RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

icon
Algemeen16 november, 2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Belg koopt buitenlands…

De online sector blijft het goed doen in België: de omzetcijfers van de 100 grootste webwinkels tekenen voor een totaalomzet van 4,2 miljard euro, een stijging met een half miljard tegenover november 2016. Volgens de recentste cijfers van BeShopping100 zijn het vooral kleding en schoenen (23% in 2017) die een flinke hap van de omzet voor hun rekening nemen, maar de online verkoop van voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaat in stijgende lijn: voeding noteert een groei van 3% (van 7 naar 10%), huishoudelijke artikelen gaan van 7% in 2016 naar 11% vandaag.

 

Net als vorig jaar kopen Belgische consumenten overwegend bij buitenlandse webwinkels: van alle websites die de Belgische consument bezoekt voor zijn aankopen, blijkt 79% in buitenlandse handen. Buitenlandse webshops maken zelfs de volledige top-3 uit in België: dat zijn Amazon (Verenigde Staten), bol.com (Nederland) en Apple (Verenigde Staten).

 

Amazon voert de lijst voor de derde keer op rij aan en versterkt zijn positie met een omzetstijging tot 1,2 miljard euro. De sterkste stijger in de top-100 is Hubo, dat klimt van de 60e naar de 26e plaats. Een omzet van 5,3 miljoen euro is het minimum dat webshops moeten voorleggen voor een stek in de lijst, 1,6 miljoen euro meer dan vorig jaar.

 

… maar buitenlanders kopen Belgisch

Het succes van buitenlandse webshops ligt volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, aan onze “open, multiregionale en meertalige cultuur die grensoverschrijdende aankopen stimuleert”. Tezelfdertijd werkt dat effect ook omgekeerd: Belgische webondernemers brengen steeds meer producten buiten onze landsgrenzen aan de man, zo blijkt uit de ranglijst van de Cross-Border Top 50, die de Belgische webwinkels opsomt die het meest in het buitenland verkopen.

 

Vooral nichespelers met een specifiek product zijn daarbij in trek: Belgische spelers as Ice Watch, Myrwatches en Leonidas trekken via hun webshops voornamelijk klanten uit Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland aan. Het gemiddeld aantal bezoekers uit het buitenland stijgt van 83,8% vorig jaar tot 89,74%, wat het sterke groeipotentieel bevestigt van grensoverschrijdende e-commerce voor de Belgische bedrijven.

 

Ook binnen de grensoverschrijdende verkoop van Belgische producten zijn de huishoudelijke artikelen en de voedingsmiddelen de sterkst groeiende categoriëen. Typisch Belgische levensmiddelen en dranken doen het erg goed, mede dankzij de komst van nieuwe Waalse webwinkels die zich specifiek toeleggen op de verkoop van streekproducten.

 

Een bijkomend positieve noot: ook de Woorank-score van de webwinkels in België is gestegen, van 67,3 in 2016 naar 73 dit jaar. Dat is een dynamische score op 100 punten die aangeeft hoe doeltreffend de internetmarketing van een bedrijf is op een gegeven moment. “De Woorank-score laat zien dat de verwijzingen naar de webwinkels jaar na jaar verbeteren,” meent Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce. “Toch is er ook daar nog groeipotentieel, zeker voor de kleinere grensoverschrijdende nichewebwinkels die met een gemiddelde Woorank-score van 61,3 nog kunnen leren van hun grotere collega’s uit de top 100.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN