Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Hamburgerketen Quick wint de Comeos Mercuriusprijs 2012 met zijn nieuwe vestiging in Flémalle. De jury ging dit jaar op zoek naar het meest geslaagde winkelgebouw. Op de tweede plaats eindigde de Colruyt-winkel in Wépion, de derde plaats was weggelegd voor Standaard Boekhandel met zijn winkel in Turnhout.

Zeven genomineerden

Uit de vele ingezonden dossiers werden er zeven weerhouden, maar het was uiteindelijk de nieuwe Quick in Flémalle dat de hoofdprijs in de wacht sleepte. De jury loofde het uitgekiende bouwconcept dat Quick in Flémalle voor het eerst toepaste. "Door twee volumes op elkaar te schuiven, wordt immers met een minimum van grondoppervlakte een maximale commerciële oppervlakte gecreëerd", klinkt het. Het concept wordt nu dan ook doorgetrokken naar andere Quick-vestigingen.

In hun juryrapport omschreef de jury zijn taak evenwel als “bijzonder moeilijk, doordat totaal verschillende concepten met elkaar moesten worden vergeleken. Van een prachtige restauratie van een historisch pand (Standaard Boekhandel in Turnhout) over een doorgedreven duurzaamheidsoefening voor een supermarkt (Colruyt in Wépion) tot een totaal nieuw bouwmodel (Quick).”

 

Uiteindelijk werd geoordeeld over de architecturale en esthetische waarde, de integratie in de omgeving en de duurzaamheid. De jury bestond uit Jean-Luc Calonger (voorzitter Vereniging Centrummanagers), Luc Hubert (oprichter RetailSquare), Patrick Luysterman (journalist De Tijd) en Augustin Wigny (zaakvoerder Cameleon en winnaar van de Mercuriusprijs 2009).

 

Het is overigens de tweede keer op rij dat de Mercuriusprijs naar een fastfoodketen gaat. Vorig jaar ging de eer naar rivaal McDonald's, omwille van zijn sterke 'employer branding'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top