PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten | RetailDetail

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

De controledienst van de FOD Volksgezondheid heeft tegen Aldi, Makro en Colruyt een proces-verbaal opgesteld, omdat de supermarktketens prijskortingen geven op de aankoop van grote hoeveelheden sigaretten en daarmee het verbod op tabaksreclame met de voeten treden. Behalve boetes tot 600.000 euro riskeren de drie ook strafrechterlijke vervolging. Colruyt weerlegt intussen met klem de uitspraken van de FOD Volksgezondheid.

Kortingen van 7 tot 20%

Het onderzoek, dat een jaar geleden werd opgestart, heeft aangetoond dat Makro en Colruyt kortingen van 7 tot 9% geven op de bekende sigarettenmerken. Aldi, dat enkel huismerken aanbiedt, duikt zelfs tot 20% onder de officiële prijs die op de fiscale zegels prijkt. Geen onbelangrijke vaststelling, aangezien Aldi voor roltabak de Belgische nummer twee is met een marktaandeel van 18%.

 

In maart hadden de krantenwinkels en de kleinere buurtwinkels al een klacht ingediend bij de FOD Economie wegens oneerlijke concurrentie. De FOD Volksgezondheid neemt die klacht nu mee in haar dossier tegen de drie supermarktketens.

 

Ook voor jeugdbewegingen... of toch niet?

De inspecteurs van Volksgezondheid zijn vooral niet te spreken over het feit dat Colruyt en Makro zelfs kortingen geven aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Aan persagentschap Belga geeft Paul Van Den Meerssche van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid toe dat prijsverlagingen wel mogen in een B2B-context, "maar ik beschouw een jeugdbeweging toch niet als een bedrijf dat winst moet maken. Zulke kortingen kunnen niet. Punt uit."

 

Colruyt weerlegt intussen dat het reclame maakt voor tabaksproducten en deze promoot bij jeugdbewegingen of jeugdhuizen. In een communiqué laat de groep weten dat ze de FOD Volksgezondheid al heeft meegedeeld om voor de volgende kortingacties voor jeugdkampen, de korting niet toe te kennen voor tabaksproducten

 

"Colruyt is dan ook verbaasd dat de FOD Volksgezondheid hier nu nog mee naar buiten komt." Colruyt wijst ook op het feit dat de Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.