Uitbreiding Nijvels winkelcentrum officieel geopend

Uitbreiding Nijvels winkelcentrum officieel geopend

Vanmorgen is in Nijvel de uitbreiding van het plaatselijke winkelcentrum geopend voor het grote publiek. Met meer dan honderd winkels hoopt Shopping Nivelles het middelpunt van de Waals-Brabantse retail te worden.

Groei met meer dan 50%

Op de persvoorstelling was promotor Wereldhave Belgium alvast erg tevreden over de uitbreiding, die zowel de totale grootte (nu 28.136 m²) als het aantal winkels (nu 101) met meer dan de helft doet toenemen. Dat geldt ook voor het verhoopte aantal jaarlijkse bezoekers, dat van 2,8 miljoen naar 4,5 miljoen zou moeten gaan.

 

Terwijl de regio baat zal hebben bij de creatie van 200 nieuwe jobs, zal het milieu erg tevreden zijn met de drie sterren die het winkelcentrum kreeg op de duurzaamheidstest van BREEAM dankzij zes oplaadplaatsen voor elektrische wagens en vooral bijna 6.000 zonnepanelen moeten goed zijn voor meer dan de helft vd stroom.

 

Indrukwekkende lijst huurders

De lijst van retailers die de uitbreiding gaan betrekken, klinkt bekend – maar niettemin indrukwekkend. Zo krijgen H&M en AS Adventure een winkel van twee verdiepingen (van respectievelijk 1550 en 1100 m²) en komen ook onder andere Esprit, EXKI, Free record shop, Foot locker, Rituals en s.Oliver naar de gunsten van de Brabanders dingen.

 

Ook indrukwekkend zijn de aanraakschermen aan de infostand, waarmee de klanten naar de nieuwe winkels zullen worden geleid. Die bieden – zoals dat tegenwoordig hoort – niet alleen een virtuele plattegrond (mét 'routeplanner'), maar ook allerhande informatie over de winkels die zich in het centrum zijn komen vestigen.

 

Na een moeilijke start: een mooie toekomst

Algemeen directeur Luc Plasman van Wereldhave Belgium ziet de toekomst van zijn nieuwste paradepaardje, dat in maart 1975 openging, alvast rooskleurig tegemoet. Voor de bevak is dat alvast een pluim op de eigen hoed, want het winkelcentrum kende in de jaren 1980 een zware terugval en veel leegstand.

 

Het tij werd gekeerd toen Wereldhave het complex overnam en er in 1995 meer dan 100 miljoen frank (2,5 miljoen euro) in investeerde. De lijn van de renovatie toen – gezelliger en met een gevoel van ruimte door meer natuurlijke lichtinval – werd in de uitbreiding van vandaag des te meer overgenomen.  Ter vergelijking: de nieuwe uitbreiding kostte maar liefst 45 miljoen euro.

 

Gemengde reacties bij lokale handelaars

Niet iedereen is echter even enthousiast: RTBF berichtte over ongeruste winkeluitbaters in het centrum van Nijvel, die vrezen dat zij door de nieuwe attractiepool doodgeknepen zullen worden. “Die grote ketens die het stadscentrum verlaten om naar het winkelcentrum te verhuizen: ja, dat maakt ons wat bang.”

 

Al is een enkeling iets voorzichtiger: “Er komen zes moeilijke maanden aan, aangezien iedereen nieuwsgierig is naar het nieuwe complex. Toch denk ik dat veel mensen hun oude gewoontes weer zullen oppikken en naar ons zullen terugkeren.”

 

Feestweekend en zondagsopening

Shopping Nivelles maakt er dit weekend – logischerwijs – een feestweekend van, met heel wat randanimatie en mooie prijzen. Bovendien zeggen ze uitzonderlijk open te zijn op zondag 1 april, maar dat hoeft u van ons niet te geloven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in zware papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog 8 vestigingen in Vlaanderen.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top