Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012 | RetailDetail

Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Hamburgerketen Quick wint de Comeos Mercuriusprijs 2012 met zijn nieuwe vestiging in Flémalle. De jury ging dit jaar op zoek naar het meest geslaagde winkelgebouw. Op de tweede plaats eindigde de Colruyt-winkel in Wépion, de derde plaats was weggelegd voor Standaard Boekhandel met zijn winkel in Turnhout.

Zeven genomineerden

Uit de vele ingezonden dossiers werden er zeven weerhouden, maar het was uiteindelijk de nieuwe Quick in Flémalle dat de hoofdprijs in de wacht sleepte. De jury loofde het uitgekiende bouwconcept dat Quick in Flémalle voor het eerst toepaste. "Door twee volumes op elkaar te schuiven, wordt immers met een minimum van grondoppervlakte een maximale commerciële oppervlakte gecreëerd", klinkt het. Het concept wordt nu dan ook doorgetrokken naar andere Quick-vestigingen.

In hun juryrapport omschreef de jury zijn taak evenwel als “bijzonder moeilijk, doordat totaal verschillende concepten met elkaar moesten worden vergeleken. Van een prachtige restauratie van een historisch pand (Standaard Boekhandel in Turnhout) over een doorgedreven duurzaamheidsoefening voor een supermarkt (Colruyt in Wépion) tot een totaal nieuw bouwmodel (Quick).”

 

Uiteindelijk werd geoordeeld over de architecturale en esthetische waarde, de integratie in de omgeving en de duurzaamheid. De jury bestond uit Jean-Luc Calonger (voorzitter Vereniging Centrummanagers), Luc Hubert (oprichter RetailSquare), Patrick Luysterman (journalist De Tijd) en Augustin Wigny (zaakvoerder Cameleon en winnaar van de Mercuriusprijs 2009).

 

Het is overigens de tweede keer op rij dat de Mercuriusprijs naar een fastfoodketen gaat. Vorig jaar ging de eer naar rivaal McDonald's, omwille van zijn sterke 'employer branding'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.