Telenet neemt Base niet over | RetailDetail

Telenet neemt Base niet over

Telenet neemt Base niet over

De telecommunicatiegroep Telenet trekt zich terug uit de overnamestrijd rond gsm-operator Base. Andere kandidaat-overnemers zoals De Persgroep en de investeringsfondsen Blackstone, Cinven en Providence Equity Partner zijn daarmee een lastige concurrent kwijt.

Geen overname, ondanks verplichtingen

Telenet werd lang genoemd als kandidaat-overnemer, omdat het telecombedrijf momenteel al actief is in internet, digitale televisie en telefonie via de kabel. Daarnaast biedt het bedrijf ook gsm-abonnementen aan, maar een eigen gsm-netwerk heeft de Mechelse onderneming niet. Daarvoor werkt Telenet (voorlopig?) samen met Mobistar.

 

Nochtans heeft Telenet zelf een 3G-licentie gekocht, wat toelaat om mobiel op het internet te gaan, wat aangeeft dat het bedrijf plannen koestert voor mobiele communicatie. Een eigen netwerk kost evenwel handenvol geld, dus was een overname van een gsm-operator een voor de hand liggende oplossing.

 

Volgens de bepalingen van de licentie moeten Telenet en zijn partner VOO in 2013 immers van start gaan met een commercieel aanbod en moet het netwerk tegen de zomer van 2014 30% van de bevolking dekken.

 

Aangewezen op samenwerking met Mobistar

Telenet zegt echter geen grote overnames meer te plannen: het bedrijf gaat zijn cashflow gebruiken om eigen aandelen in te kopen. Daardoor zullen er minder aandelen in omloop zijn, zodat toekomstige winsten over minder titels moeten worden gespreid.

 

Dat betekent wel dat Telenet voor nieuwe mobiele toepassingen op samenwerkingen zal aangewezen blijven. In dat kader wijst het bedrijf erop dat de samenwerking met Mobistar recentelijk nog voor vijf jaar werd verlengd. In het verleden werd overigens geregeld gespeculeerd op een overname van Mobistar door Telenet of op een fusie tussen beide bedrijven.

 

De gsm-diensten die Telenet verkoopt, worden dus geleverd door het dochterbedrijf van France Telecom. Telenet lanceerde pas nog de tariefplannen King en Kong. Het eerste mikt op matige gebruikers, het tweede op grote afnemers.

 

KPN wil af van 4,4 miljoen Belgische klanten

Base heeft 4,4 miljoen klanten en is daarmee de derde grootste mobiele operator in België, na Proximus en Mobistar. Het bedrijf is door zijn hoofdaandeelhouder KPN in de etalage gezet. KPN wil de opbrengst gebruiken om te investeren op zijn thuismarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top