Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op

Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op

De regering-Di Rupo buigt zich over een verhoging van het klassieke btw-tarief van 21% naar 22%. Dat moet enkele honderden miljoenen euro aan inkomsten voor de staatskas opleveren en geld vrijmaken voor een verlaging van het laagste tarief.

Hoogste tarief omhoog, laagste omlaag

België telt drie btw-voeten: naast het klassieke tarief zijn er verminderde tarieven van 12% en 6%. Het tussentarief van 12%, dat ongewijzigd zou blijven, geldt onder meer voor de bouw van sociale woningen, insulinespuiten en tractorbanden.

 

Daarnaast is er het laagste tarief van 6%, voor de meeste voedingswaren, voor fietsherstellingen en het lappen van schoenen. De regering-Di Rupo wil nu dat basistarief verlagen naar 5,5%. Ten slotte genieten een aantal producten zoals kranten van vrijstelling van btw.

 

Vrees voor negatieve impact

Unizo-topman Karel Van Eetvelt vindt het echter een contraproductieve maatregel: voor de consument worden luxegoederen en diensten duurder, waardoor hij misschien minder gaat aankopen. Dat heeft dan weer een negatieve invloed op de werkgelegenheid en de inkomsten van de overheid. Comeos, de federatie van de winkelketens, zit op dezelfde lijn. "Handel drijven is in België al duurder dan in de buurlanden en een btw-verhoging maakt het nog duurder", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Comeos schat "dat de btw-verhoging voor de helft zal worden doorgerekend, dat de andere helft met de marges en besparingen wordt gecompenseerd en dat die besparingen zich uiteindelijk zullen uiten in het rechtstreekse verlies van 5.500 banen. Voor dat verlies zal wéér de burger moeten opdraaien – want ook die rekening moet worden betaald."

 

"Als dit er toch door zou komen, vragen we dan ook maatregelen die het verlies voor de sector compenseren", benadrukt Michel. Reacties op de verlaging van het basistarief konden we echter nergens optekenen.

 

In het spoor van andere landen

België zou echter niet alleen staan met een verhoging van het hoogste btw-tarief: diverse andere Europese landen grepen al naar deze maatregel om het tekort in hun staatshuishouding onder controle te houden. Zo ging in Nederland het meest gebruikte tarief op 1 oktober al van 19% naar 21%, de tweede forse verhoging in elf jaar tijd. In Spanje ging het btw-tarief in september dan weer van 18% naar 21%.

 

Eerder al verhoogden ook Ierland (van 21% naar 23%), Cyprus (van 15% naar 17%), Hongarije (van 25% naar 27%) en Tsjechië (tussentarief van 10% naar 14%) hun tarieven. Net vandaag gaf de Franse socialistische president Hollande overigens zijn verzet op tegen de belastingverhoging van 19,6% naar 21,2%, die zijn voorganger Sarkozy had goedgekeurd. De verhoging zal wel worden beperkt tot 20%. Ook onze zuiderburen zouden trouwens als compensatie het laagste tarief een half percentje verlagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top