RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Terug naar school": kloof van 40% tussen duurste en goedkoopste keten

icon
Algemeen16 augustus, 2012

Van Atoma over Bic tot Stabilo: bijna 40% verschil

Consumentenorganisatie Test-Aankoop stelde een lijst van 41 merkproducten samen – van een Atoma-schriftje over een Bic-balpen tot een markeerstift van Stabilo – en vergeleek de prijzen van die korf in verschillende Belgische ketens. De winkelketen Trafic, vooral actief in Wallonië, kwam als de goedkoopste uit de bus. Multi Bazar, dat twee vestigingen heeft in West-Vlaanderen, en Colruyt vervolledigen het podium. Makro viel net buiten de prijzen.

 

Het prijsverschil tussen de goedkoopste (Trafic) en de duurste ketens (Fun en Club) loopt op tot bijna 40%: de 41 merkproducten kostten bij Trafic 130 euro, bij Fun 178 euro en bij Club 181 euro.

 

Goedkoopste product: tot 243% prijsverschil

De consumentenorganisatie stelde daarnaast ook een lijst samen van 43 producten waarvoor ze de prijs van het goedkoopste alternatief noteerde, ongeacht het merk dus. In dit klassement spant winkelketen Action de kroon. Trafic strandt nu op plaats twee en is al 67% duurder. De derde in het rijtje, Cora, is zelfs al 115% duurder dan Action.

 

Hekkensluiters zijn ook nu weer Club en Fun, bij wie Test-Aankoop respectievelijk 221% en 243% méér betaalde. Uitgedrukt in cash geeft dat 35 euro bij Action tegenover 111 euro bij Club en 118 euro bij Fun.

 

Huismerken in de lift

Inmiddels leert een rondvraag van handelsfederatie Comeos dat de licentieproducten het bijzonder goed blijven doen: “Hello Kitty, Spiderman en Cars sieren vanaf september weer het meeste schoolgerief. Een nieuwkomer is de Angry Birds-collectie, gebaseerd op het populaire spelletje”, klinkt het.

 

Al mogen ook de huismerken zich in een stijgende populaireit verheugen: “De grote winkelketens die hun eigen collectie produceren en verkopen, stellen vast dat de ouders steeds vaker op zoek gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dan kom je heel snel bij die huismerken terecht, zoals rugzakken die iets goedkoper en toch steviger zijn, ook al hebben ze dan geen tekening van een populair figuurtje.”

 

Volgens de huishoudbudgetenquête van de FOD Economie spenderen de Belgische gezinnen gemiddeld 219 euro per jaar aan schoolbenodigdheden. Inclusief boeken, schoolreizen en dergelijke loopt dat bedrag al op tot 722 euro.

 

“Misleidend onderzoek”

De retailers zelf hebben echter zo hun bemerkingen bij de studie van Test-Aankoop. “De organisatie pakt groots uit met een vergelijkend onderzoek van een jaar geleden dat niets zegt over de prijzen, noch over de kortingen van 2012. Zo wordt de consument misleid,” merkt Geert Degrande, communicatiemanager bij Fun, op.

 

“Een onafhankelijk onderzoek vandaag zou juist uitwijzen dat Fun bij de top behoort van de aanbieders van de goedkoopste producten. Van een consumentenorganisatie die zogenaamd de belangen van de consument verdedigt, zou je toch verwachten dat ze de consument niet op een dergelijke manier op het verkeerde been zet,” aldus Degrande.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN