Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Hamburgerketen Quick wint de Comeos Mercuriusprijs 2012 met zijn nieuwe vestiging in Flémalle. De jury ging dit jaar op zoek naar het meest geslaagde winkelgebouw. Op de tweede plaats eindigde de Colruyt-winkel in Wépion, de derde plaats was weggelegd voor Standaard Boekhandel met zijn winkel in Turnhout.

Zeven genomineerden

Uit de vele ingezonden dossiers werden er zeven weerhouden, maar het was uiteindelijk de nieuwe Quick in Flémalle dat de hoofdprijs in de wacht sleepte. De jury loofde het uitgekiende bouwconcept dat Quick in Flémalle voor het eerst toepaste. "Door twee volumes op elkaar te schuiven, wordt immers met een minimum van grondoppervlakte een maximale commerciële oppervlakte gecreëerd", klinkt het. Het concept wordt nu dan ook doorgetrokken naar andere Quick-vestigingen.

In hun juryrapport omschreef de jury zijn taak evenwel als “bijzonder moeilijk, doordat totaal verschillende concepten met elkaar moesten worden vergeleken. Van een prachtige restauratie van een historisch pand (Standaard Boekhandel in Turnhout) over een doorgedreven duurzaamheidsoefening voor een supermarkt (Colruyt in Wépion) tot een totaal nieuw bouwmodel (Quick).”

 

Uiteindelijk werd geoordeeld over de architecturale en esthetische waarde, de integratie in de omgeving en de duurzaamheid. De jury bestond uit Jean-Luc Calonger (voorzitter Vereniging Centrummanagers), Luc Hubert (oprichter RetailSquare), Patrick Luysterman (journalist De Tijd) en Augustin Wigny (zaakvoerder Cameleon en winnaar van de Mercuriusprijs 2009).

 

Het is overigens de tweede keer op rij dat de Mercuriusprijs naar een fastfoodketen gaat. Vorig jaar ging de eer naar rivaal McDonald's, omwille van zijn sterke 'employer branding'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top