Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands | RetailDetail

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands
Is het de crisis of is het de trend naar duurzaamheid en vintage? Feit is dat de Belg er blijkbaar steeds minder moeite mee heeft om in de aanloop naar Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar tweedehandsgeschenken te kopen. Zowel bij Cash Converters als bij zoekertjessite 2dehands.be is de trend onmiskenbaar.

113% meer bezoekers op 2dehands.be

In tijden van crisis en koopkrachtvermindering denkt ook de Sint blijkbaar aan zijn portemonnee. Zo zag 2dehands.be - met ca. 550.000 bezoekers per dag en meer dan 2,5 miljoen producten online de meest bezochte zoekertjessite van het land - zijn bezoekersaantal in de afdeling Speelgoed & Spelletjes met liefst 113% stijgen tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De twee voorbije weken alleen al zijn goed voor een stijging met meer dan 35% tegenover de twee weken ervoor.

 

Even polsen bij bezoekers van de site leert al gauw dat de Belg meer dan ooit op zijn centen let: "De voorbije jaren kon ik steeds mijn budget wat verhogen om leuke spulletjes te kunnen weggeven. Dit jaar hou ik mijn kosten gelijk, maar door op een zoekertjessite nauwelijks gebruikte artikelen aan te schaffen, kan ik zelfs meer mooie cadeaus kopen voor mijn familie."

 

Al speelt ook nog een andere trend mee: "Vintage en retro zijn helemaal 'in' en het is origineel en nog duurzaam ook om zo’n uniek item uit vroegere tijden te schenken", zegt een andere bezoeker.

 

16% omzetstijging bij Cash Converters

Dezelfde fenomenen liggen ook aan de basis van de sterke groei die Cash Converters in ons land doormaakt. "Meer dan een miljoen landgenoten uit alle lagen van de bevolking bezoeken onze winkels, om iets te verkopen of om iets te kopen. Tegenwoordig tellen we 70.000 nieuwe verkopers per jaar, terwijl ook het aantal kopers sinds begin dit jaar met 10% toegenomen is", zegt Chantal Heymans, directrice van Cash Converters België. De omzet was eind oktober - op vergelijkbare basis - gestegen met 16% tegenover een jaar eerder.

 

Cash Converters schrijft dat succes onder meer toe aan de groeiende interesse voor tweedehandse spullen. "De consument heeft daaromtrent steeds minder complexen. Het taboe is beetje bij beetje afgebrokkeld", zegt Chantal Heymans. "Vooral dankzij de kwaliteit, want dat is wel het belangrijkste: mensen willen een kwalitatief product in een goede staat kunnen schenken. En als je het verschil met een nieuw exemplaar enkel nog merkt in je portefeuille, dan is de keuze snel gemaakt."

 

Cash Converters, een van oorsprong Australisch concept, kwam 15 jaar geleden naar België. De franchiseketen heeft vandaag 22 vestigingen over het hele land en telt 175 medewerkers. Wereldwijd zijn er zo'n 700 vestigingen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.