Uitbreiding Nijvels winkelcentrum officieel geopend

Uitbreiding Nijvels winkelcentrum officieel geopend

Vanmorgen is in Nijvel de uitbreiding van het plaatselijke winkelcentrum geopend voor het grote publiek. Met meer dan honderd winkels hoopt Shopping Nivelles het middelpunt van de Waals-Brabantse retail te worden.

Groei met meer dan 50%

Op de persvoorstelling was promotor Wereldhave Belgium alvast erg tevreden over de uitbreiding, die zowel de totale grootte (nu 28.136 m²) als het aantal winkels (nu 101) met meer dan de helft doet toenemen. Dat geldt ook voor het verhoopte aantal jaarlijkse bezoekers, dat van 2,8 miljoen naar 4,5 miljoen zou moeten gaan.

 

Terwijl de regio baat zal hebben bij de creatie van 200 nieuwe jobs, zal het milieu erg tevreden zijn met de drie sterren die het winkelcentrum kreeg op de duurzaamheidstest van BREEAM dankzij zes oplaadplaatsen voor elektrische wagens en vooral bijna 6.000 zonnepanelen moeten goed zijn voor meer dan de helft vd stroom.

 

Indrukwekkende lijst huurders

De lijst van retailers die de uitbreiding gaan betrekken, klinkt bekend – maar niettemin indrukwekkend. Zo krijgen H&M en AS Adventure een winkel van twee verdiepingen (van respectievelijk 1550 en 1100 m²) en komen ook onder andere Esprit, EXKI, Free record shop, Foot locker, Rituals en s.Oliver naar de gunsten van de Brabanders dingen.

 

Ook indrukwekkend zijn de aanraakschermen aan de infostand, waarmee de klanten naar de nieuwe winkels zullen worden geleid. Die bieden – zoals dat tegenwoordig hoort – niet alleen een virtuele plattegrond (mét 'routeplanner'), maar ook allerhande informatie over de winkels die zich in het centrum zijn komen vestigen.

 

Na een moeilijke start: een mooie toekomst

Algemeen directeur Luc Plasman van Wereldhave Belgium ziet de toekomst van zijn nieuwste paradepaardje, dat in maart 1975 openging, alvast rooskleurig tegemoet. Voor de bevak is dat alvast een pluim op de eigen hoed, want het winkelcentrum kende in de jaren 1980 een zware terugval en veel leegstand.

 

Het tij werd gekeerd toen Wereldhave het complex overnam en er in 1995 meer dan 100 miljoen frank (2,5 miljoen euro) in investeerde. De lijn van de renovatie toen – gezelliger en met een gevoel van ruimte door meer natuurlijke lichtinval – werd in de uitbreiding van vandaag des te meer overgenomen.  Ter vergelijking: de nieuwe uitbreiding kostte maar liefst 45 miljoen euro.

 

Gemengde reacties bij lokale handelaars

Niet iedereen is echter even enthousiast: RTBF berichtte over ongeruste winkeluitbaters in het centrum van Nijvel, die vrezen dat zij door de nieuwe attractiepool doodgeknepen zullen worden. “Die grote ketens die het stadscentrum verlaten om naar het winkelcentrum te verhuizen: ja, dat maakt ons wat bang.”

 

Al is een enkeling iets voorzichtiger: “Er komen zes moeilijke maanden aan, aangezien iedereen nieuwsgierig is naar het nieuwe complex. Toch denk ik dat veel mensen hun oude gewoontes weer zullen oppikken en naar ons zullen terugkeren.”

 

Feestweekend en zondagsopening

Shopping Nivelles maakt er dit weekend – logischerwijs – een feestweekend van, met heel wat randanimatie en mooie prijzen. Bovendien zeggen ze uitzonderlijk open te zijn op zondag 1 april, maar dat hoeft u van ons niet te geloven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top