Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands | RetailDetail

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands
Is het de crisis of is het de trend naar duurzaamheid en vintage? Feit is dat de Belg er blijkbaar steeds minder moeite mee heeft om in de aanloop naar Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar tweedehandsgeschenken te kopen. Zowel bij Cash Converters als bij zoekertjessite 2dehands.be is de trend onmiskenbaar.

113% meer bezoekers op 2dehands.be

In tijden van crisis en koopkrachtvermindering denkt ook de Sint blijkbaar aan zijn portemonnee. Zo zag 2dehands.be - met ca. 550.000 bezoekers per dag en meer dan 2,5 miljoen producten online de meest bezochte zoekertjessite van het land - zijn bezoekersaantal in de afdeling Speelgoed & Spelletjes met liefst 113% stijgen tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De twee voorbije weken alleen al zijn goed voor een stijging met meer dan 35% tegenover de twee weken ervoor.

 

Even polsen bij bezoekers van de site leert al gauw dat de Belg meer dan ooit op zijn centen let: "De voorbije jaren kon ik steeds mijn budget wat verhogen om leuke spulletjes te kunnen weggeven. Dit jaar hou ik mijn kosten gelijk, maar door op een zoekertjessite nauwelijks gebruikte artikelen aan te schaffen, kan ik zelfs meer mooie cadeaus kopen voor mijn familie."

 

Al speelt ook nog een andere trend mee: "Vintage en retro zijn helemaal 'in' en het is origineel en nog duurzaam ook om zo’n uniek item uit vroegere tijden te schenken", zegt een andere bezoeker.

 

16% omzetstijging bij Cash Converters

Dezelfde fenomenen liggen ook aan de basis van de sterke groei die Cash Converters in ons land doormaakt. "Meer dan een miljoen landgenoten uit alle lagen van de bevolking bezoeken onze winkels, om iets te verkopen of om iets te kopen. Tegenwoordig tellen we 70.000 nieuwe verkopers per jaar, terwijl ook het aantal kopers sinds begin dit jaar met 10% toegenomen is", zegt Chantal Heymans, directrice van Cash Converters België. De omzet was eind oktober - op vergelijkbare basis - gestegen met 16% tegenover een jaar eerder.

 

Cash Converters schrijft dat succes onder meer toe aan de groeiende interesse voor tweedehandse spullen. "De consument heeft daaromtrent steeds minder complexen. Het taboe is beetje bij beetje afgebrokkeld", zegt Chantal Heymans. "Vooral dankzij de kwaliteit, want dat is wel het belangrijkste: mensen willen een kwalitatief product in een goede staat kunnen schenken. En als je het verschil met een nieuw exemplaar enkel nog merkt in je portefeuille, dan is de keuze snel gemaakt."

 

Cash Converters, een van oorsprong Australisch concept, kwam 15 jaar geleden naar België. De franchiseketen heeft vandaag 22 vestigingen over het hele land en telt 175 medewerkers. Wereldwijd zijn er zo'n 700 vestigingen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top