Uplace slaat terug in fijnstofdebat

Uplace slaat terug in fijnstofdebat

Het gaat hard(er) tegen hard(er) in het dossier rond megashoppingcenter Uplace Machelen aan de Brusselse Ring. Promotor Uplace beschuldigt het Vilvoordse stadsbestuur, dat begin deze week nog een extra bezwaarschrift indiende in verband met fijn stof, onomwonden van een "selectieve weergave van de feiten".

Begin deze week raakte bekend dat Vilvoorde een extra bezwaarschrift had ingediend, omdat de komst van de shoppingmastodont de uitstoot van fijn stof alleen maar zal doen toenemen, terwijl nu al - na amper één trimester - de Europese jaarnorm in de buurt werd overschreden.

 

'Waarheid van onder het stof'

In een communiqué met de niet mis te verstane titel "De waarheid van onder het stof gehaald", weerlegt Uplace die kritiek nu op drie punten:
  • Vilvoorde kiest ervoor om de resultaten van het meetpunt van Neder-over-Heembeek – dat veel dichter bij het viaduct en de site van Uplace ligt en waar de resultaten beter zijn – niet te vermelden. "Het meetpunt Haren ligt vlak bij een industriële zone en is dus niet representatief voor het fijn stof dat van de Ring komt", vindt Uplace.
  • Een Gentse studie wijst uit dat niet het autoverkeer de belangrijkste oorzaak is van fijn stof, maar wel buitenlandse emissies, bemesting en natuurfenomenen.
  • De administratie Leefmilieu heeft de problematiek van fijn stof al bestudeerd en beoordeeld tijdens de vergunningsprocedure en Uplace reeds de nodige milderende maatregelen voorgeschreven, merkt de ontwikkelaar nog op.

Zolang het wachten blijft op het definitieve verdict van Vlaams minister Joke Schauvliege over de milieuvergunning, is het laatste woord nog lang niet gezegd in de Uplace-saga. Die zwijgt vooralsnog echter nog in alle talen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top