Topweekend verwacht door kerstaankopen | RetailDetail

Topweekend verwacht door kerstaankopen

Topweekend verwacht door kerstaankopen

De handelaars krijgen dit weekend geen redenen tot klagen: door de kerstaankopen gaan ze een topweekend tegemoet. Heel wat mensen moeten zich nog een kerstmenu en eindejaarsgeschenken aanschaffen. Jaarlijks geeft een Belgisch gezin daar gemiddeld 204 euro aan uit.

Veel lekker eten en drinken

Dit jaar spenderen we 124 euro per gezin aan de kerstmaaltijd en de kerstversieringen, verwacht handelsfederatie Comeos. Ondanks de crisis blijven we vooral massaal geld geven aan lekker eten en drinken, met voorop champagne.

 

Dit jaar zou ons land zowat tien miljoen flessen langs officiële weg importeren. België is daarmee de vierde grootste champagne-importeur ter wereld, na het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland, maar vóór Japan en China – en dan zijn daar de bijna vijf miljoen flessen die Belgen rechtstreeks bij de Franse producenten komen, niet eens bijgeteld.

 

Profiteren van koppelverkoop

Ook voor de modewinkels is december een cruciale maand: ze kunnen nu al voordelige aanbiedingen afficheren dankzij de koppelverkoop. De wet staat immers toe om, ook in de sperperiode, op een tweede aangekochte artikel, een korting toe te kennen. Zo kunnen klanten ook nu al van buitenkansjes genieten.

 

Bij de geschenkartikelen doen in de boekenbranche vooral de erotische boeken doen het goed, onder impuls van de 50 tinten grijs-rage. Ook kookboeken blijven gesmaakt. In de elektrobranche zijn de tablets en de smartphones de absolute uitschieters.

 

Deze drie categorieën worden ook steeds vaker online aangekocht: dit jaar worden al vijftien procent van de aankopen online gedaan. Toch halen heel wat Belgen hun bestelling nadien nog gewoon in de winkel op.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top