Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels"

Oxfam-Wereldwinkels worden "beleveniswinkels"

Op zaterdag 26 mei opent de totaal vernieuwde Oxfam-Wereldwinkel in de Leuvense Parijsstraat. Het wordt meteen de eerste wereldwinkel "nieuwe stijl", die van wereldwinkelen een heuse belevenis wil maken.

Belangrijkste uithangbord

Oxfam profileert zich steeds meer als een moderne en professionele retailer. Eerder nam het al het gerenommeerde communicatiebureau Saatchi & Saatchi Brussels onder de arm om te schaven aan zijn positionering en communicatie. "Tegelijk beseffen we dat onze wereldwinkels ons belangrijkste uithangbord zijn. Een nieuw concept voor de winkels was dan ook een logische stap", zegt Ive Boogaerts van Oxfam-Wereldwinkels.

 

Voor dat nieuwe concept ging de fairtradepionier in zee met Retail Office, dat ook al de huidige winkelconcepten van onder andere Veritas en A.S. Adventure bedacht. "Wij bekijken een winkel zoals een klant dat doet. We vragen ons af: Waaraan moet deze winkel voldoen om mij een aangename winkelervaring te bezorgen? Wat zorgt ervoor dat ik producten koop en dat ik graag terugkom?" zegt Luc Campo van Retail Office.

 

(Wereld)winkelen wordt een belevenis

Hoewel de eerste wereldwinkel nieuwe stijl pas op 26 mei opent, geeft Ive Boogaerts ons toch al een voorsmaakje van wat we mogen verwachten: "Televisieschermen tonen videobeelden van bijvoorbeeld koffieproducenten in Congo en binnenkort zal een touchscreen je helpen om de ideale wijn te kiezen."

 

Tegelijk verruimt ook het assortiment fairtradeproducten: "Zo komt er onder andere speculaas van Maya en kruiden van Ethiquable. In Leuven experimenteert de wereldwinkel ook nog met o.a. Ben&Jerry’s-ijs, Mongozo-bier en zelfs condooms gemaakt van fairtrade rubber."

 

Doordat de winkel logisch en thematisch ingedeeld is, zou de bezoeker ook vlotter moeten vinden wat hij of zij zoekt. Uiteraard was er bij de inrichting heel veel aandacht voor duurzame materialen, zo zijn de winkelrekken gemaakt van recyclagehout en verwerkte resten FSC-hout en is er gebruik gemaakt van natuurverf.

 

De toekomst start met feestweken

In het najaar plant Oxfam-Wereldwinkels een grondige evaluatie van de Leuvense pilootwinkel. Dan volgen de andere Wereldwinkels - dat zijn er intussen al meer dan 200 - geleidelijk aan: "We hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe concept stap voor stap toepasbaar is, zowel in grote als in kleine winkels", aldus nog Ive Boogaerts.

 

Eerst is het wel vier weken feest in Leuven, met gratis fairtradeworkshops, proeverijen en demonstraties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision opnieuw met enkele procenten gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top