Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op | RetailDetail

Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op

Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op

De regering-Di Rupo buigt zich over een verhoging van het klassieke btw-tarief van 21% naar 22%. Dat moet enkele honderden miljoenen euro aan inkomsten voor de staatskas opleveren en geld vrijmaken voor een verlaging van het laagste tarief.

Hoogste tarief omhoog, laagste omlaag

België telt drie btw-voeten: naast het klassieke tarief zijn er verminderde tarieven van 12% en 6%. Het tussentarief van 12%, dat ongewijzigd zou blijven, geldt onder meer voor de bouw van sociale woningen, insulinespuiten en tractorbanden.

 

Daarnaast is er het laagste tarief van 6%, voor de meeste voedingswaren, voor fietsherstellingen en het lappen van schoenen. De regering-Di Rupo wil nu dat basistarief verlagen naar 5,5%. Ten slotte genieten een aantal producten zoals kranten van vrijstelling van btw.

 

Vrees voor negatieve impact

Unizo-topman Karel Van Eetvelt vindt het echter een contraproductieve maatregel: voor de consument worden luxegoederen en diensten duurder, waardoor hij misschien minder gaat aankopen. Dat heeft dan weer een negatieve invloed op de werkgelegenheid en de inkomsten van de overheid. Comeos, de federatie van de winkelketens, zit op dezelfde lijn. "Handel drijven is in België al duurder dan in de buurlanden en een btw-verhoging maakt het nog duurder", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Comeos schat "dat de btw-verhoging voor de helft zal worden doorgerekend, dat de andere helft met de marges en besparingen wordt gecompenseerd en dat die besparingen zich uiteindelijk zullen uiten in het rechtstreekse verlies van 5.500 banen. Voor dat verlies zal wéér de burger moeten opdraaien – want ook die rekening moet worden betaald."

 

"Als dit er toch door zou komen, vragen we dan ook maatregelen die het verlies voor de sector compenseren", benadrukt Michel. Reacties op de verlaging van het basistarief konden we echter nergens optekenen.

 

In het spoor van andere landen

België zou echter niet alleen staan met een verhoging van het hoogste btw-tarief: diverse andere Europese landen grepen al naar deze maatregel om het tekort in hun staatshuishouding onder controle te houden. Zo ging in Nederland het meest gebruikte tarief op 1 oktober al van 19% naar 21%, de tweede forse verhoging in elf jaar tijd. In Spanje ging het btw-tarief in september dan weer van 18% naar 21%.

 

Eerder al verhoogden ook Ierland (van 21% naar 23%), Cyprus (van 15% naar 17%), Hongarije (van 25% naar 27%) en Tsjechië (tussentarief van 10% naar 14%) hun tarieven. Net vandaag gaf de Franse socialistische president Hollande overigens zijn verzet op tegen de belastingverhoging van 19,6% naar 21,2%, die zijn voorganger Sarkozy had goedgekeurd. De verhoging zal wel worden beperkt tot 20%. Ook onze zuiderburen zouden trouwens als compensatie het laagste tarief een half percentje verlagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.