Sigaretten te goedkoop verkocht bij supermarkten | RetailDetail

Sigaretten te goedkoop verkocht bij supermarkten

Sigaretten te goedkoop verkocht bij supermarkten

Belgische supermarkten en nachtwinkels verkopen sigaretten vaak onder de vastgestelde prijs. Bovendien maken ze ook te veel reclame voor de producten, blijkt uit controles die werden uitgevoerd door Volksgezondheid.

Hoge boetes

Volksgezondheid voerde vorig jaar een duizendtal controles uit bij supermarkten, tabaks- en nachtwinkels. Daarbij werd vastgesteld dat één op zes handelaars de tabaksproducten onder de prijs verkochten. "Doelbewust worden de pakjes per twee verpakt om ze onder de prijs te verkopen. Dat is verboden" zegt Paul Van Den Meerssche van de Tabakscontroledienst in Het Nieuwsblad. "De tabaksfabrikanten beseffen het niet, maar ze spelen met levens."

 

De Tabakscontroledienst treedt hard op tegen overtreders: zo werden er vorig jaar 31 boetes van 60.000 euro uitgeschreven. De Vlaamse Liga tegen Kanker vindt dat echter nog niet streng genoeg en wil dat sigarettenpakjes volledig uit het zicht verdwijnen in de winkels, om zo vooral jongeren niet aan te zetten tot rokers. In de categorie 12 tot 18 jaar daalt het aantal rokers immers niet meer: momenteel rookt daarvan ongeveer 15 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarktketen Morrisons wordt uur per week stil

23/07/2018

De Britse supermarktketen Morrisons organiseert voortaan elke week een prikkelarm uur voor mensen met autisme. Op zaterdagochtend tussen 9 en 10 zal er geen muziek te horen zijn, dimmen de lichten en wordt zelfs het piepje van de kassascanner stiller. 

Chinese internetreus JD.com dit jaar van start in Europa

23/07/2018

Topman Richard Liu van JD.com wil ook op de Europese markt de concurrentie aangaan met Amazon en Alibaba. In Frankrijk heeft de retailer een logistiek centrum gebouwd, Italië komt eraan en nog voor het einde van het jaar wordt het bedrijf operationeel in Duitsland.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.