Vande Lanotte ziet geen toekomst in OIVO

Vande Lanotte ziet geen toekomst in OIVO

Federaal minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte overweegt de stopzetting van het verbruikerscentrum OIVO. Mocht het toch blijven bestaan, dan mag het centrum geen wetenschappelijke onderzoeken meer doen, aldus de minister. De studies van het OIVO stuitten eerder al op kritiek.

Kwaliteit studies onvoldoende

Vorige maand kreeg de directeur van OIVO zijn ontslag na het wegwuiven van interne audits waaruit bleek dat de wetenschappelijke onderzoeken van OIVO te wensen overlieten. Als reden voor de zwakke onderzoeken gaf Vande Lanotte aan dat het verbruikerscentrum te veel hooi op de vork heeft genomen, met onnauwkeurige resultaten als gevolg. Het OIVO beschikt op dit moment over een budget van 1,7 miljoen euro, te weinig om alle onderzoeken te doen die het zou willen doen.

 

Bovendien stelt de minister zich de vraag of het verbruikerscentrum eigenlijk nog nut heeft. Er is immers sprake van de oprichting van een federaal instituut voor de consument, waarbij de rol van de verbruikersorganisatie mogelijk zou worden overgenomen door van overheidswege aangestelde ombudsmannen.

 

Het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) werd in 1975 opgericht en krijgt financiële steun van de Financiële Overheidsdienst Ecomomie. Op dit moment stelt het ongeveer 35 mensen te werk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top