Topweekend verwacht door kerstaankopen

Topweekend verwacht door kerstaankopen

De handelaars krijgen dit weekend geen redenen tot klagen: door de kerstaankopen gaan ze een topweekend tegemoet. Heel wat mensen moeten zich nog een kerstmenu en eindejaarsgeschenken aanschaffen. Jaarlijks geeft een Belgisch gezin daar gemiddeld 204 euro aan uit.

Veel lekker eten en drinken

Dit jaar spenderen we 124 euro per gezin aan de kerstmaaltijd en de kerstversieringen, verwacht handelsfederatie Comeos. Ondanks de crisis blijven we vooral massaal geld geven aan lekker eten en drinken, met voorop champagne.

 

Dit jaar zou ons land zowat tien miljoen flessen langs officiële weg importeren. België is daarmee de vierde grootste champagne-importeur ter wereld, na het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland, maar vóór Japan en China – en dan zijn daar de bijna vijf miljoen flessen die Belgen rechtstreeks bij de Franse producenten komen, niet eens bijgeteld.

 

Profiteren van koppelverkoop

Ook voor de modewinkels is december een cruciale maand: ze kunnen nu al voordelige aanbiedingen afficheren dankzij de koppelverkoop. De wet staat immers toe om, ook in de sperperiode, op een tweede aangekochte artikel, een korting toe te kennen. Zo kunnen klanten ook nu al van buitenkansjes genieten.

 

Bij de geschenkartikelen doen in de boekenbranche vooral de erotische boeken doen het goed, onder impuls van de 50 tinten grijs-rage. Ook kookboeken blijven gesmaakt. In de elektrobranche zijn de tablets en de smartphones de absolute uitschieters.

 

Deze drie categorieën worden ook steeds vaker online aangekocht: dit jaar worden al vijftien procent van de aankopen online gedaan. Toch halen heel wat Belgen hun bestelling nadien nog gewoon in de winkel op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top