Vande Lanotte ziet geen toekomst in OIVO | RetailDetail

Vande Lanotte ziet geen toekomst in OIVO

Vande Lanotte ziet geen toekomst in OIVO

Federaal minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte overweegt de stopzetting van het verbruikerscentrum OIVO. Mocht het toch blijven bestaan, dan mag het centrum geen wetenschappelijke onderzoeken meer doen, aldus de minister. De studies van het OIVO stuitten eerder al op kritiek.

Kwaliteit studies onvoldoende

Vorige maand kreeg de directeur van OIVO zijn ontslag na het wegwuiven van interne audits waaruit bleek dat de wetenschappelijke onderzoeken van OIVO te wensen overlieten. Als reden voor de zwakke onderzoeken gaf Vande Lanotte aan dat het verbruikerscentrum te veel hooi op de vork heeft genomen, met onnauwkeurige resultaten als gevolg. Het OIVO beschikt op dit moment over een budget van 1,7 miljoen euro, te weinig om alle onderzoeken te doen die het zou willen doen.

 

Bovendien stelt de minister zich de vraag of het verbruikerscentrum eigenlijk nog nut heeft. Er is immers sprake van de oprichting van een federaal instituut voor de consument, waarbij de rol van de verbruikersorganisatie mogelijk zou worden overgenomen door van overheidswege aangestelde ombudsmannen.

 

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) werd in 1975 opgericht en krijgt financiële steun van de Financiële Overheidsdienst Ecomomie. Op dit moment stelt het ongeveer 35 mensen te werk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top