Parlementaire hoorzitting over "machtsmisbruik" krantenverdeler AMP

Parlementaire hoorzitting over "machtsmisbruik" krantenverdeler AMP

Deze voormiddag vond in de Commissie Bedrijfsleven een parlementaire hoorzitting plaats over het "machtsmisbruik" van AMP, verdeler van kranten en tijdschriften. Vertegenwoordigers van de persverkopers bepleitten er onder meer een afschaffing van het feitelijke monopolie dat AMP heeft bij de persverdeling in ons land.

"AMP te dominant"

Jaarlijks gaan er ongeveer honderd dagbladwinkels dicht in ons land. De dalende verkoopcijfers en winstmarges door de problemen rond hun traditionele productmix (pers, tabak en kansspelen) zijn een belangrijke oorzaak. Daarnaast speelt echter ook het monopolie van AMP voor de verdeling van kranten en de dominante machtspositie voor tijdschriften in hun nadeel.

 

Dat is althans de overtuiging van Unizo-dochter Buurtsuper.be, de Vlaamse Federatie van Persverkopers en Prodipress. Volgens die sectororganisaties "misbruikt AMP dat alleenrecht tegenover 3.000 onafhankelijke en kleine persverkopers. Ondanks rechtsprocedures en een veroordeling door het hof van beroep in Brussel blijft AMP eenzijdig voorwaarden opleggen aan de persverkopers."

 

De organisaties verwijzen onder meer naar een onderzoek van de FOD Controle en Bemiddeling (op vraag van minister Vande Lanotte) naar het retoursysteem bij 50 perswinkels en AMP zelf. Uit dat onderzoek blijkt dat drie op de vier winkels problemen ondervinden bij de terugbetaling van onverkochte kranten en tijdschriften. Tekorten zouden ook systematisch in het nadeel van perswinkels worden afgerekend.

 

Concrete voorstellen

De sectororganisaties legden in de parlementscommissie vier concrete voorstellen op tafel om de sector uit het slop te halen.

  • In de eerste plaats vragen ze een einde te maken aan het exclusieve distributiesysteem van AMP, dat de vrije marktwerking verstoort. 
  • Voorts stellen ze, naar Frans voorbeeld, de oprichting voor van een overlegorgaan tussen de overheid en de sector
  • Daarnaast moet een modelovereenkomst voor de persdistributie zorgen voor eerlijke en duidelijke afspraken en een billijke regeling rond het leverings- en retoursysteem tegen aanvaardbare kosten.
  • Tot slot vragen de sectororganisaties overheidssteun voor de persverdeling via de winkels: "Vandaag ontvangt bpost jaarlijks overheidssubsidies als compensatie voor de verspreiding van kranten aan particulieren. Onafhankelijke persverkopers ontvangen deze subsidie niet en zijn dus benadeeld."
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top