Vertrouwen consumenten blijft maar afbrokkelen | RetailDetail

Vertrouwen consumenten blijft maar afbrokkelen

Vertrouwen consumenten blijft maar afbrokkelen
In één maand tijd is het consumentenvertrouwen van de Belg teruggevallen van -16 in januari tot -20 in februari. Dat heeft de Nationale Bank van België vandaag bekendgemaakt.

Laagste niveau sinds april 2009

Kon u hier in januari nog lezen dat het consumentenvertrouwen op zijn laagste peil stond sinds juli 2009, dan zijn we er met z'n allen de voorbije maand nóg pessimistscher op geworden: met -20 staat de consumentenbarometer nu op zijn laagste niveau sinds april 2009. Vooral de economische situatie van ons land en de weerslag daarvan op de werkgelegenheid houden ons meer en meer uit onze slaap, zo blijkt uit de maandelijkse consumentenenquête van de NBB.

Het is nu al voor de achtste maand op rij dat de Belg zich negatiever uitlaat over zijn situatie. De verklaringen zijn evident: de aanslepende schuldencrisis in Europa, de besparingsmaatregelen van de regering en de ontslaggolf die over ons land rolt. Enig lichtpuntje: we zijn weer iets optimistischer geworden over ons spaarvermogen (0 tegenover -4 in januari).

 

Het kan helaas nog slechter...

Het is nog al gebeurd dat  het consumentenvertrouwen zo diep wegzakte. In december 2008, toen de bankencrisis in alle hevigheid toesloeg, zakte de indicator zelfs tot -25. Dat was toen het laagste peil sinds december 1993, ook al een crisisjaar van formaat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.