Parlementaire hoorzitting over "machtsmisbruik" krantenverdeler AMP

Parlementaire hoorzitting over "machtsmisbruik" krantenverdeler AMP

Deze voormiddag vond in de Commissie Bedrijfsleven een parlementaire hoorzitting plaats over het "machtsmisbruik" van AMP, verdeler van kranten en tijdschriften. Vertegenwoordigers van de persverkopers bepleitten er onder meer een afschaffing van het feitelijke monopolie dat AMP heeft bij de persverdeling in ons land.

"AMP te dominant"

Jaarlijks gaan er ongeveer honderd dagbladwinkels dicht in ons land. De dalende verkoopcijfers en winstmarges door de problemen rond hun traditionele productmix (pers, tabak en kansspelen) zijn een belangrijke oorzaak. Daarnaast speelt echter ook het monopolie van AMP voor de verdeling van kranten en de dominante machtspositie voor tijdschriften in hun nadeel.

 

Dat is althans de overtuiging van Unizo-dochter Buurtsuper.be, de Vlaamse Federatie van Persverkopers en Prodipress. Volgens die sectororganisaties "misbruikt AMP dat alleenrecht tegenover 3.000 onafhankelijke en kleine persverkopers. Ondanks rechtsprocedures en een veroordeling door het hof van beroep in Brussel blijft AMP eenzijdig voorwaarden opleggen aan de persverkopers."

 

De organisaties verwijzen onder meer naar een onderzoek van de FOD Controle en Bemiddeling (op vraag van minister Vande Lanotte) naar het retoursysteem bij 50 perswinkels en AMP zelf. Uit dat onderzoek blijkt dat drie op de vier winkels problemen ondervinden bij de terugbetaling van onverkochte kranten en tijdschriften. Tekorten zouden ook systematisch in het nadeel van perswinkels worden afgerekend.

 

Concrete voorstellen

De sectororganisaties legden in de parlementscommissie vier concrete voorstellen op tafel om de sector uit het slop te halen.

  • In de eerste plaats vragen ze een einde te maken aan het exclusieve distributiesysteem van AMP, dat de vrije marktwerking verstoort. 
  • Voorts stellen ze, naar Frans voorbeeld, de oprichting voor van een overlegorgaan tussen de overheid en de sector
  • Daarnaast moet een modelovereenkomst voor de persdistributie zorgen voor eerlijke en duidelijke afspraken en een billijke regeling rond het leverings- en retoursysteem tegen aanvaardbare kosten.
  • Tot slot vragen de sectororganisaties overheidssteun voor de persverdeling via de winkels: "Vandaag ontvangt bpost jaarlijks overheidssubsidies als compensatie voor de verspreiding van kranten aan particulieren. Onafhankelijke persverkopers ontvangen deze subsidie niet en zijn dus benadeeld."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top