"Terug naar school": kloof van 40% tussen duurste en goedkoopste keten

"Terug naar school": kloof van 40% tussen duurste en goedkoopste keten

(update) De oorlog om de scholieren is volop losgebarsten in de winkels. Boekentassen en pennenzakken gaan al vlot over de toonbank, zo meldt Comeos: licentieproducten doen het nog steeds goed, maar de huismerken stijgen sterk in populariteit. Test-Aankoop raadt de consument alvast aan goed te vergelijken, want de prijsverschillen tussen de ketens lopen op tot 40% voor merkproducten en zelfs tot 243% voor de goedkoopste instapspullen.

Van Atoma over Bic tot Stabilo: bijna 40% verschil

Consumentenorganisatie Test-Aankoop stelde een lijst van 41 merkproducten samen - van een Atoma-schriftje over een Bic-balpen tot een markeerstift van Stabilo - en vergeleek de prijzen van die korf in verschillende Belgische ketens. De winkelketen Trafic, vooral actief in Wallonië, kwam als de goedkoopste uit de bus. Multi Bazar, dat twee vestigingen heeft in West-Vlaanderen, en Colruyt vervolledigen het podium. Makro viel net buiten de prijzen.

 

Het prijsverschil tussen de goedkoopste (Trafic) en de duurste ketens (Fun en Club) loopt op tot bijna 40%: de 41 merkproducten kostten bij Trafic 130 euro, bij Fun 178 euro en bij Club 181 euro.

 

Goedkoopste product: tot 243% prijsverschil

De consumentenorganisatie stelde daarnaast ook een lijst samen van 43 producten waarvoor ze de prijs van het goedkoopste alternatief noteerde, ongeacht het merk dus. In dit klassement spant winkelketen Action de kroon. Trafic strandt nu op plaats twee en is al 67% duurder. De derde in het rijtje, Cora, is zelfs al 115% duurder dan Action.

 

Hekkensluiters zijn ook nu weer Club en Fun, bij wie Test-Aankoop respectievelijk 221% en 243% méér betaalde. Uitgedrukt in cash geeft dat 35 euro bij Action tegenover 111 euro bij Club en 118 euro bij Fun.

 

Huismerken in de lift

Inmiddels leert een rondvraag van handelsfederatie Comeos dat de licentieproducten het bijzonder goed blijven doen: "Hello Kitty, Spiderman en Cars sieren vanaf september weer het meeste schoolgerief. Een nieuwkomer is de Angry Birds-collectie, gebaseerd op het populaire spelletje", klinkt het.

 

Al mogen ook de huismerken zich in een stijgende populaireit verheugen: "De grote winkelketens die hun eigen collectie produceren en verkopen, stellen vast dat de ouders steeds vaker op zoek gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dan kom je heel snel bij die huismerken terecht, zoals rugzakken die iets goedkoper en toch steviger zijn, ook al hebben ze dan geen tekening van een populair figuurtje."

 

Volgens de huishoudbudgetenquête van de FOD Economie spenderen de Belgische gezinnen gemiddeld 219 euro per jaar aan schoolbenodigdheden. Inclusief boeken, schoolreizen en dergelijke loopt dat bedrag al op tot 722 euro.

 

"Misleidend onderzoek"

De retailers zelf hebben echter zo hun bemerkingen bij de studie van Test-Aankoop. "De organisatie pakt groots uit met een vergelijkend onderzoek van een jaar geleden dat niets zegt over de prijzen, noch over de kortingen van 2012. Zo wordt de consument misleid," merkt Geert Degrande, communicatiemanager bij Fun, op.

 

"Een onafhankelijk onderzoek vandaag zou juist uitwijzen dat Fun bij de top behoort van de aanbieders van de goedkoopste producten. Van een consumentenorganisatie die zogenaamd de belangen van de consument verdedigt, zou je toch verwachten dat ze de consument niet op een dergelijke manier op het verkeerde been zet," aldus Degrande.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top