Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands | RetailDetail

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands
Is het de crisis of is het de trend naar duurzaamheid en vintage? Feit is dat de Belg er blijkbaar steeds minder moeite mee heeft om in de aanloop naar Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar tweedehandsgeschenken te kopen. Zowel bij Cash Converters als bij zoekertjessite 2dehands.be is de trend onmiskenbaar.

113% meer bezoekers op 2dehands.be

In tijden van crisis en koopkrachtvermindering denkt ook de Sint blijkbaar aan zijn portemonnee. Zo zag 2dehands.be - met ca. 550.000 bezoekers per dag en meer dan 2,5 miljoen producten online de meest bezochte zoekertjessite van het land - zijn bezoekersaantal in de afdeling Speelgoed & Spelletjes met liefst 113% stijgen tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De twee voorbije weken alleen al zijn goed voor een stijging met meer dan 35% tegenover de twee weken ervoor.

 

Even polsen bij bezoekers van de site leert al gauw dat de Belg meer dan ooit op zijn centen let: "De voorbije jaren kon ik steeds mijn budget wat verhogen om leuke spulletjes te kunnen weggeven. Dit jaar hou ik mijn kosten gelijk, maar door op een zoekertjessite nauwelijks gebruikte artikelen aan te schaffen, kan ik zelfs meer mooie cadeaus kopen voor mijn familie."

 

Al speelt ook nog een andere trend mee: "Vintage en retro zijn helemaal 'in' en het is origineel en nog duurzaam ook om zo’n uniek item uit vroegere tijden te schenken", zegt een andere bezoeker.

 

16% omzetstijging bij Cash Converters

Dezelfde fenomenen liggen ook aan de basis van de sterke groei die Cash Converters in ons land doormaakt. "Meer dan een miljoen landgenoten uit alle lagen van de bevolking bezoeken onze winkels, om iets te verkopen of om iets te kopen. Tegenwoordig tellen we 70.000 nieuwe verkopers per jaar, terwijl ook het aantal kopers sinds begin dit jaar met 10% toegenomen is", zegt Chantal Heymans, directrice van Cash Converters België. De omzet was eind oktober - op vergelijkbare basis - gestegen met 16% tegenover een jaar eerder.

 

Cash Converters schrijft dat succes onder meer toe aan de groeiende interesse voor tweedehandse spullen. "De consument heeft daaromtrent steeds minder complexen. Het taboe is beetje bij beetje afgebrokkeld", zegt Chantal Heymans. "Vooral dankzij de kwaliteit, want dat is wel het belangrijkste: mensen willen een kwalitatief product in een goede staat kunnen schenken. En als je het verschil met een nieuw exemplaar enkel nog merkt in je portefeuille, dan is de keuze snel gemaakt."

 

Cash Converters, een van oorsprong Australisch concept, kwam 15 jaar geleden naar België. De franchiseketen heeft vandaag 22 vestigingen over het hele land en telt 175 medewerkers. Wereldwijd zijn er zo'n 700 vestigingen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.