"Terug naar school": kloof van 40% tussen duurste en goedkoopste keten | RetailDetail

"Terug naar school": kloof van 40% tussen duurste en goedkoopste keten

"Terug naar school": kloof van 40% tussen duurste en goedkoopste keten

(update) De oorlog om de scholieren is volop losgebarsten in de winkels. Boekentassen en pennenzakken gaan al vlot over de toonbank, zo meldt Comeos: licentieproducten doen het nog steeds goed, maar de huismerken stijgen sterk in populariteit. Test-Aankoop raadt de consument alvast aan goed te vergelijken, want de prijsverschillen tussen de ketens lopen op tot 40% voor merkproducten en zelfs tot 243% voor de goedkoopste instapspullen.

Van Atoma over Bic tot Stabilo: bijna 40% verschil

Consumentenorganisatie Test-Aankoop stelde een lijst van 41 merkproducten samen - van een Atoma-schriftje over een Bic-balpen tot een markeerstift van Stabilo - en vergeleek de prijzen van die korf in verschillende Belgische ketens. De winkelketen Trafic, vooral actief in Wallonië, kwam als de goedkoopste uit de bus. Multi Bazar, dat twee vestigingen heeft in West-Vlaanderen, en Colruyt vervolledigen het podium. Makro viel net buiten de prijzen.

 

Het prijsverschil tussen de goedkoopste (Trafic) en de duurste ketens (Fun en Club) loopt op tot bijna 40%: de 41 merkproducten kostten bij Trafic 130 euro, bij Fun 178 euro en bij Club 181 euro.

 

Goedkoopste product: tot 243% prijsverschil

De consumentenorganisatie stelde daarnaast ook een lijst samen van 43 producten waarvoor ze de prijs van het goedkoopste alternatief noteerde, ongeacht het merk dus. In dit klassement spant winkelketen Action de kroon. Trafic strandt nu op plaats twee en is al 67% duurder. De derde in het rijtje, Cora, is zelfs al 115% duurder dan Action.

 

Hekkensluiters zijn ook nu weer Club en Fun, bij wie Test-Aankoop respectievelijk 221% en 243% méér betaalde. Uitgedrukt in cash geeft dat 35 euro bij Action tegenover 111 euro bij Club en 118 euro bij Fun.

 

Huismerken in de lift

Inmiddels leert een rondvraag van handelsfederatie Comeos dat de licentieproducten het bijzonder goed blijven doen: "Hello Kitty, Spiderman en Cars sieren vanaf september weer het meeste schoolgerief. Een nieuwkomer is de Angry Birds-collectie, gebaseerd op het populaire spelletje", klinkt het.

 

Al mogen ook de huismerken zich in een stijgende populaireit verheugen: "De grote winkelketens die hun eigen collectie produceren en verkopen, stellen vast dat de ouders steeds vaker op zoek gaan naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dan kom je heel snel bij die huismerken terecht, zoals rugzakken die iets goedkoper en toch steviger zijn, ook al hebben ze dan geen tekening van een populair figuurtje."

 

Volgens de huishoudbudgetenquête van de FOD Economie spenderen de Belgische gezinnen gemiddeld 219 euro per jaar aan schoolbenodigdheden. Inclusief boeken, schoolreizen en dergelijke loopt dat bedrag al op tot 722 euro.

 

"Misleidend onderzoek"

De retailers zelf hebben echter zo hun bemerkingen bij de studie van Test-Aankoop. "De organisatie pakt groots uit met een vergelijkend onderzoek van een jaar geleden dat niets zegt over de prijzen, noch over de kortingen van 2012. Zo wordt de consument misleid," merkt Geert Degrande, communicatiemanager bij Fun, op.

 

"Een onafhankelijk onderzoek vandaag zou juist uitwijzen dat Fun bij de top behoort van de aanbieders van de goedkoopste producten. Van een consumentenorganisatie die zogenaamd de belangen van de consument verdedigt, zou je toch verwachten dat ze de consument niet op een dergelijke manier op het verkeerde been zet," aldus Degrande.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak zet z’n opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.