Telenet neemt Base niet over | RetailDetail

Telenet neemt Base niet over

Telenet neemt Base niet over

De telecommunicatiegroep Telenet trekt zich terug uit de overnamestrijd rond gsm-operator Base. Andere kandidaat-overnemers zoals De Persgroep en de investeringsfondsen Blackstone, Cinven en Providence Equity Partner zijn daarmee een lastige concurrent kwijt.

Geen overname, ondanks verplichtingen

Telenet werd lang genoemd als kandidaat-overnemer, omdat het telecombedrijf momenteel al actief is in internet, digitale televisie en telefonie via de kabel. Daarnaast biedt het bedrijf ook gsm-abonnementen aan, maar een eigen gsm-netwerk heeft de Mechelse onderneming niet. Daarvoor werkt Telenet (voorlopig?) samen met Mobistar.

 

Nochtans heeft Telenet zelf een 3G-licentie gekocht, wat toelaat om mobiel op het internet te gaan, wat aangeeft dat het bedrijf plannen koestert voor mobiele communicatie. Een eigen netwerk kost evenwel handenvol geld, dus was een overname van een gsm-operator een voor de hand liggende oplossing.

 

Volgens de bepalingen van de licentie moeten Telenet en zijn partner VOO in 2013 immers van start gaan met een commercieel aanbod en moet het netwerk tegen de zomer van 2014 30% van de bevolking dekken.

 

Aangewezen op samenwerking met Mobistar

Telenet zegt echter geen grote overnames meer te plannen: het bedrijf gaat zijn cashflow gebruiken om eigen aandelen in te kopen. Daardoor zullen er minder aandelen in omloop zijn, zodat toekomstige winsten over minder titels moeten worden gespreid.

 

Dat betekent wel dat Telenet voor nieuwe mobiele toepassingen op samenwerkingen zal aangewezen blijven. In dat kader wijst het bedrijf erop dat de samenwerking met Mobistar recentelijk nog voor vijf jaar werd verlengd. In het verleden werd overigens geregeld gespeculeerd op een overname van Mobistar door Telenet of op een fusie tussen beide bedrijven.

 

De gsm-diensten die Telenet verkoopt, worden dus geleverd door het dochterbedrijf van France Telecom. Telenet lanceerde pas nog de tariefplannen King en Kong. Het eerste mikt op matige gebruikers, het tweede op grote afnemers.

 

KPN wil af van 4,4 miljoen Belgische klanten

Base heeft 4,4 miljoen klanten en is daarmee de derde grootste mobiele operator in België, na Proximus en Mobistar. Het bedrijf is door zijn hoofdaandeelhouder KPN in de etalage gezet. KPN wil de opbrengst gebruiken om te investeren op zijn thuismarkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.