RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Twee derde Europese retailers heeft een webshop

icon
Algemeen30 maart, 2017

Retailers verwachten een positieve impact van e-commerce maar schakelen minder snel dan hun klanten over op nieuwe technologieën. Nederland is koploper, België hinkt achterop. Dat blijkt uit een Europees onderzoek van HR-dienstverlener SD Worx. 

Webshop is te weinig mobiel

Hoe ervaren handelaars de impact van e-commerce? Die vraag stelde HR-dienstverlener SD Worx aan bijna vijfhonderd handelaars met vijftig tot duizenden werknemers in België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Nederland. Uit de steekproef blijkt dat 62% van de handelaars een webshop heeft. Kleding- en schoenenwinkels zijn de voortrekkers, terwijl doe-het-zelf handelaars amper gebruik maken van e-commerce. Nederland is koploper: ruim 76% heeft er een webshop. Bij de Belgische handelaars heeft slechts de helft (52%) een online winkel. Van de ondervraagde landen scoort alleen Frankrijk nog lager, met 48%.

De webshop is nog te weinig mobiel: slechts 31% heeft een website die zich specifiek aanpast aan smartphones. Voor alle landen samen heeft gemiddeld een op de vijf handelaars een eigen app voor zijn webshop (21%). Er zijn grote verschillen tussen de landen: Belgische handelaars zijn duidelijk in de minderheid hier (9%), de Britten maken de beste beurt hier (30% heeft een speciale app).
 

Omnichannelstrategie loont

Handelaars zien een positieve impact van e-commerce op hun verkoop en bijna drie op vier (70%) verwacht dat dit nog zal groeien. Meer dan 60% denkt dat wie niet in e-commerce investeert, in de problemen zal geraken. Maar ondanks de toegenomen concurrentie van grote webshops, blijft shoppen in een fysieke winkel belangrijk voor de klant. De meerderheid van de handelaars is ervan overtuigd dat de combinatie van een fysieke winkel met een online winkel noodzakelijk is om in de toekomst succesvol te blijven. 

“Bij Esprit geloven we sterk in een duidelijke omnichannelstrategie waarbij online en offline in elkaar overgaan en waarbij het draait om de beleving en behoeftes van onze klanten”, zegt Dieter Messner, General Manager Europe bij Esprit. “In België en Nederland samen, bieden we op dit moment in 80% van onze winkels onze omnichannelservices aan, zoals Click & Collect en Click & Reserve. Tegen het einde van dit seizoen zullen bijna al onze winkels in België en Nederland aan boord zijn. Het blijkt een succes te zijn. In België zijn de resultaten zelfs boven verwachting. Vijftien jaar geleden waren we bij Esprit al bezig met online verkopen, we hebben hier dus wel wat ervaring in opgebouwd. Evengoed blijven we ook investeren in fysieke winkels en in het trainen van onze store teams om een uitzonderlijke service te bieden.”
 

Geen bedreiging voor werkgelegenheid

Dat een bloeiende e-commerce de tewerkstelling in de sector negatief zou beïnvloeden, gelooft Peter Van Ostaeyen, retailexpert bij SD Worx, niet. “In bepaalde segmenten, zoals de kleinere detailhandel, zal de tewerkstelling door e-commerce mogelijk achteruitgaan. Daartegenover staat dat andere segmenten net meer mensen zullen nodig hebben, zoals nieuwe onlineketens of flagshipstores. We spreken dus eerder van een verschuiving van tewerkstelling. Vergeet niet dat e-commerce ook heel wat jobs creëert in de logistiek, zoals de opslag en distributie. Wie als retailer inzet op een omnichannelstrategie en de online- en offlineklantenervaringen in elkaar laat samenvloeien, wint. De fysieke en de webwinkel vullen elkaar aan en versterken zo de beleving van de klant. Uit onze steekproef blijkt dat slechts 60% van de ondervraagde handelaars zo’n omnichannelstrategie toepast. Er is dus nog een lange weg te gaan.” 

Nog een uitdaging voor retailers, is hun personeel slim inzetten. Niet verwonderlijk neemt ook de online verkoop in november en december sterk toe. Zo steeg die in Europa tijdens de eindejaarsperiode met 25%. “Door hun personeel flexibel inzetten waar en wanneer het nodig is, kunnen retailers heel wat aan efficiëntie winnen. Via analyse van big data kunnen zij heel nauwkeurig voorspellen waar en wanneer het druk zal zijn, zodat de klant nog beter bediend wordt”, zegt Peter s’Jongers, CEO van Protime.

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN