PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

PV tegen Aldi, Makro en Colruyt wegens kortingen op sigaretten

De controledienst van de FOD Volksgezondheid heeft tegen Aldi, Makro en Colruyt een proces-verbaal opgesteld, omdat de supermarktketens prijskortingen geven op de aankoop van grote hoeveelheden sigaretten en daarmee het verbod op tabaksreclame met de voeten treden. Behalve boetes tot 600.000 euro riskeren de drie ook strafrechterlijke vervolging. Colruyt weerlegt intussen met klem de uitspraken van de FOD Volksgezondheid.

Kortingen van 7 tot 20%

Het onderzoek, dat een jaar geleden werd opgestart, heeft aangetoond dat Makro en Colruyt kortingen van 7 tot 9% geven op de bekende sigarettenmerken. Aldi, dat enkel huismerken aanbiedt, duikt zelfs tot 20% onder de officiële prijs die op de fiscale zegels prijkt. Geen onbelangrijke vaststelling, aangezien Aldi voor roltabak de Belgische nummer twee is met een marktaandeel van 18%.

 

In maart hadden de krantenwinkels en de kleinere buurtwinkels al een klacht ingediend bij de FOD Economie wegens oneerlijke concurrentie. De FOD Volksgezondheid neemt die klacht nu mee in haar dossier tegen de drie supermarktketens.

 

Ook voor jeugdbewegingen... of toch niet?

De inspecteurs van Volksgezondheid zijn vooral niet te spreken over het feit dat Colruyt en Makro zelfs kortingen geven aan jeugdhuizen en jeugdbewegingen. Aan persagentschap Belga geeft Paul Van Den Meerssche van de tabakscontroledienst van Volksgezondheid toe dat prijsverlagingen wel mogen in een B2B-context, "maar ik beschouw een jeugdbeweging toch niet als een bedrijf dat winst moet maken. Zulke kortingen kunnen niet. Punt uit."

 

Colruyt weerlegt intussen dat het reclame maakt voor tabaksproducten en deze promoot bij jeugdbewegingen of jeugdhuizen. In een communiqué laat de groep weten dat ze de FOD Volksgezondheid al heeft meegedeeld om voor de volgende kortingacties voor jeugdkampen, de korting niet toe te kennen voor tabaksproducten

 

"Colruyt is dan ook verbaasd dat de FOD Volksgezondheid hier nu nog mee naar buiten komt." Colruyt wijst ook op het feit dat de Europese Unie verbiedt dat overheden minimum verkoopprijzen opleggen aan warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top