RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Singles' Day schudt wereldwijd de retailkalender op, ook hier

icon
Algemeen14 november, 2017

Opzij kerstomzet, Singles’ Day is – met verpletterende voorsprong – de grootste winkelfeestdag geworden. Alibaba boekte op zijn eentje liefst 22 miljard euro omzet in slechts 24 uur en ook Bol.com genoot mee. Gaan we naar een nieuwe retailkalender?

Groter dan Black Friday, Cyber Monday en Amazon Prime Day samen

Een feestdag voor jezelf, dat is Singles’ Day. Ontstaan in China als tegenreactie op Valentijn, waar de eenkindpolitiek voor een flink overschot aan alleenstaande mannen heeft gezorgd, past Singles’ Day vandaag 100% in de tijdsgeest: een dag waarop consumenten online shoppen om zichzelf te verwennen. Gezien het stijgende aantal vrijgezellen in het Westen en het belang dat vooral millennials aan ‘zelfzorg’ hechten, is het maar een kwestie van tijd vooraleer Singles’ Day ook een ‘hoogdag’ wordt. 

 

Alibaba zette nota bene in de eerste twee minuten van Singles’ Day ongeveer even veel om (twee miljard dollar) als in de hele maand september, en zette zo Amazon en de hele Angelsaksische retailwereld te kijken. Bij Alibaba hadden shoppers de keuze tussen honderd miljoen producten van 140.000 deelnemende retailers en merken, van Apple en Maserati over P&G en Target tot kleine lokale aanbieders, zelfs in food.

 

Die cijfers staan in schril contrast met Black Friday (en diens inderhaast toegevoegde digitale broertje Cyber Monday), die Amerikaanse retailers al jarenlang naar de rest van de wereld proberen te exporteren. Die pogingen zijn echter weinig meer dan aandoenlijk te noemen, want analist GlobalData voorspelt een totale omzet van 10 miljard dollar voor de hele week na Black Friday (+3,8%). Ter vergelijking: de omzet bij Alibaba groeide met 39% ten opzichte van vorig jaar en Chinese rivaal JD.com haalde op Singles’ Day al een dagomzet van 16 miljard euro. Singles’ Day is zelfs achttien keer groter dan Amazon Prime Day, berekende marketingstrateeg Igor Beuker. 

 

Ideaal voor positionering Europese verwenproducten

Dichter bij huis deden Bol.com en Media Markt mee aan het ‘Double 11 Shopping Festival’, zoals Singles’ Day ook wel wordt genoemd. Ici Paris XL, Hunkemöller en H&M pikten eveneens in op de nieuwe feestdag. Bij Bol.com was het meteen goed voor “de drukste zaterdag van dit jaar” en een omzet die de eigen verwachtingen overtrof, al is Black Friday voorlopig nog wel groter voor de e-tailer. Op Singles’ Day werden er tienduizenden producten verkocht, voornamelijk “verwencadeautjes voor jezelf”. Parfum en verzorgingsproducten verkochten het best. “Gelet op de sociologische ontwikkeling zal Singles’ Day ook hier steeds populairder worden, niet in de laatste plaats door speciale aanbiedingen van winkels en online winkels. Even jezelf op de eerste plaats zetten in plaats van een ander, single of niet”, voorspelt marketingprofessor Cor Molenaar. 

 

Voor Belgische en Nederlandse (web)winkels biedt Singles’ Day dan ook heel wat kansen als verkoopdag, zeker aangezien Belgen sowieso wel te vinden zijn voor het idee om zichzelf te verwennen. Ook voor producenten uit de Benelux is het echter een uitgelezen kans om zich op die dag als luxe- en dus verwenmerk in de Chinese markt te positioneren. Europese producten worden daar in China over het algemeen toch al mee geassocieerd.

 

Non-stopspektakel aan het hof van Jack Ma

Het is dan wel belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Singles’ Day om meer gaat dan weer een kortingsactie of prijsstuntdag. In China is het een non-stopspektakel dat 24 uur lang duurt. Vorig jaar vlogen Victoria en David Beckham over om samen met Jack Ma te gaan aftellen, dit jaar stonden onder andere Nicole Kidman en Pharrell Williams op het podium. De hele show is live op televisie, radio en internet te volgen, een eindeloze rij filmsterren en popsterren passeren de revue. 

 

Alibaba-baas Jack Ma heeft Singles’ Day al vroeg omarmd en grijpt die gelegenheid nu gretig aan om zijn eigen strategie en visie tentoon te spreiden en als een zonnekoning de festiviteiten aan te sturen. De ondernemer speelde zelfs mee in één van de films die debuteerde tijdens de aftel-show, namelijk een documentaire over Tai Chi (de gevechtsport die Jack Ma beoefent). Singles’ Day is koningsdag voor de Chinese retailkoning en binnenkort vieren (of buigen) we allemaal mee. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN