Uplace slaat terug in fijnstofdebat | RetailDetail

Uplace slaat terug in fijnstofdebat

Uplace slaat terug in fijnstofdebat

Het gaat hard(er) tegen hard(er) in het dossier rond megashoppingcenter Uplace Machelen aan de Brusselse Ring. Promotor Uplace beschuldigt het Vilvoordse stadsbestuur, dat begin deze week nog een extra bezwaarschrift indiende in verband met fijn stof, onomwonden van een "selectieve weergave van de feiten".

Begin deze week raakte bekend dat Vilvoorde een extra bezwaarschrift had ingediend, omdat de komst van de shoppingmastodont de uitstoot van fijn stof alleen maar zal doen toenemen, terwijl nu al - na amper één trimester - de Europese jaarnorm in de buurt werd overschreden.

 

'Waarheid van onder het stof'

In een communiqué met de niet mis te verstane titel "De waarheid van onder het stof gehaald", weerlegt Uplace die kritiek nu op drie punten:
  • Vilvoorde kiest ervoor om de resultaten van het meetpunt van Neder-over-Heembeek – dat veel dichter bij het viaduct en de site van Uplace ligt en waar de resultaten beter zijn – niet te vermelden. "Het meetpunt Haren ligt vlak bij een industriële zone en is dus niet representatief voor het fijn stof dat van de Ring komt", vindt Uplace.
  • Een Gentse studie wijst uit dat niet het autoverkeer de belangrijkste oorzaak is van fijn stof, maar wel buitenlandse emissies, bemesting en natuurfenomenen.
  • De administratie Leefmilieu heeft de problematiek van fijn stof al bestudeerd en beoordeeld tijdens de vergunningsprocedure en Uplace reeds de nodige milderende maatregelen voorgeschreven, merkt de ontwikkelaar nog op.

Zolang het wachten blijft op het definitieve verdict van Vlaams minister Joke Schauvliege over de milieuvergunning, is het laatste woord nog lang niet gezegd in de Uplace-saga. Die zwijgt vooralsnog echter nog in alle talen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.