Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op

Verhoging hoogste btw-tarief roept weerstand op

De regering-Di Rupo buigt zich over een verhoging van het klassieke btw-tarief van 21% naar 22%. Dat moet enkele honderden miljoenen euro aan inkomsten voor de staatskas opleveren en geld vrijmaken voor een verlaging van het laagste tarief.

Hoogste tarief omhoog, laagste omlaag

België telt drie btw-voeten: naast het klassieke tarief zijn er verminderde tarieven van 12% en 6%. Het tussentarief van 12%, dat ongewijzigd zou blijven, geldt onder meer voor de bouw van sociale woningen, insulinespuiten en tractorbanden.

 

Daarnaast is er het laagste tarief van 6%, voor de meeste voedingswaren, voor fietsherstellingen en het lappen van schoenen. De regering-Di Rupo wil nu dat basistarief verlagen naar 5,5%. Ten slotte genieten een aantal producten zoals kranten van vrijstelling van btw.

 

Vrees voor negatieve impact

Unizo-topman Karel Van Eetvelt vindt het echter een contraproductieve maatregel: voor de consument worden luxegoederen en diensten duurder, waardoor hij misschien minder gaat aankopen. Dat heeft dan weer een negatieve invloed op de werkgelegenheid en de inkomsten van de overheid. Comeos, de federatie van de winkelketens, zit op dezelfde lijn. "Handel drijven is in België al duurder dan in de buurlanden en een btw-verhoging maakt het nog duurder", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Comeos schat "dat de btw-verhoging voor de helft zal worden doorgerekend, dat de andere helft met de marges en besparingen wordt gecompenseerd en dat die besparingen zich uiteindelijk zullen uiten in het rechtstreekse verlies van 5.500 banen. Voor dat verlies zal wéér de burger moeten opdraaien – want ook die rekening moet worden betaald."

 

"Als dit er toch door zou komen, vragen we dan ook maatregelen die het verlies voor de sector compenseren", benadrukt Michel. Reacties op de verlaging van het basistarief konden we echter nergens optekenen.

 

In het spoor van andere landen

België zou echter niet alleen staan met een verhoging van het hoogste btw-tarief: diverse andere Europese landen grepen al naar deze maatregel om het tekort in hun staatshuishouding onder controle te houden. Zo ging in Nederland het meest gebruikte tarief op 1 oktober al van 19% naar 21%, de tweede forse verhoging in elf jaar tijd. In Spanje ging het btw-tarief in september dan weer van 18% naar 21%.

 

Eerder al verhoogden ook Ierland (van 21% naar 23%), Cyprus (van 15% naar 17%), Hongarije (van 25% naar 27%) en Tsjechië (tussentarief van 10% naar 14%) hun tarieven. Net vandaag gaf de Franse socialistische president Hollande overigens zijn verzet op tegen de belastingverhoging van 19,6% naar 21,2%, die zijn voorganger Sarkozy had goedgekeurd. De verhoging zal wel worden beperkt tot 20%. Ook onze zuiderburen zouden trouwens als compensatie het laagste tarief een half percentje verlagen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top