Reputatie van Belgische bedrijven daalt

Reputatie van Belgische bedrijven daalt
De reputatie van 35 toonaangevende Belgische bedrijven is er het voorbije jaar op achteruitgegaan. Alleen Spa en bpost konden hun reputatie opkrikken, alle andere bedrijven boeren achteruit, ook leider Colruyt.

Colruyt geniet beste reputatie, maar boet veel voorsprong in

Colruyt haalt een score van 79,6 in de reputatiestudie van het consultingbureau Akkanto over 35 topbedrijven in ons land. Daarmee voert de Halse discounter voor het tweede jaar op rij de rangschikking aan, maar donderde het wel vijf volle punten omlaag. De supermarktketen wordt op de voet gevolgd door watergroep Spa(del) met 74,4 punten (+1,8) en chocolatier Neuhaus met 74,3 (-4,4). Delhaize (3,1 achteruit naar 73,2) en nieuwkomer Tiense Suiker (71,6) vervolledigen de top-5.

 

In het lijstje van 35 staan ook nog Makro (12e met 64 punten), op de voet gevolgd door Mestdagh (-5,5 naar 63,6). Carrefour (57,9) verliest 3,7 punten en strandt net onder bpost. Helemaal onderaan staat (toen nog) Dexia Bank België, die liefst 34,1 punten inboet en strandt op nog amper 28,3. De felgeplaagde bank neemt de rode lantaarn over van de NMBS, dat 'maar' 0,5 punten achteruitging tot 43,3. Ook de op één na grootste daler was overigens een bank: BNP Paribas Fortis (-10,8 naar 50,9).

 

Slechts twee stijgers

Het gemiddelde van de 35 beoordeelde bedrijven daalde van 64,3 vorig jaar naar 59,1 nu. Dat zou volgens Akkanto alles te maken hebben met de politieke en economische context waarbinnen de meting plaatsvond: van de ruim 14.000 Belgen die in januari en februari werden ondervraagd, zei 54% dat ze minder vertrouwen hadden dan vorig jaar.

 

Een ‘gemiddelde' score ligt tussen 60 en 70 punten. Bedrijven die boven de 70 uitstijgen, hebben een uitgesproken sterke reputatie. Wie minder dan 60 haalt, moet zich zorgen maken. Dat laatste is echter het geval voor meer dan de helft van de 35 onderzochte bedrijven.

Tags: