Sigaretten te goedkoop verkocht bij supermarkten | RetailDetail

Sigaretten te goedkoop verkocht bij supermarkten

Sigaretten te goedkoop verkocht bij supermarkten

Belgische supermarkten en nachtwinkels verkopen sigaretten vaak onder de vastgestelde prijs. Bovendien maken ze ook te veel reclame voor de producten, blijkt uit controles die werden uitgevoerd door Volksgezondheid.

Hoge boetes

Volksgezondheid voerde vorig jaar een duizendtal controles uit bij supermarkten, tabaks- en nachtwinkels. Daarbij werd vastgesteld dat één op zes handelaars de tabaksproducten onder de prijs verkochten. "Doelbewust worden de pakjes per twee verpakt om ze onder de prijs te verkopen. Dat is verboden" zegt Paul Van Den Meerssche van de Tabakscontroledienst in Het Nieuwsblad. "De tabaksfabrikanten beseffen het niet, maar ze spelen met levens."

 

De Tabakscontroledienst treedt hard op tegen overtreders: zo werden er vorig jaar 31 boetes van 60.000 euro uitgeschreven. De Vlaamse Liga tegen Kanker vindt dat echter nog niet streng genoeg en wil dat sigarettenpakjes volledig uit het zicht verdwijnen in de winkels, om zo vooral jongeren niet aan te zetten tot rokers. In de categorie 12 tot 18 jaar daalt het aantal rokers immers niet meer: momenteel rookt daarvan ongeveer 15 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.