Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands

Sint en Kerstman kiezen steeds vaker voor tweedehands
Is het de crisis of is het de trend naar duurzaamheid en vintage? Feit is dat de Belg er blijkbaar steeds minder moeite mee heeft om in de aanloop naar Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar tweedehandsgeschenken te kopen. Zowel bij Cash Converters als bij zoekertjessite 2dehands.be is de trend onmiskenbaar.

113% meer bezoekers op 2dehands.be

In tijden van crisis en koopkrachtvermindering denkt ook de Sint blijkbaar aan zijn portemonnee. Zo zag 2dehands.be - met ca. 550.000 bezoekers per dag en meer dan 2,5 miljoen producten online de meest bezochte zoekertjessite van het land - zijn bezoekersaantal in de afdeling Speelgoed & Spelletjes met liefst 113% stijgen tegenover dezelfde periode een jaar eerder. De twee voorbije weken alleen al zijn goed voor een stijging met meer dan 35% tegenover de twee weken ervoor.

 

Even polsen bij bezoekers van de site leert al gauw dat de Belg meer dan ooit op zijn centen let: "De voorbije jaren kon ik steeds mijn budget wat verhogen om leuke spulletjes te kunnen weggeven. Dit jaar hou ik mijn kosten gelijk, maar door op een zoekertjessite nauwelijks gebruikte artikelen aan te schaffen, kan ik zelfs meer mooie cadeaus kopen voor mijn familie."

 

Al speelt ook nog een andere trend mee: "Vintage en retro zijn helemaal 'in' en het is origineel en nog duurzaam ook om zo’n uniek item uit vroegere tijden te schenken", zegt een andere bezoeker.

 

16% omzetstijging bij Cash Converters

Dezelfde fenomenen liggen ook aan de basis van de sterke groei die Cash Converters in ons land doormaakt. "Meer dan een miljoen landgenoten uit alle lagen van de bevolking bezoeken onze winkels, om iets te verkopen of om iets te kopen. Tegenwoordig tellen we 70.000 nieuwe verkopers per jaar, terwijl ook het aantal kopers sinds begin dit jaar met 10% toegenomen is", zegt Chantal Heymans, directrice van Cash Converters België. De omzet was eind oktober - op vergelijkbare basis - gestegen met 16% tegenover een jaar eerder.

 

Cash Converters schrijft dat succes onder meer toe aan de groeiende interesse voor tweedehandse spullen. "De consument heeft daaromtrent steeds minder complexen. Het taboe is beetje bij beetje afgebrokkeld", zegt Chantal Heymans. "Vooral dankzij de kwaliteit, want dat is wel het belangrijkste: mensen willen een kwalitatief product in een goede staat kunnen schenken. En als je het verschil met een nieuw exemplaar enkel nog merkt in je portefeuille, dan is de keuze snel gemaakt."

 

Cash Converters, een van oorsprong Australisch concept, kwam 15 jaar geleden naar België. De franchiseketen heeft vandaag 22 vestigingen over het hele land en telt 175 medewerkers. Wereldwijd zijn er zo'n 700 vestigingen.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top