Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012 | RetailDetail

Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Quick wint Comeos Mercuriusprijs 2012

Hamburgerketen Quick wint de Comeos Mercuriusprijs 2012 met zijn nieuwe vestiging in Flémalle. De jury ging dit jaar op zoek naar het meest geslaagde winkelgebouw. Op de tweede plaats eindigde de Colruyt-winkel in Wépion, de derde plaats was weggelegd voor Standaard Boekhandel met zijn winkel in Turnhout.

Zeven genomineerden

Uit de vele ingezonden dossiers werden er zeven weerhouden, maar het was uiteindelijk de nieuwe Quick in Flémalle dat de hoofdprijs in de wacht sleepte. De jury loofde het uitgekiende bouwconcept dat Quick in Flémalle voor het eerst toepaste. "Door twee volumes op elkaar te schuiven, wordt immers met een minimum van grondoppervlakte een maximale commerciële oppervlakte gecreëerd", klinkt het. Het concept wordt nu dan ook doorgetrokken naar andere Quick-vestigingen.

In hun juryrapport omschreef de jury zijn taak evenwel als “bijzonder moeilijk, doordat totaal verschillende concepten met elkaar moesten worden vergeleken. Van een prachtige restauratie van een historisch pand (Standaard Boekhandel in Turnhout) over een doorgedreven duurzaamheidsoefening voor een supermarkt (Colruyt in Wépion) tot een totaal nieuw bouwmodel (Quick).”

 

Uiteindelijk werd geoordeeld over de architecturale en esthetische waarde, de integratie in de omgeving en de duurzaamheid. De jury bestond uit Jean-Luc Calonger (voorzitter Vereniging Centrummanagers), Luc Hubert (oprichter RetailSquare), Patrick Luysterman (journalist De Tijd) en Augustin Wigny (zaakvoerder Cameleon en winnaar van de Mercuriusprijs 2009).

 

Het is overigens de tweede keer op rij dat de Mercuriusprijs naar een fastfoodketen gaat. Vorig jaar ging de eer naar rivaal McDonald's, omwille van zijn sterke 'employer branding'.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.