Uplace slaat terug in fijnstofdebat

Uplace slaat terug in fijnstofdebat

Het gaat hard(er) tegen hard(er) in het dossier rond megashoppingcenter Uplace Machelen aan de Brusselse Ring. Promotor Uplace beschuldigt het Vilvoordse stadsbestuur, dat begin deze week nog een extra bezwaarschrift indiende in verband met fijn stof, onomwonden van een "selectieve weergave van de feiten".

Begin deze week raakte bekend dat Vilvoorde een extra bezwaarschrift had ingediend, omdat de komst van de shoppingmastodont de uitstoot van fijn stof alleen maar zal doen toenemen, terwijl nu al - na amper één trimester - de Europese jaarnorm in de buurt werd overschreden.

 

'Waarheid van onder het stof'

In een communiqué met de niet mis te verstane titel "De waarheid van onder het stof gehaald", weerlegt Uplace die kritiek nu op drie punten:
  • Vilvoorde kiest ervoor om de resultaten van het meetpunt van Neder-over-Heembeek – dat veel dichter bij het viaduct en de site van Uplace ligt en waar de resultaten beter zijn – niet te vermelden. "Het meetpunt Haren ligt vlak bij een industriële zone en is dus niet representatief voor het fijn stof dat van de Ring komt", vindt Uplace.
  • Een Gentse studie wijst uit dat niet het autoverkeer de belangrijkste oorzaak is van fijn stof, maar wel buitenlandse emissies, bemesting en natuurfenomenen.
  • De administratie Leefmilieu heeft de problematiek van fijn stof al bestudeerd en beoordeeld tijdens de vergunningsprocedure en Uplace reeds de nodige milderende maatregelen voorgeschreven, merkt de ontwikkelaar nog op.

Zolang het wachten blijft op het definitieve verdict van Vlaams minister Joke Schauvliege over de milieuvergunning, is het laatste woord nog lang niet gezegd in de Uplace-saga. Die zwijgt vooralsnog echter nog in alle talen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top