RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

SCOOP Store: Vandaag starten én stoppen veel meer labels

icon
Algemeen30 augustus, 2018

Wie graag nieuw design ontdekt, kan zijn hart ophalen bij SCOOP Store. In de drie winkels en webshop kunnen startende labels ruimte huren om hun producten te verkopen. Oprichter Inge Wouters spreekt op de RetailDetail Day over het innovatieve retailconcept.

 

Sociale media zijn belangrijk omnichannelkanaal

SCOOP Store maakt het systeem van online marktplaatsen omnichannel: iedereen kan er zijn eigen creaties verkopen, zonder een eigen winkel of webshop te hoeven openen. Toen SCOOP Store in 2014 is gestart, was omnichannel nochtans nog niet zo’n feit. “De omnichannel-evolutie is ontegensprekelijk een versnelling hoger geschakeld sinds 2014 en het retaillandschap is in volle ontwikkeling”, merkt Wouters. 

 

Vooral het belang van sociale media is de afgelopen jaren sterk toegenomen, ook voor SCOOP store: in twee jaar tijd is Instagram bijvoorbeeld niet alleen uitgegroeid tot een belangrijk communicatiekanaal, waarop de onderneming 45.000 volgers heeft, maar het is inmiddels ook een verkoopkanaal. 

 

Ook de webshop neemt aan belang toe, al zijn de fysieke winkelpunten van SCOOP Store nog veruit het belangrijkste verkoopkanaal. Wouters: “We bieden vandaag een zeer beperkt aantal producten online aan, maar hier zal in het komende jaar sterk verandering in komen. Voor de meeste labels zijn de producten weliswaar ook in hun eigen webshop verkrijgbaar.”

 

Starten makkelijker dan ooit, opvallen moeilijker

De bedoeling van SCOOP Store is startende labels meer zichtbaar maken, een flinke uitdaging in deze digitale tijden. “Enerzijds is het door de digitalisering nog nooit zo gemakkelijk geweest om een nieuw label op te starten. Zo is het vergaren van startkapitaal toegankelijker geworden via online crowdfundingplatformen en risicokapitaal. Voor het creëren van een label vind je ook alles op het internet en is het erg gemakkelijk om producten te koop aan te bieden via webshops”, ziet Inge Wouters.

 

Het opzetten van een label is daardoor ogenschijnlijk gemakkelijk geworden en heeft een grote aantrekkingskracht op ondernemende mensen. Denk maar aan de grote hoeveelheid nieuwe T-shirtlabels met originele bedrukkingen die je online vindt. Anderzijds maakt dat gemak het – paradoxaal genoeg – ook net complex: “Er is zo’n groot aanbod in binnen- en buitenland dat het zeer moeilijk is om als nieuw label op te vallen en een kooppubliek op te bouwen”.

 

“Vandaag zijn er dus veel meer starters, maar tegelijk ook veel labels die ermee ophouden na één jaar. Het is net deze brug tussen de labels en het kooppubliek die we vanuit SCOOP Store aanbieden. We ondersteunen in de uitbouw en professionalisering van een label, terwijl we visibiliteit en een kooppubliek aanbieden”, vat Wouters de werking van haar geesteskind samen.

 

SCOOP Store helpt labels mee opbouwen

Het fundamentele verschil tussen reguliere retail en haar businessmodel: “De merken zijn onze klanten en niet onze leveranciers.” SCOOP Store biedt een kanaal aan opkomend labels om te testen en te groeien, door ze typisch in een periode van 6 tot 12 maanden – ook al is er een beperkt vast labelaanbod – ruimte in de winkel te laten huren en “samen aan het label te bouwen”.

 

Behalve de verkoopruimte levert het concept immers ook extra diensten en ondersteuning aan de labels. Wouters: “Standaard geven wij aan elk label op regelmatige basis feedback en  advies, standaard op basis van input van shoppers, store crew, bloggers en influencers, … Elementen zoals productassortiment, prijsstelling, verpakking en kwaliteit komen dan aan bod.”

 

De focus ligt op real-time ‘store performance’ data en online platformdata, maar “indien gewenst voeren we nog diepgaander klantenonderzoek uit. We zijn ook erg meedenkend over hoe we het labelverhaal in de winkel kunnen brengen en hoe we extra visibiliteit kunnen creëren. Dit kan gaan van POS-materiaal tot in-store workshops.”

 

Groot nieuws op komst

In het zoeken naar labels geldt één stelregel: “We zijn op zoek naar originele producten die een lach op ons gezicht toveren. We streven een mix na van productcategorieën en gebruiken dit als uitgangsbasis in onze zoektocht naar labels. Ons productaanbod is zeer divers en wekelijks komen er nieuwe producten binnen.”

 

Het aanbod verschilt zo weliswaar van winkel tot winkel: “We dwingen onze labels niet om in alle stores aanwezig te zijn. Ook de mogelijkheid om producten te verkopen via onze webshop is geen verplichting.”

 

Hoe SCOOP Store dan vermijdt dat de winkels een allegaartje worden? “De variëteit is erg aantrekkelijk voor shoppers, maar is een grote uitdaging voor een overzichtelijk en aantrekkelijk winkelbeeld”, geeft de onderneemster toe. “We werken momenteel met een team van specialisten in retaildesign en visual merchandising aan iets… en daarover is heel binnenkort meer (groot) nieuws op komst.”

 

Wat voor groot nieuws er op til is bij SCOOP Store, hoor je op de RetailDetail Day 2018 op 20 september. Schrijf je hier snel in.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN