RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom retailers sociale media ernstig moeten nemen

icon
Algemeen8 augustus, 2017

‘Content marketing’ is meer dan een buzzword: ook retailers kunnen hun voordeel doen met de kracht van verhalen. Dat bewees Snackbytes bijvoorbeeld met een succescase voor Schoenen Torfs.

Relaties opbouwen

Is uw communicatie ‘future proof’? Dat kan u komen ontdekken op 21 september. Sam Berteloot, medeoprichter van Snackbytes, komt op de RetailDetail Day namelijk uitleggen hoe je dat doet, verhalen vertellen op digitale en mobiele media. Hier alvast een voorproefje, in de vorm van een interview.

 

Jullie doen aan content marketing, wat voor veel mensen als een buzzword zal klinken. Hoe leg je aan mensen die er zo over denken uit wat jullie doen en wat het belang ervan is?

S.B.: “Er zijn een aantal zaken waarvan wij onze klanten proberen te overtuigen om op in te zetten. Om te beginnen is er de ‘attention span’ die consumenten hebben bij het consumeren van digitale en mobiele media. Als merk is het belangrijk om daar op de juiste manier aanwezig te zijn.

 

Daarnaast geloven wij heel sterk in het opbouwen van relaties en minder in de commerciële boodschap van ‘koop ons product’. Die relaties bouwen we op door heel veel contactmomenten te hebben op de verschillende kanalen, door daar een waarde te creëren die niet meteen een commerciële bedoeling heeft. Indirect natuurlijk wel, maar niet direct. Je maakt dus content waar mensen iets aan hebben en waardoor ze je merk gaan appreciëren, waardoor eventuele campagnes die je doet, beter gaan landen.

 

Ik vergelijk het vaak met een menselijke relatie. Het is veel gemakkelijker 100 euro te lenen van iemand die je elke week 4-5 keer ziet, dan van iemand die je een keer op een receptie tegengekomen bent. Dus het is gemakkelijker om iets te vragen in return, als je een relatie hebt opgebouwd door waarde te creëren bij de consument.”

 

Is dat iets dat jullie het sterkst onderscheidt, dat jullie eerst het verhaal hebben en pas later met de commerciële boodschap komen?

S.B.: “Wij geloven heel sterk in dat verhaal, terwijl heel traditionele media en reclame vaak gaat over ‘zie eens hoe goed ons product is’ en ‘koop ons product’. Wij gaan eerder zeggen ‘kijk eens wat je met ons product kan doen’. Ik denk dat mensen stilaan doorhebben wat reclame is en dat ze er minder voor open staan. Dan is het inderdaad de kracht om dat verhaal te brengen voor je ze gaat vragen om je product te kopen.”

 

Schoenen Torfs

Als jullie klanten tevreden willen houden, moeten jullie natuurlijk resultaten kunnen leveren. Hoe meten jullie het succes van jullie campagnes?

S.B.: “Er zijn een aantal doelstellingen wanneer je aan marketing doet. Als de doelstelling ‘awareness’ is, dan gaan wij kijken hoeveel mensen we kunnen bereiken met een bepaald budget om een merk naar buiten te brengen. Dan zie je dat de kanalen die wij inzetten, sowieso veel efficiënter scoren dan de traditionele kanalen. Bij een tv-spot zit je toch rond de 25 euro om een duizendtal mensen te bereiken. Via sociale media zit je misschien aan een tiende qua kost. Bovendien kun je sneller reageren op die platformen. Zo kan je een video onmiddellijk offline halen en een andere video plaatsen, als je ziet dat die eerste niet goed werkt. Op basis van die metrics kunnen we gaan bijsturen, afhankelijk van de doelstelling.

 

Voor het verhaal zelf kijken we naar ‘engagement’. Video’s die je maakt, of die geliket en gedeeld worden, of daar commentaren op komen… Zo merk je of de content relevant is voor de mensen waarop je target. Dan heb je de derde doelstelling, wat wij conversie noemen. Als het echt een doelstelling is om mensen naar een website te krijgen of bepaalde zaken te laten downloaden of eender welke actie die we vragen van mensen, dan kan je heel gemakkelijk zien hoeveel trafiek je naar een website brengt. Met een tv-spot kan je veel minder meten wat de impact is op de trafiek.”

 

Heeft u een case binnen retail waar u zelf trots op bent?

S.B.: “Een van onze klanten, en daar hebben we het misschien ook wel over in onze presentatie, is Schoenen Torfs. We hebben voor hen een aantal vlogs gemaakt waar medewerkers bepaalde stukken uit de collectie gaan toelichten en dat is eigenlijk alsof je in de winkel een schoen koopt en daar de uitleg krijgt. Dat hebben we digitaal gebracht, en daar hebben we heel goede cijfers en goede resultaten mee bereikt qua trafiek naar de webshop en conversie in aankopen.”

