Pierre-Olivier Beckers en Jef Colruyt verdienden vorig jaar 5% minder | RetailDetail

Pierre-Olivier Beckers en Jef Colruyt verdienden vorig jaar 5% minder

Pierre-Olivier Beckers en Jef Colruyt verdienden vorig jaar 5% minder

Pierre-Olivier Beckers en Jef Colruyt, de toplui van de twee Belgische distributiereuzen die tot de 20 belangrijkste beursgenoteerde bedrijven van ons land behoren, zagen hun loon vorig jaar respectievelijk met 4,9% en 5,3% achteruitgaan. Met een totale vergoeding van 2.890.000 euro is de Delhaize-topman niettemin de vierde best betaalde manager van ons land. Jef Colruyt verdiende dan weer 1.548.252 euro, goed voor een elfde plek in de hitparade die zakenkrant De Tijd opstelde.

Gemiddeld 2,015 miljoen euro

Een topmanager van een Bel20-bedrijf verdiende in 2011 gemiddeld 2,015 miljoen euro. Dat is 1,6 procent meer dan in 2010, toen het gemiddelde 1,98 miljoen euro bedroeg. Dat gemiddelde schommelde de voorbije jaren tussen 2 en 2,2 miljoen euro. Het crisisjaar 2008 was een uitzondering: dat jaar kwam het uit op slechts 1,7 miljoen euro.

 

De Fransman Roch Doliveux, CEO van farmabedrijf UCB, verdiende in 2011 het meest van alle managers uit de Bel20: 4,07 miljoen euro (+8,4%). Op de tweede plaats prijkt de Waalse topinvesteerder Albert Frère, de 85-jarige CEO van de investeringsmaatschappij GBL: hij streek een vergoeding op van 4,06 miljoen euro (+8,6%). De Fransman Gérard Mestrallet staat op drie: de voorzitter en gedelegeerd bestuurder van de Franse nutsgroep GDF Suez (moederbedrijf van Electrabel) verdiende vorig jaar 3,09 miljoen euro (-7%).

 

De top vijf wordt vervolledigd met Pierre-Olivier Beckers, CEO van Delhaize, en Didier Bellens, topman van Belgacom. Bellens is met 2.580.147 (+0,6%) de best betaalde CEO uit de Belgische telecomwereld, ver voor Duco Sickinghe van Telenet (op de 10e plaats, met 1.551.597 euro, ruim één miljoen minder dan Bellens dus!) en Benoit Scheen van Mobistar (op 15, met 891.397 euro).

11 stijgers, 6 dalers

Eind vorige week ontstond nogal wat commotie rond de vergoeding van Bekaert-baas Bert De Graeve (1.783.500 euro) en vooral de sterke stijging ervan (+32,2%) tegen een achtergrond van reorganisatie en ontslagen. De ex-VRT-baas is niet de enige die zijn loon zag stijgen: alles samen verdienden nog 10 andere toplui méér dan een jaar eerder.

 

Toch zijn er ook dalers. Grootste daler is Carlos Brito van AB Inbev: de biermagnaat was in 2009 en 2010 de best betaalde manager in ons land, maar moet nu tevreden zijn met 2,49 miljoen euro nadat zijn variabele bonus gehalveerd werd. Brito zakt zo weg naar plaats zes (-45,9%). Nog vijf van zijn collega's moesten het in 2011 met (een beetje) minder stellen dan het jaar voordien: behalve de toplui van Delhaize en Colruyt waren dat ook nog de bazen van GDF Suez (-7%), van Mobistar (-22,6%) en van vastgoedvennootschap Cofinimmo (-1,8%).

 

Twee kanttekeningenbij al dit cijfergeweld:

1. in het overzicht van de Bel20-toplui ontbreken de gegevens voor KBC en Dexia (het remuneratiepakket van hun toplui wordt pas later bekendgemaakt) alsook voor het hoogspanningsbedrijf Elia, dat in 2011 nog geen Bel20'er was;

 

2. de geciteerde bedragen zijn de som van het vaste salaris, de variabele vergoeding en andere verloningscomponenten zoals de Bel20-bedrijven die vermelden in hun jaarverslag.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top