Doordat de winkel logisch en thematisch ingedeeld is, zou de bezoeker ook vlotter moeten vinden wat hij of zij zoekt. Uiteraard was er bij de inrichting heel veel aandacht voor duurzame materialen, zo zijn de winkelrekken gemaakt van recyclagehout en verwerkte resten FSC-hout en is er gebruik gemaakt van natuurverf.

 

De toekomst start met feestweken

In het najaar plant Oxfam-Wereldwinkels een grondige evaluatie van de Leuvense pilootwinkel. Dan volgen de andere Wereldwinkels - dat zijn er intussen al meer dan 200 - geleidelijk aan: "We hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe concept stap voor stap toepasbaar is, zowel in grote als in kleine winkels", aldus nog Ive Boogaerts.

 

Eerst is het wel vier weken feest in Leuven, met gratis fairtradeworkshops, proeverijen en demonstraties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top