PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten | RetailDetail

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

De controledienst van de FOD Volksgezondheid heeft tegen Aldi, Makro en Colruyt een proces-verbaal opgesteld, omdat de supermarktketens prijskortingen geven op de aankoop van grote hoeveelheden sigaretten en daarmee het verbod op tabaksreclame met de voeten treden. Behalve boetes tot 600.000 euro riskeren de drie ook strafrechterlijke vervolging. Colruyt weerlegt intussen met klem de uitspraken van de FOD Volksgezondheid.

Kortingen van 7 tot 20%

Het onderzoek, dat een jaar geleden werd opgestart, heeft aangetoond dat Makro en Colruyt kortingen van 7 tot 9% geven op de bekende sigarettenmerken. Aldi, dat enkel huismerken aanbiedt, duikt zelfs tot 20% onder de officiële prijs die op de fiscale zegels prijkt. Geen onbelangrijke vaststelling, aangezien Aldi voor roltabak de Belgische nummer twee is met een marktaandeel van 18%.

 

In maart hadden de krantenwinkels en de kleinere buurtwinkels al een klacht ingediend bij de FOD Economie wegens oneerlijke concurrentie. De FOD Volksgezondheid neemt die klacht nu mee in haar dossier tegen de drie supermarktketens.

 

Ook voor jeugdbewegingen... of toch niet?

De inspecteurs van Volksgezondheid zijn vooral niet te spreken over het feit dat Colruyt en Makro zelfs kortingen geven aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Aan persagentschap Belga geeft Paul Van Den Meerssche van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid toe dat prijsverlagingen wel mogen in een B2B-context, "maar ik beschouw een jeugdbeweging toch niet als een bedrijf dat winst moet maken. Zulke kortingen kunnen niet. Punt uit."

 

Colruyt weerlegt intussen dat het reclame maakt voor tabaksproducten en deze promoot bij jeugdbewegingen of jeugdhuizen. In een communiqué laat de groep weten dat ze de FOD Volksgezondheid al heeft meegedeeld om voor de volgende kortingacties voor jeugdkampen, de korting niet toe te kennen voor tabaksproducten

 

"Colruyt is dan ook verbaasd dat de FOD Volksgezondheid hier nu nog mee naar buiten komt." Colruyt wijst ook op het feit dat de Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.