 

Is die campagne succesvol omdat je gebruikt maakt van echte medewerkers van Schoenen Torfs?

S.B.: “Ja, er zijn een aantal redenen waarom we het op die manier gedaan hebben. Een daarvan is dat ze een heel sterke community hebben, zowel extern als intern, en dat de combinatie van beide ervoor zorgt dat mensen graag naar een Torfs-winkel gaan, naast het feit dat de medewerkers daar heel sympathiek zijn. Het is die insteek die we gebruikt hebben. We konden het evengoed met een acteur gedaan hebben, maar we hebben gekozen voor echte mensen van het team. We hebben er ook een gedaan met Wouter Torfs, maar dan minder gericht op conversie en meer op engagement naar Torfs. Het menselijke karakter van Torfs is zo belangrijk als onderdeel van hun strategie dat we dat bewust meegenomen hebben.”

 

Volwaardig kanaal

Het thema van de RetailDetail Day is ‘Future Proof’. Hoe past Snackbytes zich aan die toekomst aan?

S.B.: “Ik denk dat de grootste uitdaging voor ons als bureau is proberen de vinger aan de pols houden waar die ‘attention span’ zit. We hebben op dat vlak hele goede contacten met VaynerMedia van Gary Vaynerchuk in de Verenigde Staten. Waar zij nu mee bezig zijn is bijvoorbeeld Amazon Alexa, dat steeds belangrijker wordt in het retailverhaal. Het zal voor ons taak zijn om klaar te zijn voor dat soort nieuwe technologieën wanneer die doorbreken in Europa. Zelfs met Facebook is het nog leren om het op de juiste manier te doen, maar het gaat ook over Instagram en andere technologieën, om daar te kijken waar de doelgroep zit en welk verhaal je daar kan brengen.”

 

Bestaat de kans dat met al die nieuwe technologieën de klassieke reclame mettertijd zal verdwijnen of zal die altijd een plaats blijven hebben?

S.B.: “Ik denk dat er nog altijd mensen zullen zijn die tijd zullen spenderen aan tv en dat er nog altijd zal geadverteerd worden. Of dat op dezelfde manier zal zijn zoals het nu, dat is de vraag natuurlijk. Als je kijkt naar de Verenigde Staten, dan kan je wel zeggen dat een Super Bowl-spot maken nog steeds de moeite loont.

 

Je moet kijken waar de mensen zitten en waar je het verhaal kwijt kan. Dan kan je niet naast het mobiele en digitale verhaal, en moet je daar dus meer aandacht voor gaan hebben. Ik denk wel dat het belangrijk is dat adverteerders stilaan toch het socialemediaverhaal als een volwaardig kanaal gaan gebruiken. Je tv-spot ook maar op Facebook smijten is niet de juiste aanpak. Je moet eigenlijk de campagne gaan vertalen naar een Facebook-aanpak en -format, eerder dan het gewoon als een extra kanaal te zien.”

 

Is het in uw ogen dan interessanter om een tv-spot te maken die mensen naar sociale media trekt, dan om gewoon een tv-spot op sociale media te zetten?

S.B.: “Ik zou zelfs geen tv-spot maken. Als je ze naar een website wil brengen, dan zou ik gewoon proberen om je doelgroep op sociale media vast te krijgen. Daar zijn trouwens heel veel leuke technieken voor. Dan zit je al dichter bij je conversiepunt, dan ben je meer ‘one click away’.

 

Ik zal een voorbeeld geven. We hebben een immo-klant die van oudsher adverteert in de Streekkrant met woningen die heel klein afgebeeld zijn. Dan moet je mensen dus overtuigen om op hun mobiel of laptop of pc naar de website te gaan, het pand op te zoeken en dat te bekijken, terwijl je met datzelfde budget mensen veel eenvoudiger kan onderscheppen in een bepaalde regio met een bepaalde doelgroep om ze zo een aantal panden te tonen. Dan zijn ze slechts één klik verwijderd van dat pand. Dat werkt ook veel effectiever. We hebben cijfers die tonen dat het ontegensprekelijk beter is om online te werken dan met die advertenties in de Streekkrant. Wat wij moeten doen, is dus met dit soort cases klanten te overtuigen.”
 

Wil je erbij zijn op de RetailDetail Day op 21 september in Mechelen? Reserveer dan snel je plaats en klik hier voor meer info.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN