PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten | RetailDetail

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

De controledienst van de FOD Volksgezondheid heeft tegen Aldi, Makro en Colruyt een proces-verbaal opgesteld, omdat de supermarktketens prijskortingen geven op de aankoop van grote hoeveelheden sigaretten en daarmee het verbod op tabaksreclame met de voeten treden. Behalve boetes tot 600.000 euro riskeren de drie ook strafrechterlijke vervolging. Colruyt weerlegt intussen met klem de uitspraken van de FOD Volksgezondheid.

Kortingen van 7 tot 20%

Het onderzoek, dat een jaar geleden werd opgestart, heeft aangetoond dat Makro en Colruyt kortingen van 7 tot 9% geven op de bekende sigarettenmerken. Aldi, dat enkel huismerken aanbiedt, duikt zelfs tot 20% onder de officiële prijs die op de fiscale zegels prijkt. Geen onbelangrijke vaststelling, aangezien Aldi voor roltabak de Belgische nummer twee is met een marktaandeel van 18%.

 

In maart hadden de krantenwinkels en de kleinere buurtwinkels al een klacht ingediend bij de FOD Economie wegens oneerlijke concurrentie. De FOD Volksgezondheid neemt die klacht nu mee in haar dossier tegen de drie supermarktketens.

 

Ook voor jeugdbewegingen... of toch niet?

De inspecteurs van Volksgezondheid zijn vooral niet te spreken over het feit dat Colruyt en Makro zelfs kortingen geven aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Aan persagentschap Belga geeft Paul Van Den Meerssche van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid toe dat prijsverlagingen wel mogen in een B2B-context, "maar ik beschouw een jeugdbeweging toch niet als een bedrijf dat winst moet maken. Zulke kortingen kunnen niet. Punt uit."

 

Colruyt weerlegt intussen dat het reclame maakt voor tabaksproducten en deze promoot bij jeugdbewegingen of jeugdhuizen. In een communiqué laat de groep weten dat ze de FOD Volksgezondheid al heeft meegedeeld om voor de volgende kortingacties voor jeugdkampen, de korting niet toe te kennen voor tabaksproducten

 

"Colruyt is dan ook verbaasd dat de FOD Volksgezondheid hier nu nog mee naar buiten komt." Colruyt wijst ook op het feit dat de Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top